Gå til innhold

NHD, efexor + vival?


Emma Mari

Anbefalte innlegg

Har nettopp startet på efexor depot, 75 mg dgl og opplever sterke bivirkninger. Kvalme, nervøsitet, hodepine, angst, forvirring og noe synsforstyrrelse (vondt bak høyre øye) og koordineringsproblemer. Er dette normalt og når vil det gi seg??. Er det mulig å ta en eller to vival dgl for å dempe angsten den første tiden?

Har også sett at det står veldig mye om hvor jævlig det skal være å slutte med efexor og dette hjelper ikke akkurat på angsten/depresjonen. Er det ikke noen som har gode erfaringer med seponering som kan dele disse og berolige meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Jeg er kanskje blant dem som har skremt deg litt når det gjelder å slutte med efexor,og i tilfelle beklager jeg det. Det er så individuelt hvordan medisiner virker på oss,og selv om det var tøft for meg å slutte,vet jeg om mange som ikke har reagert sånn. Og selv om det var tøft,varte det bare en uke og jeg kom meg da gjennom det. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på det hvis du klarer.Du kan også bruke ekstra lang tid på nedtrappingen hvis du merker at det skulle være nødvendig.

Hvis, kanskje nedtrappingen går helt fint.

Jeg har også prøvd medisiner som jeg trodde kunne bli vanskelige å slutte på, og så gikk det helt greit.

Håper NHD svarer deg. Kanskje litt sobril kan hjelpe deg nå i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke uvanlig at en får det verre de første 2-3 ukene etter oppstart av AD. Dette gjelder ikke minst de som fra før har angst. Derfor er det ingen dum i de å gi en moderat mengde benzo (Valium, Vival, Stesolid inntil 10-15 mg eller Sobril inntil 30-45 mg) i to til tre uker etter oppstart av AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Vil bare si at jeg ikke hadde noen bivirkninger av efexor, hverken ved oppstart eller ved seponering. Jeg ble riktignok manisk av den, derfor måtte jeg kutte den ut, men ingen bivirkninger ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Vil bare si at jeg ikke hadde noen bivirkninger av efexor, hverken ved oppstart eller ved seponering. Jeg ble riktignok manisk av den, derfor måtte jeg kutte den ut, men ingen bivirkninger ellers.

Å bli manisk må vel kunne kalles en bivirkning?

Har før lest her at hvis en blir manisk av SSRI/SNRI bør det mistenkes at en har en bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Jeg er kanskje blant dem som har skremt deg litt når det gjelder å slutte med efexor,og i tilfelle beklager jeg det. Det er så individuelt hvordan medisiner virker på oss,og selv om det var tøft for meg å slutte,vet jeg om mange som ikke har reagert sånn. Og selv om det var tøft,varte det bare en uke og jeg kom meg da gjennom det. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på det hvis du klarer.Du kan også bruke ekstra lang tid på nedtrappingen hvis du merker at det skulle være nødvendig.

Hvis, kanskje nedtrappingen går helt fint.

Jeg har også prøvd medisiner som jeg trodde kunne bli vanskelige å slutte på, og så gikk det helt greit.

Håper NHD svarer deg. Kanskje litt sobril kan hjelpe deg nå i starten.

Jeg kjenner meg godt igjen. Hadde selv noen tøffe uker da jeg begynte med efexor, men det ble bedre etterhvert. Det tar tid for kroppen å venne seg til medisinene, og det at du blir verre i begynnelsen, betyr faktisk svært ofte at kroppen holder på å venne seg til medisinene, og at det blir bedre når dette er stabilt!

Gi det litt tid, du!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er mitt nick

Å bli manisk må vel kunne kalles en bivirkning?

Har før lest her at hvis en blir manisk av SSRI/SNRI bør det mistenkes at en har en bipolar lidelse.

Jeg vet det:) Tenkte¨på det etter at jeg hadde skrevet det at det hørtes litt rart ut.

Tror jeg tenkte at siden det på en måte var en del av lidelsen min (har senere fått diagnose bipolar), så regnet jeg det ikke som noen bivirkning.

Kan man virkelig bli manisk som en bivirkning (dvs engangstilfelle), eller er det en måte å konstantere at det er en bipolar lidelse på? (jeg spør vel ikke egentlig deg, men hvis noen har et svar er det fint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mye værre når de startet å gi meg efexor, så jeg fikk litt blanding ut over hele dagen etter hvordan form jeg var. (lå på psyk.avd) Jeg fikk truxal og stesolid når det trengtes og imovane om kvelden + noe annet jeg ikke vet hva var. De startet med 300 mg efexor på meg og elektrosjokk behandling.

Nå er jeg nede på 75 mg, og jeg har prøvd å slutte flere ganger uten hell. Men nå har jeg åpnet kapslene og tatt ut en del av disse kornene som er i kapslene så jeg får mindre og mindre over en lang periode. Til slutt tar jeg bare noen få korn og så slutter jeg. Det jeg merker nå er at jeg svetter mye mere en det jeg pleier. Det er nok en av bivirkningene.

Men det virker som om det går greit å ta ut en del av innholdet selv slik jeg gjør. Legene er ikke særlig interesert i å hjelpe til med seponering for de tror nok ikke at det er så jævelig å slutte med som vi forteller. Medisin industrien forsyner legene med så mye goder at de velger å overse bivirkningene.

Mvh

Chrsitof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...