Gå til innhold

Opplever du at alvorlig funksjonshemmede blir sett ned på?

Anbefalte innlegg

Gjest funkis

For å tilhøre de vellykkede i samfunnet, må man visstnok i dag også være frisk og uten funksjonsnedsettelse av noe slag. Å motta trygder er noe bare snylterne gjør, sier enkelte. Føler du at folk i dine omgivelser dypest sett ser litt ned på deg som følge av din funksjonshemning?

Fortsetter under...

Gjest sånn er det

Jepp, det vet jeg at de gjør. De sier det ikke til meg men skjønner ikke hvordan jeg kan omgås andre funksjonshemmede. De forstår ikke at det går an å ha sex eller være kjæreste med noen og sier stakkar osv.

Dessuten vil de ikke ha meg med ut hvis jeg sitter i stol. Da blir jeg et plutselig et helt annet menneske.

Gjest funkis

Det er vanskelig å vite hva du legger i alvorlig funksjonshemmede, men det er mange mennesker i samfunnet som blir sett ned på av forskjellige årsaker.

I denne sammenhengen brukte jeg uttrykket "alvorlig funksjonshemmet" fordi jeg tenkte på mennesker som pga skade eller sykdom er ute av stand til å gjøre det som de fleste andre kan gjøre.

I denne sammenhengen brukte jeg uttrykket "alvorlig funksjonshemmet" fordi jeg tenkte på mennesker som pga skade eller sykdom er ute av stand til å gjøre det som de fleste andre kan gjøre.

Jeg har jobbet mye med funksjonshemmede mennesker, og mennesker for øvrig. Jeg tror at de som er multihandikappede blir ikke sett ned på som før. Jeg synes derimot at det råder en forvirring om hva slags plass de har i samfunnet. Men det er kommet andre grupper som blir sett ned på, de som er på grensen til å klare seg selv f.eks. Den gruppen øker veldig.

Gjest Både ja og nei!

Jeg svarer både ja og nei på ditt spørsmål om folk ser på andre folk som får trygdepenger som noen snyltere...

Noen som har virkelig behov for trygd og er veldig dårlige ser ikke jeg på som noen snyltere.

Der i mot hvis det er andre folk som egentlige ikke er dårlige i det hele tatt og er bare ute etter å få trygd for å slippe å jobbe. Dem har jeg et litt annet syn på...

Leste jo et innlegg for en stund siden som noen venninner skrev om ei felles venninne om at dem var litt irriterte på henne fordi hun ville ha trygd pga hun var skolelei....

Annonse

Gjest Roseann

Ja, jeg opplever dette.

Jeg var helt funksjonsfrisk til jeg var ca.30 år og nå har jeg brukt krykker, rullestol og elektrisk rullestol i ca 20 år.

Deter stor forskjell på å komme gående på to bein og å komme i elektrisk rullestol.

Jeg har opplevd at være på jentetur til et handlesenter, jeg tok initiativer, kjørte og vi gikk i butikker sammen. I butikken ble mine venninner spurt om hva jeg skulle kjøpe.

Så funksjonshemmede blir diskriminert, det er helt sikkert.

Vennlig hilsen

Gjest sånn er det

Ja, jeg opplever dette.

Jeg var helt funksjonsfrisk til jeg var ca.30 år og nå har jeg brukt krykker, rullestol og elektrisk rullestol i ca 20 år.

Deter stor forskjell på å komme gående på to bein og å komme i elektrisk rullestol.

Jeg har opplevd at være på jentetur til et handlesenter, jeg tok initiativer, kjørte og vi gikk i butikker sammen. I butikken ble mine venninner spurt om hva jeg skulle kjøpe.

Vennlig hilsen

Venninna mi presterte å si at jeg kunne da ikke regne med å komme inn på restauranter og kafeen så lenge jeg satt i rullestol og at handikaptoalett var svært fordyrende for etablisementene så jeg fikk bare finne meg i det. Jeg kunne da ikke forvente å bli behandlet som funksjonsfriske ble

Gjest funkis

Ja, jeg opplever dette.

Vennlig hilsen

Føler du at ditt eget selvbilde også har blitt mindre bra som følge av funksjonshemningen din?

Gjest funkis

Venninna mi presterte å si at jeg kunne da ikke regne med å komme inn på restauranter og kafeen så lenge jeg satt i rullestol og at handikaptoalett var svært fordyrende for etablisementene så jeg fikk bare finne meg i det. Jeg kunne da ikke forvente å bli behandlet som funksjonsfriske ble

Hva begrunner venninna di dette med da?

Gjest funkis

Jeg svarer både ja og nei på ditt spørsmål om folk ser på andre folk som får trygdepenger som noen snyltere...

Noen som har virkelig behov for trygd og er veldig dårlige ser ikke jeg på som noen snyltere.

Der i mot hvis det er andre folk som egentlige ikke er dårlige i det hele tatt og er bare ute etter å få trygd for å slippe å jobbe. Dem har jeg et litt annet syn på...

Leste jo et innlegg for en stund siden som noen venninner skrev om ei felles venninne om at dem var litt irriterte på henne fordi hun ville ha trygd pga hun var skolelei....

Ville du hatt betenkeligheter med f.eks. å ha en kjæreste som satt i rullestol eller hadde cp?

Ser du på funksjonshemmede som likeverdige med deg selv i enhver sammenheng, eller tenker du at de har mindre forutsetninger for å klare hverdagens krav?

Gjest funkis

Jepp, det vet jeg at de gjør. De sier det ikke til meg men skjønner ikke hvordan jeg kan omgås andre funksjonshemmede. De forstår ikke at det går an å ha sex eller være kjæreste med noen og sier stakkar osv.

Dessuten vil de ikke ha meg med ut hvis jeg sitter i stol. Da blir jeg et plutselig et helt annet menneske.

Er det forskjell på ditt eget selvbilde når du sitter i stol og når du er/var gående?

Annonse

Gjest sånn er det

Ville du hatt betenkeligheter med f.eks. å ha en kjæreste som satt i rullestol eller hadde cp?

Ser du på funksjonshemmede som likeverdige med deg selv i enhver sammenheng, eller tenker du at de har mindre forutsetninger for å klare hverdagens krav?

Jeg tror de fleste gutter ville ha betenkeligheter, jeg ser at endel jenter synes det er greit.

Gjest sånn er det

Er det forskjell på ditt eget selvbilde når du sitter i stol og når du er/var gående?

Nei, det er det ikke. Jeg føler meg helt maken men får litt sjokk når jeg møter diskriminerende holdninger når jeg sitter. At jeg får ting gratis, er veldig vanskelig å fordøye og at jeg ikke blir sluppet inn på utesteder.

Og så blir jeg kjempeforbannet over de to trappetrinnene som stenger meg ute fra alle butikker og kafeer. At de ikke anskaffer en liten rampe.

Gjest funkis

Nei, det er det ikke. Jeg føler meg helt maken men får litt sjokk når jeg møter diskriminerende holdninger når jeg sitter. At jeg får ting gratis, er veldig vanskelig å fordøye og at jeg ikke blir sluppet inn på utesteder.

Og så blir jeg kjempeforbannet over de to trappetrinnene som stenger meg ute fra alle butikker og kafeer. At de ikke anskaffer en liten rampe.

Hva mente du med at du får ting gratis?

Enig i at det er provoserende med alle stedene som ikke gidder å gjøre seg selv tilgjengelige, selv om det skal lite til for å klare det!

Gjest sånn er det

Hva tenker du selv da? Hvordan ser du på andre funksjonshemmede?

Jeg kjenner så mange at jeg forlengst har oppdaget at de er akkurat maken til alle andre. Eller for å si det riktig, like forskjellige som alle andre :-)

Jeg hadde ikke hatt noe i mot en kjæreste i rullestol, noe jeg forøvrig har hatt to ganger.

Gjest Roseann

Føler du at ditt eget selvbilde også har blitt mindre bra som følge av funksjonshemningen din?

Jeg er akkurart den samme uansett om jeg går, bruker krykker eller rullestol.

Mitt selvbilde har ikke noe med rullestolen å gjøre.

Det er jo derfor det er så frustrerende å bli sett på som en rullestol med en person oppi, i stedet for å bli sett på som som et medmenneske, der tilfeldigvis må bruke rullestol som hjelpemiddel.

I grunnen er det ingen forskjell på å måtte bruke briller som hjelpemiddel enn å måtte være nødt til å bruke rullestol som et hjelpemiddel.

Forskjellen ligger i hvordan andre mennesker ser på de forskjellige hjelpemidler. Har du fått nye briller, så blir det kommentert de første par ganger, og så sier man ikke mer om det emnet inntil en evt. gåt over til å bruke kontaktlinser eller kjøper nye briller.

Bruker du rullestol som hjelpemiddel, blir det kommentert hele tiden.

Desværre.

Vennlig hilsen

Gjest sånn er det

Hva mente du med at du får ting gratis?

Enig i at det er provoserende med alle stedene som ikke gidder å gjøre seg selv tilgjengelige, selv om det skal lite til for å klare det!

Gratis mat på kafe, gratis sykkelreparasjon på sønnens sykkel, at butikkene slår av på prisen osv. Det sjokkerte meg i begynnelsen.

Men kanskje det er et fenomen som skjer med jenter? Du er gutt, ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...