Gå til innhold

Depresjon og ADHD


lillegutt74

Anbefalte innlegg

lillegutt74

Jeg går til jevnlig samtale hos en sosionom som nå vurderer meg for om jeg har ADHD.

Har i en lengre tid slitt med konsentrasjonsproblemer, blir rask rastløs, har liten eller ingen økonomisk kontroll, avslutter sjelden prosjekter, blir raskt lei osv.

I en periode har jeg følt meg veldig langt nede og er har vært sykemeldt i over et år.

Begynte i en ny jobb hvor jeg jobber 50% og med et aktivitetsnivå som jeg takler. Blir fort stresset hvis det blir for mye å gjøre.

Som følge av alt dette har jeg gått lei av livet og har lenge tenkt på å ta mitt eget liv. Heldigvis så har de samtalene jeg har hatt de siste månedene hjulpet meg mye.

Jeg får 30 mg Citalopran om dagen for å behandle depresjonen. Dette hjalp i en periode, men nå er jeg tilbake i samme "sure" hverdagen.

Nå har jeg blitt undersøkt litt for om jeg muligens har ADHD.

Vi tok en del tester og en av de viste at jeg hadde stort potensiale for å ha ADHD. (Alt over 42 poeng var høyt, jeg lå på 59 poeng)

Hva er egentlig ADHD. Er ikke det en sykdom som egentlig hører barndomen til? Jeg runder straks 30 år så jeg burde vel ha vokst det av meg eller funnet ut av dette tidligere...

Finnes det noen effektiv behandling som vil fungere for meg? Jeg er villig til å prøve alt (tror jeg)

Hilsen

lillegutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicksie

Hei du. AD/HD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. På norsk kan dette oversettes til oppmerksomhetsbrist og hyperaktivitet. Det er ikke noe som "bare" hører barndommen til. Man har for lite av dopamin i hjernen, som det er i Ritalin bl.a.

Her er noen linker:

http://www.nasjkomp.no/NK/ADHD.htm

http://www.adhd-foreningen.no/

Inne på doktoronline er det også mye om AD/HD på forum Bokstavbarn (bokstav for bokstavdiagnoser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...