Gå til innhold

NHD- citalopram og cipralex


alene80

Anbefalte innlegg

For en måneds tid siden fikk jeg resept på cipralex hos legen min. På apoteket fikk jeg citalopram ratiopharm, de sa det var samme legemiddel. Men i går var jeg på apoteket igjen med en ny resept, og ba om å få det samme som sist, men da sa de at det IKKE var samme legemiddel og at jeg ikke kunne få det. Det ble en lang diskusjon der de først ikke trodde at jeg hadde fått citalopram sist gang, i så fall hadde jeg da hatt resept på cipramil, sa de. De fant jo til slutt ut at jeg hadde rett ved å gå inn på dataen og skjekke, og da sa de at de hadde gjort en feil. De prøvde å få kontakt med legen min, men det fikk de ikke. Det endte med at jeg fikk citalopram igjen, men da tar jeg vel feil dose? jeg tar den dosen som legen min foreskrev på cipralex, 10 mg for dagen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har ikke time hos legen før om to uker. Føler ikke at tabelettene hjelper så mye, og har store problemer med å få sove om natten+våkner opp og er helt våt av svette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det ser ut som du har fått et kopipreparat.

Citalopram er ca det samme som cipramil , og cipralex er et videreutviklet preparat fra cipramil.

Men dosene er ikke likeverdige. Sjekk: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1519387 for forskjellen.

Tullete apotekmennesker. Håper du får svar om hva du kan gjøre før legetimen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Citalopram og Cipralex er IKKE samme medikament/stoff.

Citalopram er det samme som det gamle Cipramil. Standarddose 20 mg.

Cipralex er den forbedrede utgaven. Standarddose 10 mg.

Jeg anbefaler følgende:

1.Du tar citalopram 20 mg til i morgen.

2. Du går på apoteket i morgen og forlanger at du gratis får den medisinen som er utskrevet, nemlig Cipralex. Av denne tar du 10 mg per døgn.

3. Du melder saken til Fylkeslegen. Kun ved å få slike avviksmeldinger kan systemet forandres. Kanksje kan også byråkrater og politikere få øynene opp for alle bivirkningene ved den idiotiske regelen om "generisk substitusjon" med kopipreparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citalopram og Cipralex er IKKE samme medikament/stoff.

Citalopram er det samme som det gamle Cipramil. Standarddose 20 mg.

Cipralex er den forbedrede utgaven. Standarddose 10 mg.

Jeg anbefaler følgende:

1.Du tar citalopram 20 mg til i morgen.

2. Du går på apoteket i morgen og forlanger at du gratis får den medisinen som er utskrevet, nemlig Cipralex. Av denne tar du 10 mg per døgn.

3. Du melder saken til Fylkeslegen. Kun ved å få slike avviksmeldinger kan systemet forandres. Kanksje kan også byråkrater og politikere få øynene opp for alle bivirkningene ved den idiotiske regelen om "generisk substitusjon" med kopipreparater.

Synes det er litt dumt å gå tilbake til apoteket, det var egentlig jeg som tilslutt ba om å få det legemiddelet som jeg først hadde fått ( citalopram ) fordi jeg var usikker på om jeg bare kunne gå over på et annet. Følte det var tryggest å fortsette på det jeg hadde begynt på. Ville i hvertfall snakke med legen min først. Men hvis du mener jeg kan gå rett over på cipralex i morgen, så skriver jeg ut det det du skrev og tar det med på apoteket.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...