Gå til innhold

Vival eller Sobril


Gjest Nervøs type

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs type

Hvilke av disse to typene er mest tilvenningsfarlig?

Har Sobril nå, men kunne tenke meg Vival siden jeg savner den hurtige virkningen. Med Sobril må en jo planlegge bruken, og da tar jeg lettere en hvis jeg venter at det skal bli tøft. Hadde jeg hatt Valium kunne jeg ventet til det vAR tøft, for den virker vel mye raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vival (diazepam) er mest farlig i forhold til avhengighet. Nettopp fordi virkningen kommer rasker.

Indirekte bevis: Når Vival/Valium-avhengige blir tilbudt Sobril (oxazepam) kommer det umiddelbart 18 gode forklaringer på hvorfor de må fortsette med Vival og at sobril ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

I visse situasjoner er medisinens RASKE virkning hele poenget med at "den virker".

Ta for eksempel en person som er redd for å få panikkangst. For han kan kanskje en valium el vival i lomma bety forskjellen mellom å gjøre noe eller gi opp på forhånd. Han vet at valiumen vil stoppe panikkangsten ganske raskt. Denne tryggheten gjør kanskje at panikkangsten aldri kommer.

En sobril i lomma er derimot helt verdiløs - å vente etpar timer på at panikkangst skal gå over, det blir meningsløst.

Så for en slik person er det jo korrekt at "sobril ikke virker", mens valium og vival gjør det.

Tilsvarende hvis man bruker vival som nødhjelp mot angst for å få sove. Å sovne to timer etter at man tar "sovepillen" blir ubrukelig.

For disse to situasjonene/brukstypene må vel medisinbruken bli mye mindre med vival enn med sobril? Og når man bruker mindre, blir tilvenningsfaren mye mindre.

(Mens sobril noen timer før man skal til tannlegen e.l., det er praktisk. Også fordi sobril går mye raskere ut av kroppen, når "faren er over" og man ønsker å være helt klar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

I visse situasjoner er medisinens RASKE virkning hele poenget med at "den virker".

Ta for eksempel en person som er redd for å få panikkangst. For han kan kanskje en valium el vival i lomma bety forskjellen mellom å gjøre noe eller gi opp på forhånd. Han vet at valiumen vil stoppe panikkangsten ganske raskt. Denne tryggheten gjør kanskje at panikkangsten aldri kommer.

En sobril i lomma er derimot helt verdiløs - å vente etpar timer på at panikkangst skal gå over, det blir meningsløst.

Så for en slik person er det jo korrekt at "sobril ikke virker", mens valium og vival gjør det.

Tilsvarende hvis man bruker vival som nødhjelp mot angst for å få sove. Å sovne to timer etter at man tar "sovepillen" blir ubrukelig.

For disse to situasjonene/brukstypene må vel medisinbruken bli mye mindre med vival enn med sobril? Og når man bruker mindre, blir tilvenningsfaren mye mindre.

(Mens sobril noen timer før man skal til tannlegen e.l., det er praktisk. Også fordi sobril går mye raskere ut av kroppen, når "faren er over" og man ønsker å være helt klar.)

Hvor raskt virker Vival da? Etter en halv time, eller enda raskere?

Jeg har ikke direkte panikkangst, så jeg får holde meg til Sobril jeg da kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Hvor raskt virker Vival da? Etter en halv time, eller enda raskere?

Jeg har ikke direkte panikkangst, så jeg får holde meg til Sobril jeg da kanskje.

Det er sikkert individuelt. Lenge siden jeg har tatt det nå, men mener jeg får god effekt i løpet av mindre enn 10 minutter, max effekt på under 20 minutter. Mens med sobril er det snakk om timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vival (diazepam) er mest farlig i forhold til avhengighet. Nettopp fordi virkningen kommer rasker.

Indirekte bevis: Når Vival/Valium-avhengige blir tilbudt Sobril (oxazepam) kommer det umiddelbart 18 gode forklaringer på hvorfor de må fortsette med Vival og at sobril ikke virker.

kan godt gi 18 forklaringer på hvorfor jeg foretrakk sobril den gang jeg var avhengig...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest milli-mi

kan godt gi 18 forklaringer på hvorfor jeg foretrakk sobril den gang jeg var avhengig...:-)

Har aldri prøvd vival. Har holdt meg til sobril,og vet derfor ikke hvor raskt vival virker i forhold til sobril. Men jeg opplever ikke at det tar timer før det virker. Rundt en times tid kanskje , og siden ikke jeg heller har direkte panikkangst synes jeg det går greit med sobril. Ofte er tanken på virkningen som skal komme også angstdempende.Siden jeg sannsynligvis har noen år til med bruk av medisiner er det greit å passe på avhengigheten. Men jeg har som sagt ikke panikkanfall lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...