Gå til innhold

Prolactin stigning og synsforstyrrelser


Dagstojevsky

Anbefalte innlegg

Dagstojevsky

Hei !

Jeg bruker for tiden 7,5 mg Zyprexa og 50 mg Zoloft , har i omtrent 9 år nå slitt med periodisk forekommende synsforstyrrelser.. Antakelig helt siden jeg brukte fluanxol.. Synsforstyrrelsene klarer jeg ikke å beskrive.. Men sliter med en form for blikk kramper på venstre øye når jeg får anfallene...Det ble kalt blikkparese når jeg en gang tidligere spurte på en legeside.. Jeg må understreke at jeg ikke ser FOLK eller FARGER når jeg har synsforstyrrelsene det er bare ting som skjer som tvinger særlig venstre øye til å "vrenge", jeg føler nesten at øyet roterer i seg selv... Har vært redd for netthinna.. men iogmed at jeg blir relativt bra mellom anfallene har jeg regnet med at den ikke er i fare for noe.. Som sagt husker jeg altså at jeg har hatt noe lignende disse forstyrrelsene antakelig helt siden jeg begynte med Fluanxol(typisk nevroleptikum) i ca 1994/95 Jeg var dog ganske uklar i bevvisstheten dengangen. Anfallene begynte for alvor i 1998 da jeg byttet til Risperdal.. Jeg har på nettet funnet ut at denne kan forårsake prolaktin stigning .. Og etter å ha sett PRL stigning nevnt sammen med synsforstyrrelser la jeg sammen to og to nå nylig... Jeg begynner å bli desperat.. Jeg orker ikke disse anfallene lenger... det kommer 1-2 ganger ukentlig.. Dvs i perioden fra desember 1998 til nå i mars 2004 hadde jeg det kun i en lettere form.. Jeg har i den perioden brukt Zyprexa 7,5 mg.. Men så skjedde det i mars i år at jeg skulle prøve 10 mg Zyprexa for å se om det kunne ha noen positiv effekt på ting.. Det som da skjedde var at jeg opplevde en del positive ting.. (+bivirkn) men så etter 1,5 uker fikk jeg ett GRUSOMT anfall .. Med akkurat samme karakter som de jeg hadde i 1998.. Altså fullstendig skrekk fordi øynene eller BLIKKET (venstre) vrenger i seg selv...dette varte i sommern 1998 ca 5-6 timer om natta og var et mareritt uten like.. Men altså for 2 uker siden da dette kom IGJEN så var det så ille at jeg sjanglet meg til Legevakta.. (bor i byen enkel vei dit) Legen konkluderte med at det nok ikke var noe farlig men jeg fikk en 5 mg Vival til hjelp.. Men denne tok jeg først ved neste anfall..Som var enda verre.. Jeg må også si at jeg har hatt EEG og MR og CT og det visstnok er ikke funnet noe hjerneskader. Jeg har også fortalt min lege om at jeg har hatt disse anfallene nå igjen.. Han vurderte å starte opp Ziprasidon behandling(Zeldox).. Men jeg har på en måte føler jeg hatt nytte av Zyprexaen og jeg ER LIVREDD for å bli så syk som jeg var på Risperdal. Jeg hadde håpet at jeg kunne stabilisere anfallene/synsforstyrrelsene igjen når jeg nå var tilbake på 7,5 mg... Men nå er det to uker siden jeg tok 10 mg og idag hadde jeg et anfall som var verre enn alle de andre .. Men altså til tittelen på innlegget... KAN PROLACTIN STIGNING forårsake synsforstyrrelser.. ? Og kan det behandles? Jeg har også lurt på om jeg kunne ha en akutt dystoni... men siden det er synsforstyrrelsene som fører til "krampene" i blikket .. (Alt jeg ser leder blikket oppover) Så kan jeg ikke skjønne DET heller... Takknemmelig for alt mulig av innspill .. jeg er på randen av fortvilelse...(Det bygger seg opp så mye spenninger i øyet også etter at jeg har hatt anfallet...Bruker lang tid bare på å avspenne dem ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utennick

http://www.astrazeneca.no/azmedica/cns/0101_diett.html

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men her er det råd mot både psykotiske plager (omega-3) og mot bivirkninger av antipsykotika (store doser E- og C-vitamin).

Har du prøvd noen uker med vanlig vitaminmineraltilskudd i tillegg? Jeg fikk voldsomme bivirkninger av SSRI og synes slikt tilskudd hjelper.

Kanskje medisinene roter med f.eks noen mineralbalanser uten at dette er forsket på ennå? Det er i alle fall billig og enkelt å prøve.

Det er synd at det er så vanskelig å få hjelp mot ille og skremmende bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utennick

http://www.astrazeneca.no/azmedica/cns/0101_diett.html

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men her er det råd mot både psykotiske plager (omega-3) og mot bivirkninger av antipsykotika (store doser E- og C-vitamin).

Har du prøvd noen uker med vanlig vitaminmineraltilskudd i tillegg? Jeg fikk voldsomme bivirkninger av SSRI og synes slikt tilskudd hjelper.

Kanskje medisinene roter med f.eks noen mineralbalanser uten at dette er forsket på ennå? Det er i alle fall billig og enkelt å prøve.

Det er synd at det er så vanskelig å få hjelp mot ille og skremmende bivirkninger.

Jeg var litt utydelig - tror kombinasjonen kalsium - magnesium er den viktigste å få med. Spør på apotek eller helsekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...