Poetica Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Min 5 årige Nora har nå den siste uken hadde tøffe dager, med anfall fra 6 til 10 ganger i døgnet. Hun har trappet opp fra 1x2 Flutide/1x2 Serevent, til 2x2 flutide/Serevent og nå altså 2x2x2 av de ovenfornevnte medisiner (de siste 3 dager). Hun tar i tillegg forstøver ved hvert anfall. Dessverre ser det ikke ut til at det er noen større effekt av verken Serevent/Flutide eller Ventoline, men allikevel er det jo positivt at de svære alvorlige anfallene, enda i hvertfall, har uteblitt - det er kanskje det som er effekten... Umulig å si, selvsagt.. Vi var til lytting på barneavdelingen for noen dager siden, og det ble ikke vurdert som dramatisk. (Det vet jeg jo selvsagt selv også, noe erfaring har man jo, som kjent) Men jeg synes det er tøft å se hvordan hun sliter, og lurer på hvor grensen går i forhold til når det ville vært riktig å satt henne på f eks aminophyllin/theophyllindrypp e.l. Hvor lenge skal man la et barn hangle på denne måten? Hun hører til de som blir dramatisk dårlig svært fort, da gjerne med bevisstløshet og akutt diabetes som resultat. Hun hoster hele tiden, slimer svært mye, og har en lav terskel på fysiske utfoldelse og utholdenhet. For øyeblikket er hun like plaget om dagen som om natten, og det ser altså ikke ut til å roe seg.. Hvor går grensen for hvor mye et astmabarn skal utsettes for, før det må gripes inn med en videre medisinering? Da skikkene på dette varierer med antall spesialister er det jaggu ikke godt å vite... Hadde det vært meg som hadde slitt slik, ville jeg blitt innlagt, uansett hvor mye jeg hadde protestert...! Jeg ønsker ikke å at ungen min på død og liv skal legges inn, det er ikke poenget her, men jeg vil at hun skal hjelpes, og mener min vurdering er vel så god som de legene som undersøkte henne her om dagen er, da de aldri har lyttet på henne før. Min vurdering er at hun er for mye tett til at den vanlige behandlingen her hjemme er potent. Og at 3 dager med maxdose på premedikasjon er nok til å vurdere det som ikke virksomt nok. (Hun har jo brukt dette lenge før det ble trappet opp siste gangen!) Viktig er det å nevne at hun er forkjølet, og at det muligens er hele grunnen til at hun sliter sånn. Nora klager ikke, slike barn gjør jo ikke det, men hun sier at hun er sliten... Bør jeg stå på for å få henne innlagt, eller skal jeg fortsatt ha is i magen? Litt oppgitt hilsen fra ei utslitt lita jentes mamma, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14268-astmabarn-med-hyppige-anfallhjelp-meg-wenche/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 5. januar 2001 Del Skrevet 5. januar 2001 Stakkars lille Nora. Jeg føler virkelig med dere. Det er nok noe i det at den som har skoen på, best vet hvor den trykker. Det at Nora er forkjølet, kan være grunnen til at hun er så dårlig akkurat nå, men det høres ut som om hun har vært dårlig lenge. Det beste tror jeg er at du henvender deg til vårt forum for allergi, og ber de to legene der lese dette innlegget, da de er spesialister på barn og lungesykdommer, den ene jobber til og med på Voksentoppen, og jeg er sikker på at du der vil få et mye bedre svar enn det jeg i dette tilfellet kan gi deg. Du behøver ikke skrive om igjen, bare be dem svare i dette forumet. Hører gjerne fra deg igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14268-astmabarn-med-hyppige-anfallhjelp-meg-wenche/#findComment-68871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 5. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2001 Stakkars lille Nora. Jeg føler virkelig med dere. Det er nok noe i det at den som har skoen på, best vet hvor den trykker. Det at Nora er forkjølet, kan være grunnen til at hun er så dårlig akkurat nå, men det høres ut som om hun har vært dårlig lenge. Det beste tror jeg er at du henvender deg til vårt forum for allergi, og ber de to legene der lese dette innlegget, da de er spesialister på barn og lungesykdommer, den ene jobber til og med på Voksentoppen, og jeg er sikker på at du der vil få et mye bedre svar enn det jeg i dette tilfellet kan gi deg. Du behøver ikke skrive om igjen, bare be dem svare i dette forumet. Hører gjerne fra deg igjen. Hei! ) Vi var til en ny vurdering på barneavdelingen i går. Hun er fremdeles hjemme. Legen mener det er et virus, og at det er til forveksling likt anfall, men ikke hørbart på lungene. (Det hadde vært flere astmabarn med de samme symptomene der i nyttårshelgen) Vi slår oss foreløpig til ro med det, og håper det snart går over.... Men det er uten tvil mange anfall i løpet av døgnet også, pluss at de to siste morningene har hun hatt litt større anfall, og da såpass at hun ikke har maktet å reise seg opp i sittende stilling før forstøver... Vi stoler på intuisjonen vår, og kommer til å benytte oss av den "åpne døren" hvis hun blir verre. Takk for svar, Wenke! (Skal ha det i bakhodet til senere!) Godt nyttår, forresten! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14268-astmabarn-med-hyppige-anfallhjelp-meg-wenche/#findComment-68899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.