Gå til innhold

skal de alldri gå over??


mnm

Anbefalte innlegg

har en diagnose som blir kalt emosjonel ustabil personlighetsfortsyrrelse..hva nå det måtte gi seg ut for å være..føler ikke helt at alt passer til meg. Har hatt det i ca.10 år eller mer. er 23 år. Hva skal til for at det blir borte, har prøvd så mangt. Er det kun en utvei? Vil jo ikke akkurat dø heller men vil ikke at det skal være som det er nå. vet ikke hvor lenge jeg holder ut lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er riktig at det er en langvarig lidelse som det tar tid å behandle.

Det beste er å finne en dyktig terapeut som regelmessig/ukentlig kan gi deg psykoterapi over 3-5 år.

Etter 30 års alder pleier det å skje en spontan bedring av tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det er en langvarig lidelse som det tar tid å behandle.

Det beste er å finne en dyktig terapeut som regelmessig/ukentlig kan gi deg psykoterapi over 3-5 år.

Etter 30 års alder pleier det å skje en spontan bedring av tilstanden.

Hva er årsaken til at noen får en spontan bedring etter 30 års alder??? Og i tillfelle, hvilke kriterier bør ligge til grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet

Det er riktig at det er en langvarig lidelse som det tar tid å behandle.

Det beste er å finne en dyktig terapeut som regelmessig/ukentlig kan gi deg psykoterapi over 3-5 år.

Etter 30 års alder pleier det å skje en spontan bedring av tilstanden.

jeg har nå gått i 5 år....

hva skal til?

har skjedd noe nå...

det blir tøffere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret..men det hjalp ikke så stort, eller det gav meg ikke så mye svar..Jeg går i psykoterapi, men jeg havner bare inn på psyk hele tiden.. Vil ikke mer, orker snart ikke mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det at du ikke klarer å beherske sinne ditt?

Da vet jeg hva det er, for det kunne ikke jeg heller før.

(jeg er fortsatt under 30 år altså)

Men etter et par år med min mann, ble jeg rolig. Grunnen er jeg overbevist om at ligger hos ham. Han er en rolig avbalansert og fornuftig mann. Han gadd vel ikke å ha noe med en hysterisk kjærring å gjøre.

Jeg var dypt forelsket i han og han trollbandt meg.

Så det må ha kommet av dårlig og snodig oppdragelse for min del, og det er vel den egenlige grunnen til slike raseri anfall.

Hvis det er det sykdommen er da.

Hilsen Tenkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er årsaken til at noen får en spontan bedring etter 30 års alder??? Og i tillfelle, hvilke kriterier bør ligge til grunn?

Det vet vi vel ikke helt, men en kan anta at det har med en slags "senmodning" å gjøre.

Denne personlighetsforstyrrelsen kan jo langt på vei beskrives som mangel på modning/voksenhet. De emosjonelle reaksjonene er umodne og hører til i et tidligere stadium i personlighetsutviklingen.

Det er kanskje særlig de med de svingende emosjonene som blir bedre/modnes med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart på ditt innlegg før jeg pratet med deg i chatterommet. :)

Håper du får d bra!!!med det ene og det andre :)

Klem fra Tenkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå gått i 5 år....

hva skal til?

har skjedd noe nå...

det blir tøffere..

Etter mer enn ti år med denne lidelsen (som er et helvete å leve med), gikk dette spontant over da jeg var 22 år gammel. Jeg er nå helt "frisk", og min lege er imponert over at det har gått så bra med meg.

Man må ikke nødvendigvis "lide" til man er over 30 år.

Og takk for det!

Årene som jeg var syk var forferdelig tøffe, både for meg selv og for de som står meg nær. Det var svært fristende å gi opp - utsikten til flere år med dette slitet var en svært lite oppmuntrende tanke- og tok motet helt fra meg......

Mye skjedde.... og jeg overlevde såvidt.....

Og så, for tre år siden, ble jeg på kort tid veldig mye bedre. Så utrolig! Og så deilig!

Er glad jeg fortsatt lever, jeg!

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...