Gå til innhold

schizo eller bare stress?


hypokonder22

Anbefalte innlegg

hypokonder22

Hei. Jeg er en gutt som har hatt panikkangst og hypokondri i ca 3 1/2 år.. Har vært opp og ned med depresjoner også. Har i mange år vært litt "overtroisk" og stressa i enkelte situasjoner, Men relativt nylig har det blitt mer tvangstanker og handlinger enn før. Som f eks at jeg får en ubehaglig tanke, om f eks sex eller religion eller helserelatert, og må riste på hodet for å få den vekk. Ellers passer jeg på at jeg ikke ser noe rart i rommet jeg forlater når jeg lukker døra, (som f eks en flekk på veggen eller no slikt), for da kan jeg få tvangstanke om at det er "et tegn" på noe galt med meg..passer også på ordbruken til tider; ord som kan vekke uønskede tanker. Har dårlig døgnrytme pga depresjon og angst, og stresser en del, og merker at dette gjør det verre ang tvangstanker. Føler meg av og til fanget i en "kjip sirkel/spiral". Er dette noe annet enn bare angst og stresstanker? (Står i psykolog-kø.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Jeg tror ikke du er schizo, men høres ut som om du har tvangstanker.

Jeg støtter meg også til at det høres ut som tvangstanker. Når det er snakk om psykoser/schizofreni, har man som regel vrangforestillinger som overhodet ikke er forenelig med virkeligheten - samt halusinasjoner, at man f.eks. harer stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg støtter meg også til at det høres ut som tvangstanker. Når det er snakk om psykoser/schizofreni, har man som regel vrangforestillinger som overhodet ikke er forenelig med virkeligheten - samt halusinasjoner, at man f.eks. harer stemmer.

Jeg har hatt litt lignende tanker og fått beskjed om at det er vrangforestillinger/psykosenært. Selv mente jeg også at det var tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...