Gå til innhold

NHD, angst og depresjon, behandling?


Emma Mari

Anbefalte innlegg

NHD:

hei jeg er ei jente på 27 år som har vært syk i 4 mnd. Det vil si aå syk at jeg ikke har fungert i hverdagen. har gjennomgått alle mulige tester og undersøkelser og en del alternativ medisin, men har ikke blitt noe særlig bedre. jeg har vært så opptatt av å finne en fysisk årsak til mine symptomer (som er mange,men noen av dem er svimmelhet, stive muskler, uro, høy puls, fjernhet, slapphet, energiløshet, tretthet, hodepine, synsforstyrrelser, muskerkramper osv), men har i det siste innsett at det kanskje mest sannsynlig også er en psykisk sammenheng. Har den siste uka slitt med pusteproblemer /angst uten noen spesiell grunn enn at kroppen min er full av spenninger og er veldig deprimert. Har ikke greid å innstille meg på at det kan være psykiske årskaer til mine plager før siden jeg (før jeg blr syk) hadde det veldig bra i livet. Flott familie, super kjæreste, masse venner, er ressursterk og flink på skolen osv. Eneste forklaring jeg kan komme med er at det rett og slett har blitt for mye for meg over lang tid ig og med at jeg bryr meg veldig om andre og bekymrer meg for andre osv. Er en følelesperson som tar til meg mye og som gir mye til andre (men får mye igjen også!). Hadde ikke tenkt å ta noen medisiner men den siste uka har jeg måttet tatt sobril og etterhvert valium (synes ikke sobril virket) fordi jeg fikk pustevansker og hyperventilerte. Har vurdert å kanskje må begynne på "lykkepillen" men har hørt en del skrekkhistorier om disse også så er ganske skeptisk... Kan du si noe om hvilke medisiner som har fått mest positiv omtale når det gjelder behandling av generalisert angst og depresjon hos unge kvinner i lignende situasjoner? Har du ellers noen gode råd om hva jeg ellers bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Igjen er SSRI-ene et klart førstevalg. Ved panikklidelse og/eller GAD ville jeg valgt Seroxat først. Den har begge lidelsene som godkjent indikasjon. Andre SSRIer kan prøves. Det kan også Efexor depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg er student ved HumaNova psykosyntese institutt i Oslo. Jeg tror du har mye rett i det du sier at det har en psykisk sammenheng. De fleste plager vi har - grunner i en mental blokkering på et eller annet nivå. Kjent eller ukjent for personen selv.

Jeg ville foreslått litt "vanlig" meditativ psykosynteseterapi, kombinert med kroppsterapi, som f.eks. Rosenmetoden, etc. Jeg kan anbefale terapeutene hos HumaNova, og dersom du er villig til å være prøveklient får du det til halv pris.

Jeg har hatt stort utbytte av den terapien og selvutviklingen jeg har hatt der, både mentalt, fysisk og sjelelig. Jeg lytter mer til kroppens signaler nå.

Se www.humanova.com for mere info. og ønsker deg lykke til og håper på snarlig bedring

mvh, M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...