Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har de siste par årene vært plaget av migrene-lignende hodepine som har vært svært intens og sjelden har gitt seg før jeg har kastet opp. Har prøvd to legemidler hvorav det siste er/var Zomig. Dette hjelper til en viss grad, men ikke alltid og ikke godt nok. "Anfallene" har relativt hyppig vært knyttet til menstruasjons-start.

Før jul hadde jeg et "stjerneanfall" der jeg trodde hele topplokket gikk i lufta. Var mer eller mindre desperat de to døgnene det sto på. Oppsøkte legevakta og fikk nesespray hvilket til en viss grad reduserte smertene noe for en kortere periode. "Forte"-tabletter, Zomig, panodil osv. hadde minimal virkning. Fikk ikke bukt med smertene før jeg fikk foreskrevet sovemedisin. Selv da måtte jeg ta dobbel dose av det som var foreskrevet.

Menstruasjonen kom også denne gang, men lenge før forventet. Av omgivelsene ble "anfallet" tilskrevet stress, men jeg har ikke helt slått meg til ro med denne teorien. Ser med skrekk og gru på en at et tilsvarende anfall skal dukke opp.

Er dette hormonstyrte hendelser jeg må tilskrive alderen og lære meg å leve med, eller bør jeg oppsøke lege for videre undersøkelse? Stusser litt over at det ikke måles blodtrykk og tas blodprøver i en slik situasjon, men det er kanskje normalt?

På forhånd takk for evt. synspunkter!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14327-kraftig-hodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære betenkt !

Migrene er til en viss grad hormonstyrt, så der har du et poeng. Om det kan tilskrives alderen er ikke så lett å svare på, bl.a. fordi jeg ikke vet hvor gammel du er. Blodprøver bidrar svært lite i diagnostikken av slik hodepine. Der finnes jo flere ulike nyere migrenemedikamenter; Imigran, Zomig, Naramig, Maxalt. Jeg antar den nesesprayen du refererer til var Imigran. Hvis du ikke har prøvd alle disse medikamentene, kan du jo gjøre det. Ellers er det nok slik at det ikke er noe medikament som gir 100% effekt på 100% av anfallene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14327-kraftig-hodepine/#findComment-68939
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...