Gå til innhold

Lam indrefilet...noen superkokker her?


amber sun

Anbefalte innlegg

Til superkokkene her inne igjen:

Imorgen skal jeg lage en deilig påskemiddag, og skal lage lam indrefilet.

Har 200-300 gram, og vil få det best mulig, saftig og godt, akkurat som det skal være. :)

Så, hvor lenge i ovnen? Foretrekker lang steketid og lav temperatur, framfor hurtigsteking...det blir alltid best da. Men med denne lille mengden blir det ikke like lett å finne riktig steketid.

Så: din beste oppskrift mht. steketid, folie eller stekepose, og temperatur. Lammekjøttkrydder har jeg, så det skal nok bli godt krydret. Hva med å ha noen løkbåter oppi, forresten? Vil det bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må selvfølgelig bruke steketermometer. Du bruner steken først i stekepannen, så setter du inn steketermometeret i den tykkeste delen av fileten og steker den videre i stekeovnen (har du god tid ved 70-100 grader, har du ikke så god tid 200 grader) til kjernetemperaturen er 60 grader (rødt), 65 grader (pyserosa) eller 70 grader (grått, ødelagt og ubrukelig kjøtt).

Skal du lage skjysaus kan du legge steken på en seng av løk- og gulerotoppkapp mens du steker den i stekeovnen og koke ut av pannen til skjysausen.

Etter steking i stekeovn pakker du steken inn i aluminiumsfolie og lar den hvile i 15-30 minutter (den tiden det tar å lage saus) før du skjærer opp steken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig bruke steketermometer. Du bruner steken først i stekepannen, så setter du inn steketermometeret i den tykkeste delen av fileten og steker den videre i stekeovnen (har du god tid ved 70-100 grader, har du ikke så god tid 200 grader) til kjernetemperaturen er 60 grader (rødt), 65 grader (pyserosa) eller 70 grader (grått, ødelagt og ubrukelig kjøtt).

Skal du lage skjysaus kan du legge steken på en seng av løk- og gulerotoppkapp mens du steker den i stekeovnen og koke ut av pannen til skjysausen.

Etter steking i stekeovn pakker du steken inn i aluminiumsfolie og lar den hvile i 15-30 minutter (den tiden det tar å lage saus) før du skjærer opp steken.

Thanks...da blir det pyserosa ;)

Steketermometer har jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke pakket det inn i noe, og brukt steketermometer.

Kokken jeg kjenner bruker tilogmed steketermometer på biff.

Thank you. Har steketermometer, og satser på graderingen til Florence.(pyserosa blir det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sal Bass

Ja, det var nå godt at indrefileten var lam:-D Det skulle tatt seg ut om den begynte å springe avgårde når du skulle steke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde lynsvidd den på panna for å "lukke" og brune kjøttet. Deretter hadde jeg satset på 10-15 min i stekeovnen ved 250 graders varme.

Men det er vel mer matpolitisk korrekt å gjøre som føkenene under i tråden her oppfordrer til kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nå godt at indrefileten var lam:-D Det skulle tatt seg ut om den begynte å springe avgårde når du skulle steke den.

Bra det er noen som har humor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn leirgryte...Schlemmertopf, heter det vel, er suveren til sånne ting!

Det har jeg ikke. Får satse på de andre tipsene. :)

*gleder meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lynsvidd den på panna for å "lukke" og brune kjøttet. Deretter hadde jeg satset på 10-15 min i stekeovnen ved 250 graders varme.

Men det er vel mer matpolitisk korrekt å gjøre som føkenene under i tråden her oppfordrer til kanskje?

Kommer nok til å ha lavere temperatur, ja. Fant fram steketermometeret igår kveld, og nå gleder jeg meg allerede til middag. :)

Blir nok bra dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...