jkg Skrevet 5. januar 2001 Del Skrevet 5. januar 2001 Jeg har i løpet av de siste 3 årene hatt vondt under nedre ribbenseksjon på høyre side - noen ganger bakover mot ryggen. Legen min har på bagrunn av en noe mangelfull ultralydsundersøkelse ( vanskelig å tolke signalene)konstantert at jeg har noe forhøyede lever-verdier / forstørret lever / fett-lever. Jeg har tatt gjevnelige blodprøver som i det siste har viser verdier like under "grensen" for normalt. Imidlertid,smertene kommer og går og jeg kan ikke se noen direkte sammenhng med hva jeg har spist i forveien. Jeg trives imidlertid ikke med å ha "vondt" i et så viktig organ. Jeg drikke toppen et glass rød vin i uka, 1 liter light brus pr. dag,røyker 5 sigaretter pr dag, normalt/sundt kosthold, er noe overvektig og trimmer lite ( har 3 barn på 0,1, og 4 så jeg for "trimmet" med de). Jeg reiser/stresser noe rundt i Europa og USA ( 100 dager pr. år), så jeg lurte en stund på om jeg kunne ha pådratt meg noe "svineri" på en reise, men så langt har ikke min lege gitt meg noen god forklaring på mitt problem. Finnes det metoder for å definere årsak på "lever-vondt" - leverprøver, scanning +++ ?? Er det grunn til engstelse ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14367-lever/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 9. januar 2001 Del Skrevet 9. januar 2001 Jeg synes først man bør få klarhet i hvor smertene kommer fra,og hvis det er lenge siden du gjorde UL undersøkelse er det mulig man må repetere denne.Det bør også klarlegges om smertene feks.kan komme fra maven eller gallen.Ellers synes jeg du skal redusere bruken av light-brus som du drikker alt for mye av. Hvis du har hatt plagene i 3 år uten forverring synes tilstanden stabil,men jeg ville ikke slått meg til ro før det ble klarhet rundt dette spørsmålet.Enkelte mennesker kan dog ha uspesifikke betennelser i lever-gallesystemet som ikke er farlig,men som kan medføre plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14367-lever/#findComment-70182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 9. januar 2001 Del Skrevet 9. januar 2001 Jeg synes først man bør få klarhet i hvor smertene kommer fra,og hvis det er lenge siden du gjorde UL undersøkelse er det mulig man må repetere denne.Det bør også klarlegges om smertene feks.kan komme fra maven eller gallen.Ellers synes jeg du skal redusere bruken av light-brus som du drikker alt for mye av. Hvis du har hatt plagene i 3 år uten forverring synes tilstanden stabil,men jeg ville ikke slått meg til ro før det ble klarhet rundt dette spørsmålet.Enkelte mennesker kan dog ha uspesifikke betennelser i lever-gallesystemet som ikke er farlig,men som kan medføre plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14367-lever/#findComment-70198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.