Gå til innhold

Hvilken diagnose?


kikkii

Anbefalte innlegg

Jeg er en ensom jente på 23 år som sliter mye med isolasjon og ensomhet. Har ingen venner og heller ingen kjæreste. Men det er min egen skyld siden jeg ikke tør å ta kontakt med andre og å prate. Jeg ser bare rett i bakken og da sier det seg selv at ingen gidder å ta kontakt med meg. Det er ikke noe lett å få seg venner heller siden jeg har null selvtillitt og mindreverdighetskomplekser pluss sliter med angst og depresjoner. Og er alltid anspent og nervøs. Føler meg som en stor taper i samfunnet. Samfunnet har ikke bruk for dumme meg. Føler meg som en dum, gal, slem, ekkelt, grusomt, fryktelig, ensomt, misslykket, redd monster.

Har hatt en vanskelig oppvekst fult av mobbing og et vanskelig familieforhold. Jeg hadde heller ingen venner fordi jeg var veldig redd og klarte ikkke å snakke og å være sosial. Satt mye for meg selv.

Jeg går nå til behandling en dag i uka, men egentlig så tror jeg at jeg trenger mer. Psykiateren min har sagt at hun mener jeg bør bli innlagt, men jeg tør ikke. Også når jeg sier til foreldrene mine at jeg kanskje blir innlagt så sier de at jeg ikke trenger det siden jeg ikke er gal. Men jeg er gal, og jeg trenger masse hjelp tror jeg. Jeg er så veldig opptatt av hva andre mener om meg og når foreldrene mine sier dette tør jeg heller ikke å bli innlagt. Føler det som et nederlag.

Jeg er alltid redd og nervøs. Går alltdi rundt å gruer meg til et eller annet. Gruer meg til hver eneste dag. Hver dag er et grusomt mareritt å komme seg gjennom. Jeg gruer meg så mye at jeg alltid er kvalm og uvel. Skjelver av redsel. Er veldig redd for å dumme meg ut og og føler meg alltid dum og teit. Har også masse spenninger i kroppen , kanskje pga. at jeg ikke klarer å slappe av. Er i helspenn hver eneste dag. Har mye vondt i nakken og skuldrene.

Går også veldig ofte på do. Føler en trang til å gå på do hele tiden. Spesielt vanskelig er det når jeg gruer ekstra til noe og det gjør jeg innmari ofte. Da må jeg på do hele tiden. Og hvis jeg feks. sitter i bilkø og vet at jeg ikke kan gå på do så må jeg ivertfall på do. Plagsomt. Er også alltid tørr i munnen og tygger mye tyggegummi fordi jeg tror det hjelper litt kanskje.

Har også mye hjertebank. Hjertet mitt banker veldig fort hele tiden. Dunk. Det er akkurat som en galoppterende hest inne i magen min. Har også en vond, trist klump inne i magen full av angst og depresjoner, redsel og nervøsitet. Magefølelsen min er grusom vond. Hvordan skal jeg kunne klare å føle noe glede når mangfølelsen min bare er vond?

Jeg har mistet all glede og lykke. Klarer ikke å føle meg noe glad og lykkelig. Bare trist og nedstemt. Er alltid trøtt og sliten. Er så trøtt av å leve at jeg ikke orker mere nå. Kan godt sove i ti, tolv timer fordi jeg er så sliten og lei. Også gjesper jeg støtt. Flaut. Føler meg helt utslitt av alle spenningene og redselen er grusom. Gruer meg til framtiden, Den ser bare svart ut. Når sola skinner så føler jeg meg alltid mørkt inne i meg. Føler meg som en mørk, kald stein som ikke klarer å føle glede.

Liker ikke jobben min heller, føler meg så utenfor at jeg bare vil hjem. Går rundt å føler meg fryktelig dum og har bare lyst til å krype meg sammen og gjemme meg i et bortgjemt hjørne. Klarer ikke å snakke med de andre og trekker meg alltid unna alle sosiale sammenkomster og sånn. Klarer heller ikke å si meningen min eller å ta avgjørelser. Hvis noen spør meg om noe blir jeg helt stum og klarer ikke å få fram et eneste ord. Hjelp. Begynner å stamme av redsel og føler meg som en tulling.

Det er også fryktelig vanskelig for meg å sitte i kantinen å spise sammen med de andre. Også tenker jeg på hva de andre tenker om misslykkede meg. Jeg orker ikke å jobbe mere nå. Klarer ikke. Gruer meg til jobben hver eneste dag. Føler at jeg snart får sparken siden jeg ikke klarer noe. Er et null. Jobben tar så mye krefter for meg. Den minste ting gjør meg helt sliten og utslitt. Jeg har mest lyst til å bare å slutte på jobben. Kanskje jeg skal si opp i morra?

Til sommeren så har jeg ingen jobb mere, og jeg klarer ikke å gå til jobbintervju og sånn selv. Jeg er så bekymret for hvordan økonomien min blir da. Og før da jeg var på jobbintervju satt jeg hele tiden og tenkte at de ikke skulle velge meg fordi jeg ikke kunne noe, og at jeg er udugelig og dum. Jeg skalv av skrekk. Klarte ikke å sitte stille. Flaut. Det var bare flaks på at jeg fikk denne jobben fordi hun som hadde fått den trakk seg to dager før. Og de trengte noen fort. Dessverre fikk de meg. Stakkar.

Klarer heller ikke å kjøpe en ny Tv, komfyr, bil, telefon sykkel osv. selv. Fordi jeg ikke tør og ikke klarer å spørre og å prate med andre. Blir bare helt stum av skrekk og klarer bare å stamme ut noe tull ut av meg. Dette gjør meg helt avhengig av andre, men jeg har ingen andre som kan hjelpe meg. Har ingen venner. Foreldrene mine gjør noe men det er alltid masse diskusjoner og krangel før de gjør noe for meg. Føler meg i veien og at jeg plager foreldrene mine altfor mye med problemene mine siden jeg er så gammel. Stakkars foreldrene mine som har fått misslykkete meg. Jeg er så sint på meg selv fordi jeg ikke klarer ting som andre klarer. Jeg har så innmari lyst til å klare å kjøpe en ny Tv ol. alene.

Jeg bor fortsatt hjemme fordi jeg ikke tør å flytte til leiligheten min. Har hatt leiligheten min i et år og tør fortsatt ikke å flytte dit helt. Presser meg til å være der litt i helgene og sånn, men jeg er så redd for å være der. Skjelver av skrekk og er livredd. Er så redd noen ringer på døra eller at noen bryter seg inn. Hvis noen ringer på døra tør jeg ikke å åpne den. Jeg føler meg så spesielt fanget når jeg er i leiligheten. Siden jeg ikke klarer noe selv.

Det er ikke noe lett å bo alene når jeg er så redd som jeg er. Men jeg orker ikke å bo hjemme sammen med foreldrene mine heller siden det alltid er så mye krangling og kjefting. Pluss at foreldrene mine er veldig sinte på meg fordi jeg ikke flytter til leiligheten min. Hmm. Også maser de bare om at jeg må gjøre masse husarbeid hjemme. Men jeg orker ikke å støvsuge, eller sette i oppvaskmaskinen og sånn. Alt er et ork. Jeg er så tiltaksløs. Orker ingenting. Det er jo ingenting som gir meg glede heller så hva er vitsen da? Hmm.. Hvor skal jeg bo da? Kanskje jeg kan bo under jorda.. Hmmm.

Livet er ikke verdt å leve....

Vet du hvilken diagnose du mener jeg har for noe NHD?

Tusen takk for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...

Fortsetter under...

Kanskje du har unnvikende pf? De pleier jo å ha så store mindreverdighetskomplekser at de ender opp å leve som eremitter. 

Anonymkode: d3bee...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har unnvikende pf? De pleier jo å ha så store mindreverdighetskomplekser at de ender opp å leve som eremitter. 

Anonymkode: d3bee...728

Tråden er fra 2004, så situasjonen er forhåpentligvis en annen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, laban skrev:

Tråden er fra 2004, så situasjonen er forhåpentligvis en annen nå...

Ja, tenkte på det mens jeg leste - lurer på hvordan hun har det i dag 16 år senere. Håper hun har fått hjelp og at det går bedre med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det normal oppførsel å lete opp og svare på 16 år gamle tråder? 

Anonymkode: 219be...b58

Tydelig tegn på manglende meningsgivende fritidsaktiviteter. Jeg håper for vedkommendes skyld at h*n ikke bruker DOLs elendige søkemotor attpåtil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ts har det bedre i dag. 

Men jeg synes det minner om spam og leite fram gamle tråder om ensomhet og null venner. Det er garantert den samme personen som gjør dette. 

Så til deg som henter fram alle disse trådene med temaer som går på din egen problematikk: Det er veldig leit at du føler deg ensom og aleine og ikke har venner. Jeg håper at du en dag kan greie å finne løsninger som vil få deg ut av den vanskelige situasjonen du er i. Det å hente fram gamle tråder om andre som føler seg ensomme og har null venner, hjelper nok ikke på i så måte. Du bør nok bruke andre strategier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Beatha skrev:

Håper ts har det bedre i dag. 

Men jeg synes det minner om spam og leite fram gamle tråder om ensomhet og null venner. Det er garantert den samme personen som gjør dette. 

Så til deg som henter fram alle disse trådene med temaer som går på din egen problematikk: Det er veldig leit at du føler deg ensom og aleine og ikke har venner. Jeg håper at du en dag kan greie å finne løsninger som vil få deg ut av den vanskelige situasjonen du er i. Det å hente fram gamle tråder om andre som føler seg ensomme og har null venner, hjelper nok ikke på i så måte. Du bør nok bruke andre strategier. 

Svar heller trådstarter du istedenfor å gå til angrep på andre.. 

Anonymkode: d3bee...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar heller trådstarter du istedenfor å gå til angrep på andre.. 

Anonymkode: d3bee...728

Så jeg angrep deg med svaret mitt? Hmm 🤔

Når det gjelder å svare trådstarter, så tror jeg ikke det har noen hensikt lenger siden tråden et 16 år gammel. Men som jeg skreiv så håper jeg ts har det bedre i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å dra frem gamle tråder. Det er ikke alltid man får det med seg att den er så gammel. Så tenker man på hva man skal skrive til ett stakkars menneske. Også er det en 14 år gammel tråd. Nei, det synes jeg ikke noe om jeg heller.

Anonymkode: 2c772...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke poenget med å dra frem gamle tråder. Det er ikke alltid man får det med seg att den er så gammel. Så tenker man på hva man skal skrive til ett stakkars menneske. Også er det en 14 år gammel tråd. Nei, det synes jeg ikke noe om jeg heller.

Anonymkode: 2c772...b94

Men problematikken kan jo være høyst aktuell idag. 

Anonymkode: d3bee...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men problematikken kan jo være høyst aktuell idag. 

Anonymkode: d3bee...728

Jo, men dette er jo ett forum, ikke ett leksikon. Vedkommende er ikke her lengre, i hvert fall ikke under det nicket.

Hvis noen svarer meg på ett spørsmål jeg stilte på forum x for 10 år siden, så får ikke jeg vite det svaret. Selv om det kan være "aktuelt".

Anonymkode: 2c772...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Tydelig tegn på manglende meningsgivende fritidsaktiviteter. Jeg håper for vedkommendes skyld at h*n ikke bruker DOLs elendige søkemotor attpåtil...

Mange som ikke har noen i livet. DOL er kanskje den eneste "vennen". Unødvendig å være så nedlatende da.

Anonymkode: 3d844...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange som ikke har noen i livet. DOL er kanskje den eneste "vennen". Unødvendig å være så nedlatende da.

Anonymkode: 3d844...5eb

Jo, du har rett i det og jeg beklager at jeg var litt nedlatende der, men jeg holder fortsatt fast ved at det er et tegn på at man har litt lite å fylle dagene sine med og kanskje man burde se etter alternativer. Selv om man opplever å ha få i livet sitt, står en likevel fritt til å fylle det med hva man vil, også noe som ikke innebærer DOL. Selv har jeg få andre i livet mitt enn samboer og assistenter, men opplever ikke av den grunn at livet er kjedelig og innholdsløst fordi jeg holder på med så mange ulike ting. Jeg har gitt mange eksempler på alternativer tidligere - en del bruker jeg og noe bruker jeg ikke. Om jeg kun skulle ha DOL å fylle hverdagen min med, tror jeg at jeg ville blitt litt negativt påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...