Gå til innhold

Tvangslidelse?


Gjest merkelig greie

Anbefalte innlegg

Gjest merkelig greie

Min sønn på 6 fikk diagnosen ADHD da han var 4 år, da han var fem fikk han også konstatert autistiske trekk.

Han har en merkelig greie som jeg synes er litt vanskelig å ta opp. Hvis han får tak i bleier låser han seg enten inne på badet eller kryper under dyna og tar på seg disse bleiene. Så går han en stund rundt med bleiene på før han låser seg inn på badet og kaster bleiene som han da har tisset i. Når han ikke får tak i bleier bruker han bind og truseinnlegg.

Når han holder på med dette er han helt stille, det virker som om han er i sin egen verden.

Han vil ikke snakke om dette, og han benekter det hvis jeg konfronterer han med det.

Nå lurer jeg på om dette kan være en form for tvangslidelse eller om han kanskje har lystfølelser ved å ha på seg bleier og tisse i de?

Han var tørr både dag og natt da han var fire år, og bleieavvenningen foregikk helt frivillig uten noe press fra voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har sikkert lystfølelser i forb. med dette, bleiene blir et bindeledd som kan føre ham tilbake til en mye tidligere periode i livet hans, kanskje er det forbundet med en følelse av trygghet. Enkelt sagt regrederer han. Kanskje kan man si at han gjør dette på en tvangsmessig måte, men jeg vil ikke si det er en tvangslidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Han har sikkert lystfølelser i forb. med dette, bleiene blir et bindeledd som kan føre ham tilbake til en mye tidligere periode i livet hans, kanskje er det forbundet med en følelse av trygghet. Enkelt sagt regrederer han. Kanskje kan man si at han gjør dette på en tvangsmessig måte, men jeg vil ikke si det er en tvangslidelse.

Det kan høres ut som om det er en form for regrediering,som Tod sier. Men det som slo meg var en tanke om at det kanskje lett på et eller annet hvis kan formidles noe til ham rundt dette, siden han er så stor og det er litt"merkelig", som kan gjøre at han blir sittende igjen med skamfølelse. Kjente bare i hjertet mitt at det ville vært så leit hvis det skjedde.

Kanskje kunne du lagt opp til stunder sammen med ham der du legger opp til at han kan få være et trygt lite barn,være sammen med ham.Kanskje tenkte jeg på utvikling av skam siden du skriver at han går for seg selv i disse situasjonene. Han er nok også ofte i situasjoner som han føler han ikke helt mestrer siden han har AD/HD og dette kan gi ham et større regredieringsbehov enn andre barn på hans alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...