Gå til innhold

NHD; kondolanse pr telefon?


Gjest uten signatur

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

En foreningsvenninne har mistet et nært familiemedlem. Vi har ikke kjent hverandre lenge, men har fått god kontakt. Føler meg enda ikke så sikker på kontakten at jeg får meg til å ringe for å kondolere. Føler at jeg trenger meg på, og kanskje ikke hun føler at kontakten er så bra som jeg. Vet at problemet her ligger hos meg.

Men KAN jeg sende en SMS og kondolere med noen velvalgte ord? Det ville kreve mindre av meg, samtidig som jeg fikk vist min deltagelse. Jeg kommer ikke til å klare å ringe nemlig.

Eller tror du det vil oppfattes som 'ufint' å bruke en så moderne kommunikasjonsform i en slik situasjon. Vedkommende er godt vant med SMS-kommunikasjon selv. For å ha sagt det.

JEG ville satt pris på en kondolanse pr SMS, men er usikker på andres mening.

Hva mener du, NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest psykiatere er ikke orakler

Synes det er ok med sms.

Hvorfor mener du at nhd er mer kompetent enn andre til å besvare dette spørsmålet? Kan ikke se at psykiatere har noen spesialkompetanse mht hva som er god folkeskikk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sådet

Synes det er ok med sms.

Hvorfor mener du at nhd er mer kompetent enn andre til å besvare dette spørsmålet? Kan ikke se at psykiatere har noen spesialkompetanse mht hva som er god folkeskikk ...

joda, NHD vet alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et kort

Det er ganske vanlig å sende et lite kort i posten. Fins egne kort i bokhandelen til dette. Trenger ikke skrive mange linjene.

Evt sende blomster hvis man kjenner folk litt bedre. Det er vel bare de nærmeste som pleier å ringe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Synes det er ok med sms.

Hvorfor mener du at nhd er mer kompetent enn andre til å besvare dette spørsmålet? Kan ikke se at psykiatere har noen spesialkompetanse mht hva som er god folkeskikk ...

Jeg tenkte helst på psykiske reksjoner ved det å være i sorg, og at da kanskje noen kondolerer på en uvant måte. Det skal mindre til når en er i sorg enn ellers. En er ikek så tykkhudet da. Så jeg tenkte kanskje en psykiater har hatt mange sørgende i terapi, og hadde erfaringer med deres reaksjonsmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rhea Silvia

Hei!

Gjør det.

Har akkurat mistet et nært familiemedlem og tar imot alle former for deltakelse med stor takk, også SMS.

Men er du forberedt på at hun kan ring opp til deg når hun får meldingen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there

Den bør inneholde et løfte om at du ringer / tar kontakt snart, eller at du ber henne om å ta kontakt når hun ønsker å snakke / ønsker å møtes til en kaffe etc. Bare en sms uten at du nevner at du er der hvis hun trenger deg, kan virke litt avvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kondolanse på sms hørtes ut som en riktig måte når dere har den forbindelsen dere har.

enig. Har selv sendt SMS ved et par anledninger hvor jeg følte det ble for påtrengende og vanskelig å ringe. Lot SMS'en inneholde varme ord og "jeg er her om du trenger noe - hva som helst". Sendte et par meldinger i dagene som fulgte også med "jeg tenker på deg" og "husk å si fra om jeg kan bidra med noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Hei!

Gjør det.

Har akkurat mistet et nært familiemedlem og tar imot alle former for deltakelse med stor takk, også SMS.

Men er du forberedt på at hun kan ring opp til deg når hun får meldingen.

Mvh

Ja, at hun ringer er ikke noe problem! Da er det jo hun som tar kontakt! Det ville jeg blitt glad for. Men som det er nå, vil jeg nødig trenge meg på mer enn det hun tåler og ønsker, og jeg har jo ikke kjent henne så veldig lenge.

Tror jeg sender noen ord jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du?!

Da kan du like gjerne la være.

Send heller et HÅNDSKREVET kort.

(mener jeg, som sikkert er mye yngre enn deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dffg. Kondolanse via sms ligner ingenting.

Ærlig talt, har vi blitt så slappe at det ikke går an å finne fram penn og papir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uten signatur

Kødder du?!

Da kan du like gjerne la være.

Send heller et HÅNDSKREVET kort.

(mener jeg, som sikkert er mye yngre enn deg.)

Hvis du med å sende mener pr. post så vet du kanskje ikke at posten noen ganger bruker flere dager i en normal hverdag på å komme fram nå. Posten er ikke like effektiv som for. Og spørsmålet ble stilt rett før påsken satte inn, så da ville jo ikke kortet kommet fram før kanskje et par dager etter at påske var over.

Forøvrig så tenkte jeg til slutt utifra meg selv den gengen jeg var i en slik situasjon, med støtte fra andre innlegg her, og jeg kom tila tjeg ville satt pris på alle henvendelser, enten de var ved besøk, telefon, blomster via bud eller et kort i postkassa. Men jeg ville også satt pris på en SMS, men det fantes ikke den gangen jeg var i sort. Faktisk ble jeg sliten av alle somringte og pratet siden jeg var så sliten, såen SMS hadde vært perfekt for meg da.

Jeg sendte SMS jeg, og det ble godt mottatt i ht svaret jeg fikk. Ville vedkommende følt seg støtt så hadde hun enten ikke svart eller svart på en spiss måte. Nå svarte hun at hun satt pris på at jeg tenkte på henne.

Så det gikk bra! Det er nye tider nå, nye kommunikasjonsmåter, og tydeligvis så er det noen som synes det er ok og andre ikke. Slik vil det alltid være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...