Gå til innhold

Symptomer på stoffskifte problemer??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lavt stoffskifte:Nedsatt apetitt, fryser lett, vektøkning, lav puls, blir slappere.

Høyt stoffskifte: Økt matlyst, vekttap, svette, uro, høy puls.

Symptomene kan selvdagt variere, og det finnes også flere kjennetegn. Diagnosen stilles imidlertid på blodprøvesvar der man måler tyroxininnholdet i blodet.

Kizza1365380506

Jeg la på meg, ble depremert, frøs lett, trett, uoppmerksom, konsentrasjonsproblemer, svimmelhet, urolig ben, håravfall og "mistet ord". Min venninne reagerte på at jeg sluttet å produsere ting, jeg sluttet å lese, jeg klarte ikke å følge opp ungene skikkelig på skolen, legen reagerte på at jeg alltid var trøtt og ble depremert.

Mvh

Annonse

Kizza1365380506

Jeg hadde de samme symptomene

som Kizza hadde.

Fikk tatt blodprøve på stoffskiftet men alt var normalt der.

Så be om en blodprøve du:o)

Mine verdier var innenfor normalen også men helt på grensen. Jeg har gått på levoxin i ett år nå og de fleste av mine symptomer er borte. Så det kan forsvares å skrive ut medisin selv om en er innefor normalen altså. Ville bare nevne det. :o)

Mvh

Gjest what the...

Mine verdier var innenfor normalen også men helt på grensen. Jeg har gått på levoxin i ett år nå og de fleste av mine symptomer er borte. Så det kan forsvares å skrive ut medisin selv om en er innefor normalen altså. Ville bare nevne det. :o)

Mvh

Jeg vet ikke hva "verdien" på prøven min var.Hva er normalt?

Tviler på at legen min skriver ut medisiner til meg,selv hvis "verdien" ligger på grensen.Hos ham må man komme krypende inn hvis han skal mene det feiler deg noe.

Skikkelig drittsekk.Har følt meg helt forj... i lang tid nå,men han henviser bare til sykdommen min,som er fibromyalgi.

Kan munntørrhet og svetting om natten,komme av dette også?

Kizza1365380506

Jeg vet ikke hva "verdien" på prøven min var.Hva er normalt?

Tviler på at legen min skriver ut medisiner til meg,selv hvis "verdien" ligger på grensen.Hos ham må man komme krypende inn hvis han skal mene det feiler deg noe.

Skikkelig drittsekk.Har følt meg helt forj... i lang tid nå,men han henviser bare til sykdommen min,som er fibromyalgi.

Kan munntørrhet og svetting om natten,komme av dette også?

Nå husker ikke jeg helt verdiene da det er ett år siden jeg målte mine, men jeg kan sjekke det for deg. Jeg mener mine var 14 og du skal liksom ha mer enn 15/16.

Munntørrhet og nattesvette har jeg hatt, men det er etter at jeg begynte med medisiner, så hos meg tror jeg ikke det er ett symptom. Men fibromyalgien din. Det er mange med stoffskifte problemer som også har det.

Du ser det er det som er problemet dersom du ikke har "lave" nok verdier. Legen må se på sammenhengen. Alle symptomene er jo plager som folk flest har. Men har man opphoping av disse, samt at verdiene på TSH, fritt T4 og antistoffer tilsier at noe er på gang, så skal legen vurdere medisinering. Dersom både TSH og T4 er høyt, evt lavt, så er noe feil de skal nemlig gå mot hverandre. TSH gir skoldbruskkjertelen beskjed om å produsere mer T4 dersom de verdiene er lave i blodet. Og omvendt.

Jeg går til endokrinolog. Men du må ha henvisning for å få time der. Men det kan være en fordel å gå til spesialist i sånne grensetilfeller.

Mvh

Gjest what the...

Nå husker ikke jeg helt verdiene da det er ett år siden jeg målte mine, men jeg kan sjekke det for deg. Jeg mener mine var 14 og du skal liksom ha mer enn 15/16.

Munntørrhet og nattesvette har jeg hatt, men det er etter at jeg begynte med medisiner, så hos meg tror jeg ikke det er ett symptom. Men fibromyalgien din. Det er mange med stoffskifte problemer som også har det.

Du ser det er det som er problemet dersom du ikke har "lave" nok verdier. Legen må se på sammenhengen. Alle symptomene er jo plager som folk flest har. Men har man opphoping av disse, samt at verdiene på TSH, fritt T4 og antistoffer tilsier at noe er på gang, så skal legen vurdere medisinering. Dersom både TSH og T4 er høyt, evt lavt, så er noe feil de skal nemlig gå mot hverandre. TSH gir skoldbruskkjertelen beskjed om å produsere mer T4 dersom de verdiene er lave i blodet. Og omvendt.

Jeg går til endokrinolog. Men du må ha henvisning for å få time der. Men det kan være en fordel å gå til spesialist i sånne grensetilfeller.

Mvh

Hei.Har nå fått verdiene på prøven:

T4 14,5 TSH 1,29

T4 skulle normalt ligge på 9-24

TSH skulle normalt ligge på 0,2-4,5.

Har nå hørt at man kan måle noe som heter for TPO,fikk du målt dette?

Kizza1365380506

T4 14,5 TSH 1,29

TPO er antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Det måles for å se om kroppen ser på den som fremmedlegeme. På samme måte som leddgikt osv.

Jeg har ikke antistoffer men hadde omtrendt samme målingene som deg. Du må høre om du kan få medisin eller henvisning til en endokrinolog for vurdering av medisin.

Mvh

Gjest what the...

TPO er antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Det måles for å se om kroppen ser på den som fremmedlegeme. På samme måte som leddgikt osv.

Jeg har ikke antistoffer men hadde omtrendt samme målingene som deg. Du må høre om du kan få medisin eller henvisning til en endokrinolog for vurdering av medisin.

Mvh

Da må jeg nok bytte fastlege først.H*n jeg har nå er helt håpløs i allefall.

Tusen takk for hjelpa:o)

Annonse

Kizza1365380506

T4 14,5 TSH 1,29

Svarte deg visst litt fort i går. Det var TSH som var 14 hos meg, beklager at jeg rotet slik. Blir sånn av og til, en konsekvens av det lave stoffskiftet mitt.

Mvh

Kizza1365380506

T4 14,5 TSH 1,29

Nei vet du jeg roter skikkelig nå. Jeg har sjekket papirene mine men finner ikke resultatene fra legen. Det er to år siden jeg ble diagnostisert, utrolig hvor fort tiden går. Vel jeg husker iallefall at en måling var 14 og den andre var høy. Skal til endokrinologen til uken, skal sjekke hos ham da. Iallefall er min TSH nå 2, og derfor er jeg rimelig sikker på at det var TSH som var 14. Men altså som sagt, hukommelsen min er "ødelagt" i perioder. Håper du tilgir rotet mitt. :o|

Gjest what the...

Nei vet du jeg roter skikkelig nå. Jeg har sjekket papirene mine men finner ikke resultatene fra legen. Det er to år siden jeg ble diagnostisert, utrolig hvor fort tiden går. Vel jeg husker iallefall at en måling var 14 og den andre var høy. Skal til endokrinologen til uken, skal sjekke hos ham da. Iallefall er min TSH nå 2, og derfor er jeg rimelig sikker på at det var TSH som var 14. Men altså som sagt, hukommelsen min er "ødelagt" i perioder. Håper du tilgir rotet mitt. :o|

Du er tilgitt:o)

Hukommelsen har jeg problemer med også.

Kan det virkelig stemme at det var TSH som var på 14,når normalen ligger på 0,2-4,5?

Synes det høres veldig mye ut men.

Få høre etter du har vært hos endokrinologen da:o)

• 3 uker senere...
Kizza1365380506

Du er tilgitt:o)

Hukommelsen har jeg problemer med også.

Kan det virkelig stemme at det var TSH som var på 14,når normalen ligger på 0,2-4,5?

Synes det høres veldig mye ut men.

Få høre etter du har vært hos endokrinologen da:o)

Beklager at jeg ikke har svart deg før. Tok feil av datoen for når jeg skulle være hos legen.

Det han sa idag var at når TSH var høyt, så var stoffskifte lavt. Altså må det ha vært TSH som var 14. Nå lå den på 2 så nå skal jeg øke dosen med thyroxin litt. Han sa normalen var 1. Så sånn var det.

Håper det hjalp deg litt selv om det var litt i seneste laget. :o)

Mvh

Gjest what the...

Beklager at jeg ikke har svart deg før. Tok feil av datoen for når jeg skulle være hos legen.

Det han sa idag var at når TSH var høyt, så var stoffskifte lavt. Altså må det ha vært TSH som var 14. Nå lå den på 2 så nå skal jeg øke dosen med thyroxin litt. Han sa normalen var 1. Så sånn var det.

Håper det hjalp deg litt selv om det var litt i seneste laget. :o)

Mvh

TSH en min ligger på 1,29 så det ligger jo i grenseland da.

Må se å få skiftet lege nå,så jeg får tatt flere prøver.Den legen jeg har nå,påstår at det ikke er noen vits i å måle flere ganger.

Tusen takk for hjelpa:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...