Gå til innhold

Brokk


Gjest spiserør

Anbefalte innlegg

Gjest spiserør

Min far på 80 år har fått iflg. lege brokk på spiserøret.

Dette medfører at han ikke greier å spise som tidligere.

Han må ofte kvitte seg med slim under måltidet. almen lege sier at dette er det ikke noe å gjøre med. han har tar piller??

men det har hjulpet lite.

er det ikke mulig å få leget et brokk på spiserøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

"Brokk på spiserøret" er egentlig en brokkåpning i mellomgulvet på det stedet hvor spiserøret går gjennom og forbinder seg med magesekken. Som følge av denne brokkåpningen kommer lukkefunksjonen nederst i spiserøret i ulage, og dermed kan det strømme sur magesaft opp i spiserøret. Dette arter seg ved sure oppstøt. Det kan også tilstøte etsskade, en slags kjemisk betennelse, nederst i spiserøret p.g.a. at den etsende magesaften nå kan komme opp i nedre del av spiserøret. I enkelte tilfelle fører dette til tranghet i spiserøret og svelgevansker. Jeg tar det som en selvfølge at din far har vært til såkalt øsofago-gastroskopi hvor en spesialist har sett på forholdene og stilt diagnosen. Hvis det er tranghet i spiserøret kan denne blokkes opp, og man kan selvfølgelig spørre legen om det er tilrådelig å øke dosen med piller. En del pasienter kan ha nytte av et syrenøytraliserende middel, tatt som mikstur. I helt spesielle tilfelle kan slike brokk opereres, men det er et forholdsvis stort inngrep. Jeg foreslår ny kontakt med legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...