Gå til innhold

Depr. beh


Gjest spl.sukk

Anbefalte innlegg

Gjest spl.sukk

Hei NHD :-)

Jeg ser at du stadig anbefaler å behandle depressive lidelser aggressivt med SSRI eller lignende.

Hvilke konsekvenser kan det få på lang sikt om en går med en ubehandlet depresjon over lang tid ?

Bortsett fra at en kan dø av det...

Kan det skade hjernens kognitive funksjon på noen måte? Kan man risikere å bli depr resten av livet?

Hadde vært veldig kjekt om du kunne gi et skikkelig svar på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter i spenning sammen med deg på et svar.

I mellomtiden kan jeg opplyse om at det er en liten fyr i Tyskland som mener at det går an å lære å bli *lykkelig*, så ikke glem det.

Hvis depresjon er en sykdom kan den behandles. Hvis du får en depressiv reaksjon på en belastning, kan det hjelpe å fjerne belastningene, og jobbe med tankene rundt bivirkningene av belastningene (f.eks i psykoterapi) i tillegg til å bruke et mdikament. Hvis du må leve med belastnede tanker og andre bivirkninger som gjør at du får dårlig livskvalitet kan du bruke medisiner hele resten av livet. Og eventuelt veie de forskjellige bivirkningene opp mot hverandre.

Jeg har hørt rykter om at man kan komme til å dø en gang av noe.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nettopp det du beskriver som er problemet. De som ikke blir behandlet/blir dårlig eller utilfredsstllende behandlet, har økt risiko for:

Hyppige tilbakefall, kronisitet og etterhvert svekkede kognitive funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Det er nettopp det du beskriver som er problemet. De som ikke blir behandlet/blir dårlig eller utilfredsstllende behandlet, har økt risiko for:

Hyppige tilbakefall, kronisitet og etterhvert svekkede kognitive funksjoner.

Svekkende kognitive funksjoner også? Jeg har store konsentrasjonsvansker når det gjelder små enkle ting, som hvem som har vikeplikt i tafikken, enda jeg VET og har visst de siste to årene hvordan trafikken fungerer. Gjelder også andre ting, som jeg nå vurderer å gå til lege for, for jeg føler meg rett og slett dum når jeg ikke mestrer oppgaver som jeg mestret da jeg var 15...

Tror du dette kan komme av langvarig (ca 3år) depresjon? Er det i såfall noe jeg kan gjøre for å komme meg tilbake på det "nivået" jeg var tidligere?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...