Gå til innhold

Utslett på kroppen

Anbefalte innlegg

Mannen min fikk for ca. tre måneder siden en kløende, rød flekk på størrelse med en femkrone på venstre side av magen. Han har for en del år siden hatt helvetsild, og trodde dette var en "etterslenger" fordi han hadde stresset mye i det siste. Det klødde noe voldsomt, og etter hvert dukket det opp en litt mindre flekk lengre oppe. Hos legen fikk han beskjed om at det var ringorm og han smurte seg to ganger daglig med Lamisil. Dette hjalp ikke, tvert imot kom det stadig nye tørre, røde flekker - nå er de over hele magen, på halsen og på overarmene. Så etter halvannen måned gikk han til en annen lege. Der fikk han beskjed om at det er eksem, og han skal nå smøre seg med Flutivate (krem om morgenen, salve om kvelden).

Spørsmål: Hvordan kan legene se om det er det ene eller det andre? - kan det eventulelt være noe helt annet? (f.eks psoriasis eller Pityriasis rosea )

Bør han gjøre noe annet enn å smøre seg med denne kremen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14361-utslett-p%C3%A5-kroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente nordfra

HEi!

Har to ting jeg lurer på...

1) Utslett på kroppen.

Får ofte kløe, og utslett flere steder på kroppen. Mest på hele beina, magen og på armene. og på nederste del av ryggen. En lege jeg har vært hos,mener dette kan være elveblest, og har gitt meg allergimedisin mot det. Det virker litt,men mange ganger kan det klø likevel. ofte etter at jeg har spist.Kløingen varer ikke så lenge,maks 10-15 minutter. Hvilken type undersøkelser bør man ta for å finne sikkert ut hva man er allergisk mot?? Er dette elveblest,tror du? Vil jeg ha dette resten av livet, eller er det vanlig å bli kvitt det etterhvert...?

2)Vondt i venstre del av magen.

Har hatt vondt,nesten helt konstant i venstre side av magen siden i febr. i fjor(ca ett år), og har vært hos flere leger. Ingen har kunnet hjelpe meg enda.Den ene legen ga meg " ", en medisin mot betennelse i mukler/reumatiske sykdommer, det hjalp litt en stund, men ga flere bivirkninger enn det hjalp mot smertene. Det gjør vondt ganske langt opp i magen, kan virke som like nedenfor nederste ribbein? Har også hatt vondt på ca samme plass bak på ryggen de siste 2 mnd.

Jeg får vondt når jeg bøyer meg, og går fort(anstrenger meg/er stressa). Og kan bare sove på den sida jeg har vondt. Nå i det siste har jeg prøvd med en stramt tørkle rundt magen, og det hjelper litt. Har du noen ide om hva i kroppen som befinner seg der, og hva dette kan være...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14361-utslett-p%C3%A5-kroppen/#findComment-68834
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

HEi!

Har to ting jeg lurer på...

1) Utslett på kroppen.

Får ofte kløe, og utslett flere steder på kroppen. Mest på hele beina, magen og på armene. og på nederste del av ryggen. En lege jeg har vært hos,mener dette kan være elveblest, og har gitt meg allergimedisin mot det. Det virker litt,men mange ganger kan det klø likevel. ofte etter at jeg har spist.Kløingen varer ikke så lenge,maks 10-15 minutter. Hvilken type undersøkelser bør man ta for å finne sikkert ut hva man er allergisk mot?? Er dette elveblest,tror du? Vil jeg ha dette resten av livet, eller er det vanlig å bli kvitt det etterhvert...?

2)Vondt i venstre del av magen.

Har hatt vondt,nesten helt konstant i venstre side av magen siden i febr. i fjor(ca ett år), og har vært hos flere leger. Ingen har kunnet hjelpe meg enda.Den ene legen ga meg " ", en medisin mot betennelse i mukler/reumatiske sykdommer, det hjalp litt en stund, men ga flere bivirkninger enn det hjalp mot smertene. Det gjør vondt ganske langt opp i magen, kan virke som like nedenfor nederste ribbein? Har også hatt vondt på ca samme plass bak på ryggen de siste 2 mnd.

Jeg får vondt når jeg bøyer meg, og går fort(anstrenger meg/er stressa). Og kan bare sove på den sida jeg har vondt. Nå i det siste har jeg prøvd med en stramt tørkle rundt magen, og det hjelper litt. Har du noen ide om hva i kroppen som befinner seg der, og hva dette kan være...?

Jente nordfra.

For begynne med ditt mageproblem. Smerter i magen som holder seg mer eller mindre konstant og ofte plager deg slik i hverdagen, bør helt klart undersøkes grundig. Det være med blodprøver evt. med rtg. osv.

Elveblest eller urticaria som det også heter skyldes som oftest ikke allergi. Det løses heller ut uspesifikt av en rekke ting som sterke kryddere, mye tilsettingstoffer i maten osv. Finne ut av dette er ikke helt lett. Det blir helst etter prøve/feilemetoden.

Ofte finner man ingen grunn til elveblest i det hele tatt. Tendensen kan vare en periode, så går den over av seg selv.

Noen ganger kan elveblest henge sammen med sykdom i tarmsystemet. Kanskje kan det således være en sammenheng. Snakk med legen din!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14361-utslett-p%C3%A5-kroppen/#findComment-68929
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

lilla.

Diagnose av utslett er som oftest basert på at legen mener det har et typisk utseende. Noen ganger tas en vevsprøve hvis usikkerheten er stor.

Hvis behandlingen ikke duger, er det klart at legen må revurdere det hele. Jeg synes at mannen din skal gå til legen pånytt slik at han/hun kan se det pånytt eller henvise til en hudlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14361-utslett-p%C3%A5-kroppen/#findComment-68932
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...