Gå til innhold

Søvnproblemer og melatonin


Gjest Little Miss Sunshine

Anbefalte innlegg

Gjest Little Miss Sunshine

Jeg sliter veldig med søvnen for tiden, og vurderer kjøpe med meg melatonin fra USA. Det sies at dette skal ha en gunstig effekt på søvnen, men tilskuddet er jo ulovlig/ikke til salgs/mulig å få tak i, i Norge.

Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har erfaringer med meltonin her vel?

Meget takknemlig for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva dine søvnproblemer går ut på, men i de periodene jeg har problemer med å få sove, har jeg veldig god nytte av Johannesurt-kapsler - helst i kombinasjon med fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykiater jeg snakka med anbefalte melatonin som en mulighet mot det han mente kunne være forsinka søvnafsesyndrom, men skreiv ut Tolvon. Etter dette har jeg sovet som en stein uten å ta en eneste pille. Han sa jeg kunne få melatonin hos fastlegen uten problem, men det må fås gjennom såkalt registreringsfritak. Dette er antagelig mye billigere og enklere enn å bestille det fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring selv men har to venninner som har kjøpt i Sverige. Det største problemet for dem er at de får diare og klarer ikke å finne riktig dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Ei venninne påstår hun har god nytte av det iallefall. Får det av legen sin. Har ikke fler detaljer dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin er utmerket på meg; etter å ha fått mel. er "vanlige" sovemedisiner håpløse! Uthvilt dagen etter, ingen hangover - og- jeg føler meg naturlig trøtt, ikke sløvet!

Koster litt over 100kr for noen måneders forbruk, få legen å skrive reg. fritak!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Little Miss Sunshine

Vet ikke hva dine søvnproblemer går ut på, men i de periodene jeg har problemer med å få sove, har jeg veldig god nytte av Johannesurt-kapsler - helst i kombinasjon med fysisk aktivitet.

Hørest ut som et bra alternativ!

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Miss Sunshine

En psykiater jeg snakka med anbefalte melatonin som en mulighet mot det han mente kunne være forsinka søvnafsesyndrom, men skreiv ut Tolvon. Etter dette har jeg sovet som en stein uten å ta en eneste pille. Han sa jeg kunne få melatonin hos fastlegen uten problem, men det må fås gjennom såkalt registreringsfritak. Dette er antagelig mye billigere og enklere enn å bestille det fra utlandet.

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Miss Sunshine

Jeg har ingen erfaring selv men har to venninner som har kjøpt i Sverige. Det største problemet for dem er at de får diare og klarer ikke å finne riktig dose.

Oj....Ikke noe artig med slike bivirkninger. Jeg aner heller ikke hvordan jeg skal finne riktig dose, og er litt dumt å holde på å prøve seg frem, hvis diaré er utfallet...

Men tusen takk for svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Miss Sunshine

Ei venninne påstår hun har god nytte av det iallefall. Får det av legen sin. Har ikke fler detaljer dessverre.

Takk for tipset om å høre med legen. Skal dit i neste uke, og det skader jo ikke å høre med ham.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Miss Sunshine

Melatonin er utmerket på meg; etter å ha fått mel. er "vanlige" sovemedisiner håpløse! Uthvilt dagen etter, ingen hangover - og- jeg føler meg naturlig trøtt, ikke sløvet!

Koster litt over 100kr for noen måneders forbruk, få legen å skrive reg. fritak!

Lykke til!

Tusen takk for svar!! Endelig en som har prøvd det, og som anbefaler. Skal høre med legen i neste uke. Hvordan doserer du, forresten?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! Endelig en som har prøvd det, og som anbefaler. Skal høre med legen i neste uke. Hvordan doserer du, forresten?

Mvh

Det er kapsler på 3mg...ser at noen anbefaler inntil 3-4 slike, men det er ikke nødvendig for meg. 1 holder, har ikke klart å finne svakere tabletter enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar!! Endelig en som har prøvd det, og som anbefaler. Skal høre med legen i neste uke. Hvordan doserer du, forresten?

Mvh

Kan legge til at jeg ikke har fått diagnosen forsinket døgnfasesyndrom men har alltid hatt de symptomene. Det er vel vanskelig å få den diagnosen når man har angst og depresjoner, som også gjerne gir søvnvansker.

Alle er vel ikke garantert effekt, du vet ikke før du har prøvd. Men hvis den virker like bra hos deg er du kvitt et temmelig leit problem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj....Ikke noe artig med slike bivirkninger. Jeg aner heller ikke hvordan jeg skal finne riktig dose, og er litt dumt å holde på å prøve seg frem, hvis diaré er utfallet...

Men tusen takk for svar! =)

Venninna mi har ikke funnet den riktige dosen enda ;o). Jeg skal si ifra hvis jeg hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dame52

Er enig med malun som har svart deg. Prøv johannesurt og sørg for mosjon og frisk luft. Det er også viktig å prøve å legge bekymringer "på hylla". De kommer gjerne fram når vi legger oss.Lykke til fra en som sliter med det samme som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Miss Sunshine

Er enig med malun som har svart deg. Prøv johannesurt og sørg for mosjon og frisk luft. Det er også viktig å prøve å legge bekymringer "på hylla". De kommer gjerne fram når vi legger oss.Lykke til fra en som sliter med det samme som det.

Takk for tips og lykke til med nattesøvnen til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...