Gå til innhold

Diare

Anbefalte innlegg

anita21365380398

Hei, jeg er ei jente på 32 år som har hatt diaré i hele tre uker. I starten måtte jeg ha toalettbesøk minst 15-20 ganger i døgnet. Dette har avtatt noe, er nede mellom 5 og 10 ganger i døgnet. Har vært hos lege og blitt anbefalt å spise ristet loff, kokt ris, tørre kjeks og drikke blåbærsaft, juice, vann. (har spist litt annet også, veldig lite eller ingen stekt mat)Avføringen er meget tyntflytende, lukter ikke spesielt godt. Har vært noe fast et par ganger. Ingen tegn til blod men bitte litt slim (normalt med slim om man kan si det).

Har hatt en del vondt i magen, disse smertene har flyttet seg fra høyre til venste side og fra nede i magen til øverst i magen. (måtte ta smertestillende). Disse smertene har avtatt en del.

Har tatt CRP som viser under 50. Legen sier dette er et virus, og jeg har levert inn avføringsprøve (har ikke fått svar enda). Har forsøkt immodium uten særlig hell, diareen ville ikke stoppe selv om jeg tok det i et par dager.

Jeg er trøtt og slapp om dagen, noe som sikkert er normalt etter et slikt race med tømming av tarm. Spiser vitaminer.

Hvor lenge kan man gå med diaré egentlig og hva kan diareen være forårsaket av? Kan det være tegn på alvorlig sykdom? Eller er det rett og slett bare et uskyldig virus som lager alt dette kaoset for meg?

Ønsker svar snarest, på forhånd takk.

Hilsen

Litt engstelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143644-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du har hatt forhøyet CRP tyder dette på en litt kraftigere tarminfeksjon enn en vanlig virus. Synes det er rimelig at legen din sjekker på både uvanlige tarmbakterier og på andre mulige infeksjoner i tarm. Prøv å drikk 3 glass Biola-melk per døgn, det gjenoppretter de normale tarmbakteriene. Innimellom kan du drikke mye farris. Dersom diareen ikke klinger gradvis av bør legen din vurdere om det skal taes bilder. Uansett bør blodprøven kontrolleres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143644-diare/#findComment-910124
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...