Gå til innhold

Overgrep og skyldfølelse


Gjest k_milla

Anbefalte innlegg

Gjest k_milla

Hei. Jeg har nylig begynt hos en ny psykolog hvor vi skal gå gjennom mange av traumene jeg har vært gjennom som liten, bl.a overgrep/incest. Selvsagt ser jeg ikke frem til dette og i tilleg sliter jeg med vage minner, noe jeg har kjempe skyldfølelse for. Overgrepene er vell noe av det første jeg husker, men føler bare at jeg skulle huske mer.

Er det unormalt å huske lite når det er ca 18år siden overgrepene sluttet(var veldig liten når det skjedde), er det noe jeg bør ha skyldfølelse for (at jeg ikke husker)? Sliter i tillegg med skyldfølelse for at jeg lot det skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har like lite plikt til å gå rundt å huske overgrep, som du har til å huske en dårlig film du har sett.

Du har ikke gjort noe galt, men blitt utsatt for noe forferdelig galt.

Hva du skal huske å glemme har ikke med skyld og plikt å gjøre, men hva som er hensiktsmessig for deg. Hva som gjør det lettere for deg å leve videre og få et godt liv.

Det er ikke om å gjøre å huske mest mulig. En del ting kan med hell glemmes. Det er om å gjøre å finne en måte å håndtere det som skjedde slik at det gjør minst mulig skade for deg i framtiden.

Hvorfor har du skyldfølelse for at du ikke husker så godt? (Et oppriktig spørsmål.)

Håper du får god hjelp av terapi.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pomona

Hei du.

Det er helt normalt å ikke huske overgrep. Kroppen kapsler det inn og det forsvinner liksom ned i dypet. Du skal ikke føle skyld for dette, det er en naturlig og sunn forsvarsmekanisme. Det vil sannsynligvis dukke opp i terapien. Du skal heller ikke føle skyld for overgrepet. Du var liten og din uskyldighet ble utnyttet på det groveste. Ønsker deg lykke til, jeg har selv vært i denne prosessen i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ble jeg misbrukt fra jeg var seks til jeg var elleve. Selv om dette er en tidsperiode jeg normalt sett ville ha husket godt, har jeg store problemer med å huske annet enn bruddstykker fra denne epoken, både overgrepene og andre ting som skolestart, ferier ol.

Har fått fortalt at dette ikke er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...