Gå til innhold

Sår/blemmer i munnen

Anbefalte innlegg

Gjest blemma
Skrevet

Det kommer av og til ”blemmer”/sår i munnen min, som regel en om gangen, 3-5 ganger i året eller noe. De sitter enten på tannkjøttet nesten akkurat i skillet til leppa på en måte, eller på innsiden av leppa/munnen.

Det blir rødt i området rundt, men selve ”blemma”/såret er hvit, og ser ut som et lite krater på en måte. Utrolig vondt å komme borti, og spise med. Noen som vet hva dette er? Hva jeg kan gjøre for å unngå det/ bli kvitt det? Kan det være herpes? Jeg har aldri munnsår utenpå munnen, bare disse inni av og til.

Kan dette smitte til kjæresten ved kyss? Eller evt til kjønnsorgan ved oralsex?

Veldig takknemlig for svar!

Fortsetter under...

skorpionfisken
Skrevet

Jeg hadde masse av dem for noen år siden de kom og gikk jevnlig. Veldig vondt. Jeg hadde også munnsår utenpå munnen.

Det er herpes. Ikke den kjønnssykdommen, men herpes i munnen. Det smitter ved kyss.

Du blir aldri kvitt dem, men de kommer bare i spesielle situasjoner.

De kommer når du er stresset, eller når du ellers er småsyk som for eksempel når du er forkjølet. De kan komme etter lange treningsøkter eller når du har mensen. De kommer gjerne når du minst ønsker dem.

Det finnes en salve mot herpes. Zovirax heter den. Jeg er avhengig av å ha en sånn tube tilgjengelig. Mine munnsår er minimale nå i forhold til hva de var før Zovirax sin tid. Jeg har oftere munnsår utapå nå, de hvite inni munnen kommer nesten aldri lenger.

Gjest what the...
Skrevet

Dette kalles trøske.

Jeg er nå sjelden plaget med dette etter at jeg byttet ut tannkremen min med zendium tannkrem.

Kan noen ganger komme tilbake når jeg starter/slutter med vitaminer eller tran.Men de har ikke vært der lenge og har heller ikke vært så onde.

Så bytt tannkrem:o)

Skrevet

Jeg husker ikke hva det heter, men det er helt ufarlig. Jeg har hatt det selv mange ganger, har faktisk en nå.. Alle jeg kjenner har det iblant, så det er nok helt normalt!

Aner ikke hva det kommer av, men det er fryktelig vondt! Du kan kjøpe et spesielt munnskyllevann på apoteket som visstnok skal hjelpe mot dette, jeg har hatt det selv, og det tar bort smertene. Husker ikke navnet, men bare spør der.

=)

skorpionfisken
Skrevet

Dette kalles trøske.

Jeg er nå sjelden plaget med dette etter at jeg byttet ut tannkremen min med zendium tannkrem.

Kan noen ganger komme tilbake når jeg starter/slutter med vitaminer eller tran.Men de har ikke vært der lenge og har heller ikke vært så onde.

Så bytt tannkrem:o)

Ja kanskje det er derfor jeg nesten ikke har hatt sår inni munnen på noen år nå, bare utapå.

Har brukt sensodyne tannkrem i noen år.

Det kan faktisk passe sammen med tidspunktet for når jeg begynte å miste disse sårene.

aha-opplevelse... takk

Gjest what the...
Skrevet

Ja kanskje det er derfor jeg nesten ikke har hatt sår inni munnen på noen år nå, bare utapå.

Har brukt sensodyne tannkrem i noen år.

Det kan faktisk passe sammen med tidspunktet for når jeg begynte å miste disse sårene.

aha-opplevelse... takk

De fleste tannkremer inneholder mye "såpe" det er dette vi får trøske av bl.a :o)

Annonse

Gjest what the...
Skrevet

Jeg husker ikke hva det heter, men det er helt ufarlig. Jeg har hatt det selv mange ganger, har faktisk en nå.. Alle jeg kjenner har det iblant, så det er nok helt normalt!

Aner ikke hva det kommer av, men det er fryktelig vondt! Du kan kjøpe et spesielt munnskyllevann på apoteket som visstnok skal hjelpe mot dette, jeg har hatt det selv, og det tar bort smertene. Husker ikke navnet, men bare spør der.

=)

:o)

Gjest Blemma
Skrevet

Jeg hadde masse av dem for noen år siden de kom og gikk jevnlig. Veldig vondt. Jeg hadde også munnsår utenpå munnen.

Det er herpes. Ikke den kjønnssykdommen, men herpes i munnen. Det smitter ved kyss.

Du blir aldri kvitt dem, men de kommer bare i spesielle situasjoner.

De kommer når du er stresset, eller når du ellers er småsyk som for eksempel når du er forkjølet. De kan komme etter lange treningsøkter eller når du har mensen. De kommer gjerne når du minst ønsker dem.

Det finnes en salve mot herpes. Zovirax heter den. Jeg er avhengig av å ha en sånn tube tilgjengelig. Mine munnsår er minimale nå i forhold til hva de var før Zovirax sin tid. Jeg har oftere munnsår utapå nå, de hvite inni munnen kommer nesten aldri lenger.

Sikker på at det er herpes og kan smitte?

Kan det i såfall smitte til kjønssorganer også?

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har hørt at det kan, men jeg har ikke opplevd at det har skjedd :-)

Bente831365380491
Skrevet

Jeg brukte å få sårene på leppa veldig ofte. Klarte nesten ikke prate. Begynte å ta multivitamin, og har (bank i bordet) nesten ikke hatt sånne sår etter det. Men hvis jeg får det, så smører jeg noe som heter hydrogenperoksid rett på det. Dette får du kjøpt på apoteket, men du må kjøpe den som er 3 %. Det er den som er ment til å ha i munnen. Man får ikke samme virkning dersom man blander den i vann og gurgler, men ta en q-tips og smør det rett på. Det svir noe helt grønn j*vlig i begynnelsen, men det gir seg etter en stund, og da blir det veldig mye bedre!

Skrevet

Dersom det ikke er bare inni er det sansynlig at det er herpes.

Ikke den varianten man får på kjønnsorganene, men en annen.

Denne KAN smitte over til kjønnsorganet hvis man har munnsex, men da blir det et engangsutbrudd og dukker ikke opp der igjen.

Skrevet

Hvis det er herpes,ville det ikke ha vært flere enn en blemme?Hvilken tannkrem bruker du?

Den eneste tannkremen jeg tør å bruke er zendium og den ble jeg anbefalt av tannlegen å bruke da jeg hadde mye"kvitsår" i munnen en periode.Etter at jeg begynte med zendium har jeg ikke hatt blemmer og det begynner å bli noen år siden.Brukte for det meste sensodyne tannkrem før.

Gjest Blemma
Skrevet

Hvis det er herpes,ville det ikke ha vært flere enn en blemme?Hvilken tannkrem bruker du?

Den eneste tannkremen jeg tør å bruke er zendium og den ble jeg anbefalt av tannlegen å bruke da jeg hadde mye"kvitsår" i munnen en periode.Etter at jeg begynte med zendium har jeg ikke hatt blemmer og det begynner å bli noen år siden.Brukte for det meste sensodyne tannkrem før.

Har så vidt prøvd den tannkremne, men den smaker ikke noe godt, og tennene blir liksom ikke "rene" av den føler jeg..

Annonse

Gjest mor i juni
Skrevet

Ja, under utbrudd kan leppeherpes smitte til kjønnsorganer.

Gjest mor i juni
Skrevet

Dette er mest sannsynlig aphter/after eller munnskåld. Finnes flere navn på det, er ikke sikker på om trøske er det samme.

Spis Longo Vital vitamintilskudd, det skal visst hjelpe, og bruk Zendium tannkrem, som du allerede har fått tips om.

Skrevet

Har så vidt prøvd den tannkremne, men den smaker ikke noe godt, og tennene blir liksom ikke "rene" av den føler jeg..

oi! du er den første til å gi den tannkremen dårlig karakter.Har du ikke tatt feil tannkrem?

Gjest Blemma
Skrevet

oi! du er den første til å gi den tannkremen dårlig karakter.Har du ikke tatt feil tannkrem?

Tatt feil? Nei, liker ikke den tannkremen, hvorfor er det så rart?

Skrevet

Tatt feil? Nei, liker ikke den tannkremen, hvorfor er det så rart?

Nei det var ikke rart.Ville bare høre om du mente den tannkremen,alle har vi forskjellig smak og heldigvis for det.Du må bare huske at det ofte er tannkremen sin skyld at blemmene oppstår,så jeg kan jo få lov til å anbefale deg å prøve å bytte til en annen type tannkrem og det er mulig det finnes flere en zendium som virker forebyggende på blemmer for jeg har ikke prøvd alle.

Gjest what the...
Skrevet

Zendium tannkrem finnes i flere smaker også til barn.Prøvd alle?

Er det bedre at man får blemmer i munnen,enn smaken på tannkremen?

Gjest Blemma
Skrevet

Zendium tannkrem finnes i flere smaker også til barn.Prøvd alle?

Er det bedre at man får blemmer i munnen,enn smaken på tannkremen?

Eh... ja selvsagt er smaken på tannkremen viktigere når den kjennes 2 ganger hver dag, og blemmene bare 4-5 ganger i året...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...