Gå til innhold

Psoriasis...frustrerende

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt psoriasis siden jeg var 17, er nå 27. De første årene hadde jeg bare litt i ansiktet og på en albue, og alt forsvant så snart det ble mai og antydning til sol.

De siste tre årene har utbruddene nærmest eksplodert, de har doblet seg for hvert år. Nå har jeg det på hele kroppen i større og mindre grad. Det til tross for at jeg har gått til stråling, smører meg med salve (har prøvd de fleste...) og bruker mye fuktighetskrem. Etter en drøy måned med stråling, gir legen beskjed om at alt ser bra ut, og anbefaler meg å gå over på kun fuktghetskrem. Resultatet er at alt blusser opp igjen kraftigere enn noen gang, omtrent som å dra en ball under vann - den spretter opp igjen selv om den er usynlig en kort stund.

Utslettene er knallrøde, de er ikke skjoldete som i brosjyrene. Og de er i liten grad på knær, albuer og andre ledd. Er klar for å prøve de fleste metoder for å bli bedre, men etter å ha gått til tre leger av varierende kvalitet med problemene, er det hakk i plata:

* Ikke stress (jeg har aldri vært mindre stressa enn de siste årene)

* Vær forsiktig med alkohol (jeg drikker nesten ikke)

* Vær mye ute i sola (etter 14 dager i Syden i fjor var utslettene verre enn noen gang)

Mye syting, dette, det er tross alt bare en kosmetisk sykdom. Jeg har ikke kløe eller muskelsmerter forbundet med sykdommen. Men det er jævla irriterende, og jeg merker at jeg har mindre lyst å kle av meg om sommeren for hvert år. Alle tips blir hjertelig mottatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143181-psoriasisfrustrerende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tipset her inne før men aldri fått noe response på resultetet.

Kjøp en krukke med ringblomstsalve, den er omtrent samme konsistens som Vaselin. Og så blander du i 1/3 liten flaske med teetreeolje. Bland litt etter litt og rør om med en q-tips. Smør på et tynt lag to ganger om dagen.

Den hjelper mot atopisk eksem også. Minstemann var nemlig plaget med det og jeg hadde psoriassis i håndflaten og hadde hatt det i tre år. og det forsvant og har aldri kommet igjen der. Derimot er jeg plaget i hodebunnen. Jeg vasker håret med lactasyd i perioder og det hjelper. Kan ikke kline den seige massen inn i hue :o)

Dermotvat hjelper ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143181-psoriasisfrustrerende/#findComment-903820
Del på andre sider

Jeg har tipset her inne før men aldri fått noe response på resultetet.

Kjøp en krukke med ringblomstsalve, den er omtrent samme konsistens som Vaselin. Og så blander du i 1/3 liten flaske med teetreeolje. Bland litt etter litt og rør om med en q-tips. Smør på et tynt lag to ganger om dagen.

Den hjelper mot atopisk eksem også. Minstemann var nemlig plaget med det og jeg hadde psoriassis i håndflaten og hadde hatt det i tre år. og det forsvant og har aldri kommet igjen der. Derimot er jeg plaget i hodebunnen. Jeg vasker håret med lactasyd i perioder og det hjelper. Kan ikke kline den seige massen inn i hue :o)

Dermotvat hjelper ikke.

Gå inn på web-siden psoriasiscured.com. Her får man kjøpt et hefte som beskriver en metode for å bli kvitt psoriasis hovedsaklig gjennom kosthold. Holder selv på med denne «kuren» og nå begynner utslettene å bli bedre. Teorien er at leveren ikke fungerer optimalt på oss psoriatikere, derfor hoper avfallsstoffene seg opp i kroppen og gir utslag i utslett på huden. Ved å kutte ut sukker, karbohydrat og stivelse fra kosten skal en rense leveren slik at den kan begynne å fungere normalt igjen, en skal altså ikke ha dette «strenge» kostholdet for alltid, bare til utslettene er borte. Det varierer fra person til person hvor lang tid det går før en ser bedring, en må regne med et par måneder. Det er klart at å gå på en slik kur er krevende, men sliter en veldig med psoriasis vet jeg av egen erfaring at det er verdt et forsøk. Dette er jo også en utmerket slankekur om en skulle trenge det... Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143181-psoriasisfrustrerende/#findComment-904624
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...