Gjest vemmelig Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg er ei 28 år gammel jente som ble mor for litt over 1,5 år siden. Har kjent jeg har vært sår ved avføring, av og på, i korte perioder helt siden etter fødselen. Det har aldri vært noe stort problem med denne sårheten.I blant har det vært en bitteliten bliodstripe når jeg har tørket meg. Tenker da først og fremst på hemorider. Det jeg nå lurer på er: Kan hemorider gjøre seg gjeldene på denne måten så lang tid etter fødsel? Har ikke merket at sårheten har trappet seg opp i det siste heller. Det gjør ei heller vondt på andre måter ved avføring. Likevel drypper i dag altså blod ved avføring. Jeg må også legge til at jeg har hatt en del diffuse plager i det siste. Små stikk i magen og bryst. Av og til varm og trykkende følese. Har tenkt litt på "stress mage" (magesår, spiserørskatarr el.lign.) da jeg har hatt det tøft i det siste pga sykt barn og meg selv har hatt en hard virusinfeksjon. Skulle magesår være forklaringen på dette, ville det vel være underlig at det blør den veien? Hørt at en kan kaste opp blod ved blødende magesår, men da er det vel smerter inne i bildet? Det gjelder ikke meg.Jeg har ikke hatt store smerter pga disse stikkene i mage og bryst. Det er mer en ubehagelig og fortyrrende følelse. Bør jeg komme meg rast til lege? Eller kan jeg vente til jeg skal til legen i midten av mai? På forhånd tusen takk for hjelp! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men det kan jo være noe annet Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hvis du er redd for at du kan ha magesår, og at det blør, så bør du kontakte lege raskest mulig. Det kan nemlig i enkelte tilfeller være dødelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lennie125 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hvis du er redd for at du kan ha magesår, og at det blør, så bør du kontakte lege raskest mulig. Det kan nemlig i enkelte tilfeller være dødelig. Leste nettopp at magesår alene ikke gir blødninger med avføring.... Vet ikke om jeg skal ta det som et tegn på at jeg kan vente med å gå til lege? Vil nødig gå på legevakten til en tilfeldig legevaktslege med et sånt ydmykende problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente831365380491 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Leste nettopp at magesår alene ikke gir blødninger med avføring.... Vet ikke om jeg skal ta det som et tegn på at jeg kan vente med å gå til lege? Vil nødig gå på legevakten til en tilfeldig legevaktslege med et sånt ydmykende problem. Ring legekontoret mandag morgen da. Si at du trenger time ganske raskt. De har alltid plass til sånne haste-greier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Det høres da ut som hemorrider. Hvis du ikke har fått fjernet dem etter fødselen ved operasjon, vil de jo være der enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gitraktus Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Leste nettopp at magesår alene ikke gir blødninger med avføring.... Vet ikke om jeg skal ta det som et tegn på at jeg kan vente med å gå til lege? Vil nødig gå på legevakten til en tilfeldig legevaktslege med et sånt ydmykende problem. Hei du! Friskt blod i avføringen er vanligvis ikke farlig. Mest sansynlig er dette hemoroider som blør. Magesår er det nok ikke, da blodet ditt er friskt. Vanligvis er avføringen mørk når man blør fra et magesår. Jeg vil alikevel anbefale deg å få sjekket dette ut hos legen, samt få behandlig for dine hemoroider , som kan være nokså plagsomme. Altså: Mest sannsynlig ikke noe alvorlig galt med deg, men fastlegen din bør se på deg. Ha en fin ( og bekymringsfri ) helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anita21365380398 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hei. Dette er nok muligens hemoroider. Jeg ble operert for hemoroider sommeren 2003. Jeg fødte rett før jul 2001. Slik foreløp mine plager: Jeg merket at det kom litt blod på papiret etter toalett besøk, dette varte i ca 2-4 mnd. Så kom det mer og mer blod og dette var nå etter hvert eneste toalett besøk om jeg hadde avføring eller ei. Det luktet ikke særlig godt heller (søtaktig lukt). Synes det kom vel mye blod (det ser som regel ut for at det er mer blod enn det er i virkeligheten). Jeg var hos lege flere ganger, fikk tabletter som skulle stoppe blødningen av hemoroiden. Men tilslutt ble problemet så stort at jeg ble sendt til undersøkelse ved sykehuset. Der fant legen ut at jeg hadde en stor innvendig blødende hemoroide. Etter kort tid ble jeg lagt inn og fikk fjernet hemoroiden. Etter operasjonen har jeg ikke hatt noe problemer med blødning. Det er ikke så uvanlig at man får hemoroider etter fødsel selv om det går noe tid før man får eventuelle problemer med dem. Du burde få din fast lege til å sende deg til undersøkelse ved sykehuset og få gjort noe med problemet. Det er et enkelt inngrep, du blir nok værende på sykehuset i minst 1 døgn etterpå. Noen har det meget smertefullt etterpå, jeg for min del hadde lite eller ingen smertet og kunne opp og spasere samme dagen uten smertestillende. De andre ”plagene” du nevner kan være ting du kjenner er der som egentlig ikke er der. Men blir alltid litt engstelig når man får ett eller annet som er ”unormalt”, og kjenner plutselig etter hvor syk man egentlig er. Trodde selv at jeg var alvorlig syk, fordi jeg hadde hørt lite hemoroider og hvert fall blødende hemoroider. Kjente nok ekstra godt etter om ikke det var ”andre symptomer” der også. Det vil som regel gå bra. Lykke til ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Dersom det er friskt blod er fra de nedre deler av tykktarmen. Er det svart og innimellom avføringen kan det stamme fra høyere oppe i tarmsystemet. Uansett bør du få det undersøkt. Hemmorider som blør kan føre til at du blir blodfattig og får jernmangel. (snakker av erfaring) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vemmelig Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hei. Dette er nok muligens hemoroider. Jeg ble operert for hemoroider sommeren 2003. Jeg fødte rett før jul 2001. Slik foreløp mine plager: Jeg merket at det kom litt blod på papiret etter toalett besøk, dette varte i ca 2-4 mnd. Så kom det mer og mer blod og dette var nå etter hvert eneste toalett besøk om jeg hadde avføring eller ei. Det luktet ikke særlig godt heller (søtaktig lukt). Synes det kom vel mye blod (det ser som regel ut for at det er mer blod enn det er i virkeligheten). Jeg var hos lege flere ganger, fikk tabletter som skulle stoppe blødningen av hemoroiden. Men tilslutt ble problemet så stort at jeg ble sendt til undersøkelse ved sykehuset. Der fant legen ut at jeg hadde en stor innvendig blødende hemoroide. Etter kort tid ble jeg lagt inn og fikk fjernet hemoroiden. Etter operasjonen har jeg ikke hatt noe problemer med blødning. Det er ikke så uvanlig at man får hemoroider etter fødsel selv om det går noe tid før man får eventuelle problemer med dem. Du burde få din fast lege til å sende deg til undersøkelse ved sykehuset og få gjort noe med problemet. Det er et enkelt inngrep, du blir nok værende på sykehuset i minst 1 døgn etterpå. Noen har det meget smertefullt etterpå, jeg for min del hadde lite eller ingen smertet og kunne opp og spasere samme dagen uten smertestillende. De andre ”plagene” du nevner kan være ting du kjenner er der som egentlig ikke er der. Men blir alltid litt engstelig når man får ett eller annet som er ”unormalt”, og kjenner plutselig etter hvor syk man egentlig er. Trodde selv at jeg var alvorlig syk, fordi jeg hadde hørt lite hemoroider og hvert fall blødende hemoroider. Kjente nok ekstra godt etter om ikke det var ”andre symptomer” der også. Det vil som regel gå bra. Lykke til ;-) Tusen takk for svar til deg og dere andre! Var velig nyttig for meg dette. Jeg ringer til legen i morgen. Fikk tips av en venninne om å ta med meg avføringsprøve. Så kommer udelikate spørsmål: Hvordan gjøres avføringsprøven på en "renest" mulig måte? Er det spesielle "krav" til når den må gjøres, hva prøven skal ligge i osv? Blir veldig glad for svar fra noen som har egenerfaring eller som har erfaring gjennom jobb! På forhånd tusen takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Tusen takk for svar til deg og dere andre! Var velig nyttig for meg dette. Jeg ringer til legen i morgen. Fikk tips av en venninne om å ta med meg avføringsprøve. Så kommer udelikate spørsmål: Hvordan gjøres avføringsprøven på en "renest" mulig måte? Er det spesielle "krav" til når den må gjøres, hva prøven skal ligge i osv? Blir veldig glad for svar fra noen som har egenerfaring eller som har erfaring gjennom jobb! På forhånd tusen takk!! Tja, på jobben har jeg sett mange varianter men ikke fra mennesker. Men kan du ikke ha det i en frysepose eller plastbrødpose. På apoteket får du kjøpt egnede bokser med utstyr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-908985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anita21365380398 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Tusen takk for svar til deg og dere andre! Var velig nyttig for meg dette. Jeg ringer til legen i morgen. Fikk tips av en venninne om å ta med meg avføringsprøve. Så kommer udelikate spørsmål: Hvordan gjøres avføringsprøven på en "renest" mulig måte? Er det spesielle "krav" til når den må gjøres, hva prøven skal ligge i osv? Blir veldig glad for svar fra noen som har egenerfaring eller som har erfaring gjennom jobb! På forhånd tusen takk!! Hei. Du må sterilisere f. eks et medisinglass (koke i minst 10 min i kjele med mye vann). Ellers får du et spesielt beger ved legekontoret eller kjøpe på apotek som er beregnet på avføringsprøver (lite plastbeger med en liten skje/spade som er festet til lokket på begeret). Det er litt udelikat som du sier. Ellers kan du vente til du er hos legen så vil han/hun eventuelt si fra om avføringsprøve er nødvendig. Du får nok time ganske fort hos din lege. Jeg leverte ikke avføringsprøve da jeg hadde hemoroider. Lykke til ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143783-haster-det-n%C3%A5r-drypper-blod-ved-avf%C3%B8ring/#findComment-909039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.