Gå til innhold

Abdel Rantissi

Anbefalte innlegg

Ja, det er nesten umulig for oss å ha et riktig bilde av denne konflikten. Spesiellt med tanke på at mange av de som er midt oppe i den heller ikke har et riktig bilde av den. Min eneste påstand i denne saken er at de to sidene som konkurrerer om å pisse høyest på veggen her på DOL begge representerer hver sin side av ekstremismen i denne sammenhengen. Personlig er jeg overbevist om at løsningene/svarene/årsakene etc. ikke er så enkle og ensidige.

Men en ting er sikkert: å bedrive terror mot sivile, og for den saks skyld ikke-sivile, er ren og skjer ondskap - uansett om man er jøde, muslim, kristen eller hedning. Personlig vil jeg da selfølgelig fordømme israelsk terror på samme måte som palestinsk - uansett hvilke grunnlag den utføres på. Og jeg mener det er noe galt med folk som presterer å forlyste seg over at folk blir drept, enten det er uskyldige eller ikke.

"............................"

Du skriver: "Men en ting er sikkert: å bedrive terror mot sivile, og for den saks skyld ikke-sivile, er ren og skjer ondskap - uansett om man er jøde, muslim, kristen eller hedning. Personlig vil jeg da selfølgelig fordømme israelsk terror på samme måte som palestinsk - uansett hvilke grunnlag den utføres på. Og jeg mener det er noe galt med folk som presterer å forlyste seg over at folk blir drept, enten det er uskyldige eller ikke."

Det er akkurat mitt synspunkt også, og det ville være fint hvis du ikke tillegger meg andre synspunkter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908647
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

28

• Sør

19

• Kizza1365380506

17

• Prozak

11

Mest aktive i denne tråden

Men det er fullt lovlig å gå etter arabiske kvinner og barn. Drepe og voldta som det passer så lenge man er av den "sterke" staten og har støtte av verdensmakter. Vel der har du dobbeltmoral på sitt beste.

Det finnes ikke ett eneste bevis for at IDF har skutt og drept arabiske kvinner og barn med overlegg, og jeg kan garantere at det aldri har forekommet at en jødisk soldat i IDF har voldtatt en arabisk kvinne. Har du beviser på noe annet, så kom med det, så vi kan se og bedømme det ved selvsyn.

Der soldtater i IDF har gjort overtramp og blitt oppdaget, så har det vanket harde straffer. Men å dømme en hel demokratisk hær for noe enkelte foretar seg er et stivt stykke. Av de overtramp vi har sett, har det som regel vært overdreven bruk av makt. Et av tilfellene jeg har sett er to soldater som grisebanket noen palestina-arabiske gutter. Sannsynligvis fordi de hadde kastet stein med disse steinslyngene sine, som forøvrig er like dødelige som ei riflekule.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908649
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det er store sprik mellom det NRK og NTBs rapporterer, og det som kommer frem i ettertid da støvet og røyken har lagt seg. Hvem husker vel ikke «massakeren» i Jenin? 500 døde, hele Jenin jevnet med jorden og tusenvis av sårede, hojet de, og bar seg dag og natt.

Sannheten: 56 døde, de aller fleste var bevæpnet Hamas, Tanzim Fatah og Al Aqsa- milits. Det hentet sågar lik fra andre trefninger for å «fylle opp» kvoten.

Ødeleggelsene viste seg å være et meget begrenset område i Jenin, der araberne selv sto for mesteparten av ødeleggelsene ved å sprenge såkalte booby-traps når IDF gikk inn.

Det hele var en gedigen flause for både Terje Rød Larsen og Ola Skuterud, som forsøkte å målbære denne løgnen i det lengste. Hvorfor innrømme disse noen troverdighet, når de beviser gang på gang at de er nedrige løgnere?

Det er veldig skremmende hvordan man blir ført bak lyset av mediene. For å få ett mest mulig reelt bilde bør man lese artikler skrevet av mennesker som har vært til stede personlig og som har erfaringer. Fra den menige mann. Man blir manipulert og ført bak lyset av både politikere, media og ekstremister på begge sider. Er man klar over at sannheten blir manipulert klarer man kanskje å være litt mer kritisk til hva som blir sagt.

Sånn nå på direkten på BBC World er det nok ikke så lett å få manipulerte innlegg fra alle som blir intervjuet på direkten, men selvfølgelig med den teknologien som finnes i dag kan man ikke være sikker.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908652
Del på andre sider

Ja, det er nesten umulig for oss å ha et riktig bilde av denne konflikten. Spesiellt med tanke på at mange av de som er midt oppe i den heller ikke har et riktig bilde av den. Min eneste påstand i denne saken er at de to sidene som konkurrerer om å pisse høyest på veggen her på DOL begge representerer hver sin side av ekstremismen i denne sammenhengen. Personlig er jeg overbevist om at løsningene/svarene/årsakene etc. ikke er så enkle og ensidige.

Men en ting er sikkert: å bedrive terror mot sivile, og for den saks skyld ikke-sivile, er ren og skjer ondskap - uansett om man er jøde, muslim, kristen eller hedning. Personlig vil jeg da selfølgelig fordømme israelsk terror på samme måte som palestinsk - uansett hvilke grunnlag den utføres på. Og jeg mener det er noe galt med folk som presterer å forlyste seg over at folk blir drept, enten det er uskyldige eller ikke.

Forlyster er vel neppe det rette ordet å bruke, men at jeg føler en viss lettelse over at enda en av Arafars løytnanter har blitt fjernet og ikke lenger er istand til å sende sine dødelige roboter inn blant jødiske skolebarn - ja, så absolutt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908659
Del på andre sider

Det er store sprik mellom det NRK og NTBs rapporterer, og det som kommer frem i ettertid da støvet og røyken har lagt seg. Hvem husker vel ikke «massakeren» i Jenin? 500 døde, hele Jenin jevnet med jorden og tusenvis av sårede, hojet de, og bar seg dag og natt.

Sannheten: 56 døde, de aller fleste var bevæpnet Hamas, Tanzim Fatah og Al Aqsa- milits. Det hentet sågar lik fra andre trefninger for å «fylle opp» kvoten.

Ødeleggelsene viste seg å være et meget begrenset område i Jenin, der araberne selv sto for mesteparten av ødeleggelsene ved å sprenge såkalte booby-traps når IDF gikk inn.

Det hele var en gedigen flause for både Terje Rød Larsen og Ola Skuterud, som forsøkte å målbære denne løgnen i det lengste. Hvorfor innrømme disse noen troverdighet, når de beviser gang på gang at de er nedrige løgnere?

Altså - enhver som i en gitt situsjon rapporterer noe eller argumenterer for noe som i ettertid viser seg å være uriktig, er "løgnere"? Nok et tegn på ekstremisme. På samme måte som at alle som ikke tar Israels parti i denne konflikten er marxister, kommunister og AKP'ere. Og for ikke å glemme - alle som vurderer en sammengeng mellom kultur og kriminalitet er selfølgelig brunskjorter, rassister og ikke minst, nazister.

"........................"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908662
Del på andre sider

Det finnes ikke ett eneste bevis for at IDF har skutt og drept arabiske kvinner og barn med overlegg, og jeg kan garantere at det aldri har forekommet at en jødisk soldat i IDF har voldtatt en arabisk kvinne. Har du beviser på noe annet, så kom med det, så vi kan se og bedømme det ved selvsyn.

Der soldtater i IDF har gjort overtramp og blitt oppdaget, så har det vanket harde straffer. Men å dømme en hel demokratisk hær for noe enkelte foretar seg er et stivt stykke. Av de overtramp vi har sett, har det som regel vært overdreven bruk av makt. Et av tilfellene jeg har sett er to soldater som grisebanket noen palestina-arabiske gutter. Sannsynligvis fordi de hadde kastet stein med disse steinslyngene sine, som forøvrig er like dødelige som ei riflekule.

"og jeg kan garantere at det aldri har forekommet at en jødisk soldat i IDF har voldtatt en arabisk kvinne"

Jaggu. Jeg er imponert. Ikke bare vet du alt, men du ser alt også. Jeg gir meg ende over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908664
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Vel som sagt ble dette uttalt av en som personlig hadde vært der nede. Slike ting kommer jo ikke frem i media. Det blir dysset ned. Men selvfølgelig det finnes utskudd av mennesker i alle hærer. Det har vi jo sett stadig vekk. Så ja, ok, jeg trekker det med voldtekt. Men at sanneheten manipuleres og brukes som er mest hensiktsmessig for den siden det dreier seg om kan du ikke nekte for. Men jeg er kanskje for godtroende og stoler for mye på øyenvitner. Er du det selv tar jeg ditt ord på at det vanket harde straffer der det ble oppdaget.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908665
Del på andre sider

Nå var det ikke jeg som dro Apartheid inn i dette da. Og jeg synes ikke det er sammenlignbart heller så ikke tillegg meg utsagn jeg ikke har sagt.

Opplys meg angående okkupasjonen i 48 og 62. Jeg tror nok at historien har to sider. Det siste nå er jo at Israel har fått beskjed fra USA at de skal gi tilbake de okuperte områdene de selv ønsker. Jeg forsvarer for all del ikke Hamas, jeg mener bare man må se situasjonen fra to sider. Araberne har tross alt blitt fratatt sitt land. Først av engelskmennene som i 48 lot jødene få området. Så okkuperer Israelerne gazastripen på 60 tallet.

Jeg har ikke lest fredsavtalen som ble forelagt araberne før okkupasjonen. Kanskje jeg burde det og kanskje jeg kunne forstå hvorfor araberne ikke godtok avtalen. Kanskje...

Jeg vet at det ikke var deg som dro apartheid inn i dette, men den personen som gjorde det er immun mot etthvert fornuftig argument. Du ser ut til å være mer oppegående og mottagelig for informasjon som ikke kommer rett ut av frasegeneratorene på Marienlyst, derfor ville jeg fremme mitt syn på saken.

La det bare også være helt klart at det som vi idag kjenner som palestinere, ikke har hatt noe land eller noen stat i Midtøsten. De har heller ingen egen kultur, de snakker arabisk, og de har ligget under tyskisk sultandømme frem til 1917, da tyrkene kapitulerte overfor de allierte.

Det området som Israel ble grunnlagt på, utgjør ca 12 prosent av det opprinnelige mandatområdet etter at britene hadde gitt hashemittene 77 prosent av landet allerede så tidlig som i 1922.

Av disse 12 proset var 63 prosent av det sørlige landet en ugjestmild ørken, og i nord en like ugjestmild sump. De fleste av araberne som holdt til i området var beduiner, eller rene nomader, om du vil. Et lite mindretall jøder hadde bitt seg fast og hadde holdt ut siden tidenes morgen, men de fleste jødene holdt til på det som vi kjenner som jødisk kjerneland: Judea, eller Vestbredden.

Da Israel ble proklamert 14 mai 1948 gikk araberne øyeblikkelig til krig, og følgelig okkuperte Jordan Vestebredden. I 19 år sto Jordan på Vestbredden uten å løfte en finger for å danne en palestinsk stat. Hvorfor?

La dette synke inn før vi tar resten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908680
Del på andre sider

Vel som sagt ble dette uttalt av en som personlig hadde vært der nede. Slike ting kommer jo ikke frem i media. Det blir dysset ned. Men selvfølgelig det finnes utskudd av mennesker i alle hærer. Det har vi jo sett stadig vekk. Så ja, ok, jeg trekker det med voldtekt. Men at sanneheten manipuleres og brukes som er mest hensiktsmessig for den siden det dreier seg om kan du ikke nekte for. Men jeg er kanskje for godtroende og stoler for mye på øyenvitner. Er du det selv tar jeg ditt ord på at det vanket harde straffer der det ble oppdaget.

Mvh

Tro meg, jeg står nesten daglig i kontakt med venner og bekjente i Israel, også folk som jobber i IDF, og det de beskriver stemmer dårlig overnes med det media forfekter. Men alle vil gjerne tegne et fordelaktig bilde av seg selv, og gjerne sverte fienden i prosessen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908684
Del på andre sider

"og jeg kan garantere at det aldri har forekommet at en jødisk soldat i IDF har voldtatt en arabisk kvinne"

Jaggu. Jeg er imponert. Ikke bare vet du alt, men du ser alt også. Jeg gir meg ende over.

Du kan selvsagt gi deg når du vil. Men jeg ser gjerne at du kan komme med bevis på noen av disse påstandene som ble fremmet. Spesielt er jeg interessert i tilfeller der soldater fra IDF har voldtatt arabiske kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908688
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg vet at det ikke var deg som dro apartheid inn i dette, men den personen som gjorde det er immun mot etthvert fornuftig argument. Du ser ut til å være mer oppegående og mottagelig for informasjon som ikke kommer rett ut av frasegeneratorene på Marienlyst, derfor ville jeg fremme mitt syn på saken.

La det bare også være helt klart at det som vi idag kjenner som palestinere, ikke har hatt noe land eller noen stat i Midtøsten. De har heller ingen egen kultur, de snakker arabisk, og de har ligget under tyskisk sultandømme frem til 1917, da tyrkene kapitulerte overfor de allierte.

Det området som Israel ble grunnlagt på, utgjør ca 12 prosent av det opprinnelige mandatområdet etter at britene hadde gitt hashemittene 77 prosent av landet allerede så tidlig som i 1922.

Av disse 12 proset var 63 prosent av det sørlige landet en ugjestmild ørken, og i nord en like ugjestmild sump. De fleste av araberne som holdt til i området var beduiner, eller rene nomader, om du vil. Et lite mindretall jøder hadde bitt seg fast og hadde holdt ut siden tidenes morgen, men de fleste jødene holdt til på det som vi kjenner som jødisk kjerneland: Judea, eller Vestbredden.

Da Israel ble proklamert 14 mai 1948 gikk araberne øyeblikkelig til krig, og følgelig okkuperte Jordan Vestebredden. I 19 år sto Jordan på Vestbredden uten å løfte en finger for å danne en palestinsk stat. Hvorfor?

La dette synke inn før vi tar resten.

Skal la det synke lenge. Må ta meg av familien. Men jeg er veldig glad for opplysnigene du gir meg. Jeg synes egentlig denne konflikten er veldig interessant. Sier ikke at jeg automatisk tror du har rett men jeg vil gjerne vurdere selv, både fakta og personlig innlegg her.

Takker så meget og håper du har mer informasjon til meg. :o)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908690
Del på andre sider

Kizza1365380506

Tro meg, jeg står nesten daglig i kontakt med venner og bekjente i Israel, også folk som jobber i IDF, og det de beskriver stemmer dårlig overnes med det media forfekter. Men alle vil gjerne tegne et fordelaktig bilde av seg selv, og gjerne sverte fienden i prosessen.

Så sant så sant. Det er å være menneskelig :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908693
Del på andre sider

Skal la det synke lenge. Må ta meg av familien. Men jeg er veldig glad for opplysnigene du gir meg. Jeg synes egentlig denne konflikten er veldig interessant. Sier ikke at jeg automatisk tror du har rett men jeg vil gjerne vurdere selv, både fakta og personlig innlegg her.

Takker så meget og håper du har mer informasjon til meg. :o)

Mvh

«-Sier ikke at jeg automatisk tror du har rett men jeg vil gjerne vurdere selv, både fakta og personlig innlegg her. Takker så meget og håper du har mer informasjon til meg. -»

Jeg stiller ingen krav, jeg har bare et ønske om å få folk til å se forbi de groteske vrengebildene som stadig kommer frem i norsk media og presse.

Når det går opp for verden hvordan Israel har blitt sviktet og overlatt til sin egen skjebne allerede fra dag 1, kanskje det er et håp om å løse dette en gang i fremtiden. Men en skal være klar over at det er en enorm skuffelse og forbitrelse i Israel akkurat nå, spesielt over Norge.

Det er noe jeg ikke er spesielt glad for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908701
Del på andre sider

Annonse

Altså - enhver som i en gitt situsjon rapporterer noe eller argumenterer for noe som i ettertid viser seg å være uriktig, er "løgnere"? Nok et tegn på ekstremisme. På samme måte som at alle som ikke tar Israels parti i denne konflikten er marxister, kommunister og AKP'ere. Og for ikke å glemme - alle som vurderer en sammengeng mellom kultur og kriminalitet er selfølgelig brunskjorter, rassister og ikke minst, nazister.

Her tror jeg du slår deg selv på munnen. Enhver får gjøre seg opp sin mening ut fra de forutsetninger man har. En argumenterer vel også ut fra de samme forutsetningene, går jeg ut fra.

Du må gjerne delta i debatten, åkke som.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908709
Del på andre sider

Du kan selvsagt gi deg når du vil. Men jeg ser gjerne at du kan komme med bevis på noen av disse påstandene som ble fremmet. Spesielt er jeg interessert i tilfeller der soldater fra IDF har voldtatt arabiske kvinner.

Skal jeg bevise påstander jeg ikke har kommet med? Jeg påstår ingenting bastant her - men når du kommer med påstander som du ikke har mulighet til å ha kunnskap om, så må man få lov å bli litt "matt".

".........................."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908719
Del på andre sider

"Men alle vil gjerne tegne et fordelaktig bilde av seg selv, og gjerne sverte fienden i prosessen."

Uhm...kan det tenkes at det også gjelder disse du er i daglig kontakt med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908721
Del på andre sider

Det du skriver er løgn.

Det er Israel som okkuperer palestinerenes landområder, og palestinerene som bedriver selvforsvar mot den ulovlige okkupasjonen.

Det er en helt klassisk koloni-krig, og like "moralsk" som apartheidstaten i Sør Afrika.

Eller den sovjektiske okkuperingen av Polen under og etter 2. VK.

Ikke sant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908723
Del på andre sider

Skal jeg bevise påstander jeg ikke har kommet med? Jeg påstår ingenting bastant her - men når du kommer med påstander som du ikke har mulighet til å ha kunnskap om, så må man få lov å bli litt "matt".

".........................."

Nå er du ute og roter igjen. Jeg påstår intet, jeg ber bare de som mener at soldater i IDF begår voldtekt komme med konkrete eksempler på dette.

Leser du ikke innleggene før du rabler ivei?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908734
Del på andre sider

"Men alle vil gjerne tegne et fordelaktig bilde av seg selv, og gjerne sverte fienden i prosessen."

Uhm...kan det tenkes at det også gjelder disse du er i daglig kontakt med?

«-Uhm...kan det tenkes at det også gjelder disse du er i daglig kontakt med?-»

Hvilken skarpsindighet!

Jeg mener fortsatt at det er meget god grunn til å stille seg kritisk til den informasjonen som kommer fra enkelte FN- og Røde Kors-representanter. Det er heller ingen sak å spore disse personene tilbake til miljøer der anti-israelske krefter har vært synlig siden seksti- og syttitallet.

Men hva hjelper det å snakke med folk som fokuserer på debattantene så mye mer enn på saken. Våg å se realitetene i øynene, bare for én gangs skyld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908743
Del på andre sider

«-Uhm...kan det tenkes at det også gjelder disse du er i daglig kontakt med?-»

Hvilken skarpsindighet!

Jeg mener fortsatt at det er meget god grunn til å stille seg kritisk til den informasjonen som kommer fra enkelte FN- og Røde Kors-representanter. Det er heller ingen sak å spore disse personene tilbake til miljøer der anti-israelske krefter har vært synlig siden seksti- og syttitallet.

Men hva hjelper det å snakke med folk som fokuserer på debattantene så mye mer enn på saken. Våg å se realitetene i øynene, bare for én gangs skyld.

Du skriver: "Våg å se realitetene i øynene, bare for én gangs skyld"

Realitetene er at "marxister og stalinister" som du snakker om er et produkt av din fantasi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143820-abdel-rantissi/page/3/#findComment-908761
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...