lille04 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 hei. jeg er en jente på 22 år som har vært plaget med atopisk eksem helt fra jeg var ca.3 mnd. smørte mye med kortison kremer, både sterke og svake, og prøvde det meste av behandlings former. er blitt mye bedre med alderen.i tenårene var jeg imidlertid ganske plaget,selv om det hjalp ganske mye å smøre med kortison.men det var en tøff tid å slite med dette hudproblemet.jeg var mye lei meg og ville ikke fortelle det til venner. har hatt en veldig god støtte i familien, og mamma har tatt eksemet seriøst. de siste årene tåler jeg mer matvarer,som f.eks enkelte typer nøtter og frukt.epler og rå gulrøtter reagerer jeg fortsatt på. selv om jeg er mye bedre i eksemet nå, er jeg likevel litt bekymret og har endel spørsmål.for det første lurer jeg på om vi med atopisk eksem er mer utsatt for hudkreft?ettersom det er kjent at kortison kremer gir tynn hud og dermed er mer ømfindtlig?bruker ikke sterke stereoider nå,kun hydrokortison og apolar til tider det forsvinner fort,men problemet er at det oppstår igjen etter et par dager og for å ikke gjøre eksemet verre,smører jeg tynt med milde stereoider.er det galt?vil ikke smøre en uke da eksemet allerede forsvinner etter en dag.føler at det blir altfor mye.er også flink å smøre meg med gode fuktighetskremer, og bruker vichy ansiktskrem som jeg synes er veldig bra.burde kanskje bruke mindre parfymerte produkter, men forfenegeligheten går lett foran helsen... er livredd for å få hudkreft,og smører meg godt om sommeren, men har jo også lyst å bli brun...lurer også på om jeg vil få masse rynker i tidlig alder som følge av kortison kremer eller evt. andre bivirkninger?er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette?er i god fysisk form ellers;trener mye,røyker ikke(gjorde det litt før),drikker mye vann,spiser ganske variert og sunt(prøver å kutte ned på sukkerinntak og hvete da dette gir høy puls og andre kroppslige plager,tar vitamintilskudd(b vitamin,betakaroten,c vitamin, omega 3(tran) og magnesium. bør jeg ta større dose av omega 3 og 6?har hørt dette skal være bra.selv om jeg har god selvtillit ellers og får ofte komplimenter for utseendet mitt,og har en fantastisk kjæreste,er det til tider frustrerende og klø og få utslett. jeg trøster meg med at jeg har vært mye mye verre før. det bør også nevnes at jeg går på betablokker(tenormin) ettersom jeg er plaget med høy puls og perioder med angst. føler at eksemet og overfølsomheten har vært med på å forårsake angst de siste årene. vet du noe ang.dette?har p-piller negativ effekt på atopisk eksem?er det sannsynlig at eksemet blir verre med årene?har jo blitt veldig mye bedre de siste fem årene. beklager hvis det var mange spørsmål, men jeg håper du kan svare på dem alle. m.v.h lille04 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142915-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LucySky Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg har aldri hørt at tynn/skadet hud kunne føre til kreftutvikling. Solskader er selvsagt noe helt annet. Selv har jeg brukt kortisonkrem i 40 år, i ansiktet, og har nok litt skrukkete hud akkurat rundt munnen, der eksemet ofte var verst, men ellers er jeg mindre rynket enn mange på min alder. Nå har det med arv og slikt å gjøre, men altså: det går ikke an å s epå meg at jeg har gått på (svake) kortisonkremer i så mange år. Jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142915-eksem/#findComment-903421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Kjære lille04 For det første - de som har eller har hatt atopisk eksem er ikke mer utsatt for hudkreft. Det er ikke galt av deg å smøre med kortison når eksemet dukker opp. Det høres ut som om du gjør det helt riktig - først med middels sterke for å "slå ned" eksemet og så milde kortisonkremer når det er tilstrekkelig. Smør gjerne noen dager ekstra med hydrocortison (gruppe 1) eller Mildison (også gruppe 1), da dukker ikke eksemet så fort opp igjen. Det er heller ingenting som tyder på at du skal få mer rynker enn andre når du blir eldre - du steller jo veldig godt med huden din og bruker gode fuktighetskremer - det er viktig. Bruk av kortisonkremer fører ikke til rynker. Det er fint at du smører deg med solfaktor når du soler deg - brun blir du alikevel. Men bruk ikke for høy faktor, smør deg heller ofte med f.eks. faktor 10. Vær påpasselig med å få solkrem som har virkning både mot UVA og UVB. Det er ting som tyder på at fiskeoljer (omega3 fett) er bra for eksem, men tar du tran skulle du få i deg tilstrekkelig hvis du i tillegg spiser fet fisk noen ganger i uka. Makrell i tomat er et bra pålegg hvis du ikke klør av tomat. Det er klart det er frustrerende å klø og ha utslett, men for meg høres det ut til at du takler dette svært bra og gjør det beste du kan for at eksemet ikke skal styre livet ditt. Atopisk eksem blir forøvrig heller bedre enn verre med årene, det har jo du også merket i og med at eksemet ditt var mye verre før. Sannsynligvis vil du bli enda bedre etterhvert. P-piller har vanligvis ikke negativ innvirkning på eksem, men her må du nok prøve deg litt frem - det er litt forskjell på merkene. Det kan du snakke med legen som skriver ut p-piller til deg om. Håper dette våar svar på spørsmålene dine og lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142915-eksem/#findComment-904548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.