Gå til innhold

Bare for å få det avklart.

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Hva er egentlig den største helserisikoen, å røyke stødig eller å være grunnfeit?

Også driter jeg i hva dere synes er eklest, og i farene ved passivrøyking og hvem som er dumme og aldri burde hatt unger og sånn;)

Og i at feite folk kan være syke og ikke nødvendigvis har kost deg dit de er..

Altså kun kalde fakta, mindre moral, helst ingen...;)

Heller ikke intersant med de som gjør begge deler..

Noen som vet? Jeg er vet nemlig ikke, jeg vet bare at begge deler blir regnet som sv.usunt.

Noen som har de harde faktaene her? Statistikk?(jepp,jeg vet det finnes utrolig mye sprikende info her, men allikevel)

Gjelder en diskusjon med en kompis.

Jeg holder en knapp på fedme(bombe:-o)

Skrevet

Har nok ingen statistiske fakta akkurat, men jeg holder også en knapp på fedme :o

Skrevet

Var inne på http://www.ssb.no men fant ikke noe konkret. Bare at det er langt flere som røyker enn som sliter med fedme :P

Men det var vel kanskje ingen bombe!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det finnes vel lite statistikk på fedme kontra røyking. Det er tross alt like lite politisk korrekt å påpeke den slags som det er å lage et innvandrerregnskap.

Altså blir svaret mitt vill synsing da jeg ikke kan vise til noe, men jeg er rimelig sikker på at langt flere dør av fedmerelaterte sykdommer enn røykerelaterte sykdommer.

Men det er politisk korrekt å "henge" røykere. Det er "slemt" å "henge" overvektige.

Det er jo bare å se på "tynne" kontra "feite".

Det legalt å fortelle en person at: "Fy, nå synes jeg du har blitt tynn...", men du kan jo prøve deg på den omvendte versjonen, altså: "Fy, nå synes jeg du har blitt feit...".

Visst faen lever vi i en dobbelmoralsk verden.

Skrevet

Det finnes vel lite statistikk på fedme kontra røyking. Det er tross alt like lite politisk korrekt å påpeke den slags som det er å lage et innvandrerregnskap.

Altså blir svaret mitt vill synsing da jeg ikke kan vise til noe, men jeg er rimelig sikker på at langt flere dør av fedmerelaterte sykdommer enn røykerelaterte sykdommer.

Men det er politisk korrekt å "henge" røykere. Det er "slemt" å "henge" overvektige.

Det legalt å fortelle en person at: "Fy, nå synes jeg du har blitt tynn...", men du kan jo prøve deg på den omvendte versjonen, altså: "Fy, nå synes jeg du har blitt feit...".

Hehe, jeg har enda ikke møtt en mann som ikke vil ha noe med meg å gjøre fordi jeg røyker.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen statisktisk sammenlikning..

MEN: Det er flere røykere enn ikke-røykere som er overvektige. Det henger sammen med dårligere kondisjon og en mer stillesittende livsstil.

Så røyking kan indirekte føre til fedme, med fedme ikke indirekte fører til røyking.

....litt på siden kommentar fra meg...

Gjest Terakotta
Skrevet

Man kan jo lsutte å røyke! - Å slutte å være feit tar litt lenger tid.

Alt mens USUNN fetende mat er MYE rimeligere enn sunn mat - så skal vi ikke skylde på de "fattige" for at de blir fetere og fetere. Se bare på Amerika - veldig billig mat - mat og mat, fru Blom.

Skal man klare å snu trenden med at folk blir fetere og fetere så må maten - den sunne, bli rimeligere enn den usunne.

Når studenter lever på Nudler - så er det ikke rart man blir fet.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen statisktisk sammenlikning..

MEN: Det er flere røykere enn ikke-røykere som er overvektige. Det henger sammen med dårligere kondisjon og en mer stillesittende livsstil.

Så røyking kan indirekte føre til fedme, med fedme ikke indirekte fører til røyking.

....litt på siden kommentar fra meg...

Jeg vet det..:-) Og det kompliserer jo sikkert statistikker og slikt også, at dette oftest ikke er snakk om enten eller, men heller om tykke røykere og slanke ikke røykere..(satt på spissen)

Jeg skulle bare likt å vite hvilken av tingene, når de opptrår separat, som faktisk er den mest skadelige.

Diskusjonen har rot i hvorvidt min lege er "uansvarlig", fordi han har sagt at han ikke tror det utgjør noen enorm helserisiko for meg å røyke "noen år til" da jeg ellers er frisk og sunn, og har motvilje mot å slutte akkurat nå.

Jeg synes det var hyggelig å høre, mens noen selvsagt har reist bust.

Så kom man inn på denne diskusjonen her(med separate problemstillinger) og den ser det ikke ut til å være noe entydig svar på, selvom det som kjent er farlig med begge deler.(også hver for seg..)

:-)

Skrevet

Hehe, jeg har enda ikke møtt en mann som ikke vil ha noe med meg å gjøre fordi jeg røyker.

Jeg kjenner en fyr som hadde noe på gang med en jente, men droppet hele greia fordi ho røyka så mye.

laguna1365380434
Skrevet

Den var interessant,men heller ikke den gir noe utvetydig svar..:-)

Jeg skulle bare likt å vite det sikkert, angående en relativt dum diskusjon jeg har gående.

Folk har jo daua av røyking lenge, mens overvekt( i så utbredt grad) er nyere og det dør man av også. Gjerne i en kombinasjon med å storrøyke..

Så hva blir farligst, separat, mon tro?

laguna1365380434
Skrevet

Visst gjør vi det, og jeg er hundreogfemti prosent enig i "synsingen" din..:-)

Jeg skulle bare, i tillegg, hatt greie på hvilken av de to, som altså helt nøytralt sett er farligst..

Men det er vel nærmere umulig, da en kan finne teorier til å underbygge nær sagt hva som helst,og i disse Høybråten tider er jeg redd det vil være mindre nøytral informasjon enn noen sinne..;)

laguna1365380434
Skrevet

Var inne på http://www.ssb.no men fant ikke noe konkret. Bare at det er langt flere som røyker enn som sliter med fedme :P

Men det var vel kanskje ingen bombe!

Næh, det var ingen bombe! ;)

Og ekstra umulig blir det jo når mange av de som er overvektige OGSÅ røyker..

Tror ikke jeg kommer til å finne ut av dette, jeg..

laguna1365380434
Skrevet

Man kan jo lsutte å røyke! - Å slutte å være feit tar litt lenger tid.

Alt mens USUNN fetende mat er MYE rimeligere enn sunn mat - så skal vi ikke skylde på de "fattige" for at de blir fetere og fetere. Se bare på Amerika - veldig billig mat - mat og mat, fru Blom.

Skal man klare å snu trenden med at folk blir fetere og fetere så må maten - den sunne, bli rimeligere enn den usunne.

Når studenter lever på Nudler - så er det ikke rart man blir fet.

Mye sant i dette!:-)

Men det var dog ikke det jeg spurte om altså..;)

Men takker, uansett.

Gjest eksrøyker
Skrevet

Noe klart svar, nei. Men noe betraktninger.

Da jeg sluttet å røyke for ca ti år siden var jeg redd for å legge på meg. I følge legen skulle jeg bli svært feit før det oppveide fordelene med å slutte å røyke.

Den virkelige skadelige overvekten begyner vel ved men BMI på over 30. Man reduserer faren for sykdom betraktelig om man kommer seg under 30. Når det gjelder røyk så kommer ikke forbedringen før man slutter helt ( men da kommer den raskt)

En overvektig person som er i god form har ikke noe særlig økt sjanse for å få sykdommer. Det er heller ikke noen fordel å være for tynn, tynn og dårlig form er verre enn å være rund/feit og i god form.

Tror faktisk det er formen som er avgjørende, og at det dessverre ikke helper dersom man røyker.

Så det farligste er vel å være feit og røyke, eller ekstremt tynn og røyke.

Jeg foresten sett en artikke om dette engang, men hvor? Aner ikke

Gjest Terakotta
Skrevet

Mye sant i dette!:-)

Men det var dog ikke det jeg spurte om altså..;)

Men takker, uansett.

Det du spør om aner jeg ikke.... Jeg syns ikke det er så viktig heller - alt som ikke er FRISKT koster jo. Hva med narkomane, alkoholikere, trafikkskadde... Å leve i et land hvor man har velferdsgoder er ikke alle forunt. Vi betaler skatt, -i tilfelle vi trenger det selv en dag....skjer det ikke noe med en, så kan en jo ikke akurat bli grinete på de som brukte av våre velferdsgoder, enten de kjørte gris med bil, eller åt seg feite - eller røyka på seg lungekreft. Jeg UNNER dem det, men jeg unner også de som røyker et røykfritt liv, -for det har jeg selv opplevd, og jeg unner de syke å bli friske, for det har jeg også opplevd. Jeg unner OGSÅ de det ikke er håp for,- god smertelindring og en verdig død.

laguna1365380434
Skrevet

Noe klart svar, nei. Men noe betraktninger.

Da jeg sluttet å røyke for ca ti år siden var jeg redd for å legge på meg. I følge legen skulle jeg bli svært feit før det oppveide fordelene med å slutte å røyke.

Den virkelige skadelige overvekten begyner vel ved men BMI på over 30. Man reduserer faren for sykdom betraktelig om man kommer seg under 30. Når det gjelder røyk så kommer ikke forbedringen før man slutter helt ( men da kommer den raskt)

En overvektig person som er i god form har ikke noe særlig økt sjanse for å få sykdommer. Det er heller ikke noen fordel å være for tynn, tynn og dårlig form er verre enn å være rund/feit og i god form.

Tror faktisk det er formen som er avgjørende, og at det dessverre ikke helper dersom man røyker.

Så det farligste er vel å være feit og røyke, eller ekstremt tynn og røyke.

Jeg foresten sett en artikke om dette engang, men hvor? Aner ikke

Det var ett godt og informativt svar!:-)

Nærmere kommer jeg kanskje ikke det jeg lurer på.

Røyking er altså farligere enn moderat overvekt. (men er alt under 30 moderat?! jeg ville tro at 28-29 var kraftig overvekt jeg da:-o..?)

Det blir sagt grådig mye om røyking, overvekt,samt røyking OG overvekt, men jeg har tilgode å se noe utvetydig svar på hva som da faktisk er farligst.

Jeg får kanskje bare swlå meg til ro med at det vet man ikke sikkert.. Det var ikke SÅ viktig heller.. Gikk bare på en teit diskusjon jeg har gående med en kompis...)

laguna1365380434
Skrevet

Det du spør om aner jeg ikke.... Jeg syns ikke det er så viktig heller - alt som ikke er FRISKT koster jo. Hva med narkomane, alkoholikere, trafikkskadde... Å leve i et land hvor man har velferdsgoder er ikke alle forunt. Vi betaler skatt, -i tilfelle vi trenger det selv en dag....skjer det ikke noe med en, så kan en jo ikke akurat bli grinete på de som brukte av våre velferdsgoder, enten de kjørte gris med bil, eller åt seg feite - eller røyka på seg lungekreft. Jeg UNNER dem det, men jeg unner også de som røyker et røykfritt liv, -for det har jeg selv opplevd, og jeg unner de syke å bli friske, for det har jeg også opplevd. Jeg unner OGSÅ de det ikke er håp for,- god smertelindring og en verdig død.

Enig. Jeg synes også det er flott at vi har et samfunn som etterstreber å hjelpe de som av diverse grunner ikke har det bra.

Om nå dette er selvforskyldt eller ikke.

Gjest neofix
Skrevet

Det var ett godt og informativt svar!:-)

Nærmere kommer jeg kanskje ikke det jeg lurer på.

Røyking er altså farligere enn moderat overvekt. (men er alt under 30 moderat?! jeg ville tro at 28-29 var kraftig overvekt jeg da:-o..?)

Det blir sagt grådig mye om røyking, overvekt,samt røyking OG overvekt, men jeg har tilgode å se noe utvetydig svar på hva som da faktisk er farligst.

Jeg får kanskje bare swlå meg til ro med at det vet man ikke sikkert.. Det var ikke SÅ viktig heller.. Gikk bare på en teit diskusjon jeg har gående med en kompis...)

Tror nok du må slå deg til ro med at du ikke får noe svar, ja. :-)

Hvis folk dør av hjerteinfarkt kan man sjelden med sikkerhet si at det skyldes røyking - eller overvekt - eller noe annet. For hjerteinnfarkt rammer også folk som verken er overvektige eller røyker.

Jeg tror ikke det er mange som får erklært "Dødsårsak: røyking" eller "Dødsårsak: fedme".

Så da blir det jo bare spekulasjoner. :-)

Skrevet

Dette er et helt meningsløst spørsmål da kartlegging av alle faktorer er umulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...