g.d.t Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Jeg er en kvinnelig student på 25 år som har vært mye plaget med svimmelhet de siste 3 mnd. Jeg har en hektisk hverdag med masterstudiet og en 2-åring, men føler ikke at stressnivået har økt noe særlig de siste mnd. Svimmelheten kommer stort sett alltid i ukedagene, og som regel er det skipsgulvs følelse som dominerer. Det som er mest plagsomt er når jeg får kraftige anfall av svimmelhet, hvor det jeg kikker på forflytter (roterer)seg iløpet av 3-4 sekunder (dette kan forekomme et par ganger i uka). Etter slike anfall føler jeg meg fortsatt svimmel, kvalm og veldig sliten. Jeg var en stund bekymret for om det kunne være noe alvorlig, så jeg kontaktet derfor lege som henviste meg til ct-undersøkelse. Denne undersøkelsen viste ikke noe unormalt, og jeg slo meg til ro med det. Legen utelukket også virus på balansenerven den gangen og kunne inntil videre ikke finne ut hva det var. Nå nærmer eksamen seg og jeg føler det hemmer meg kraftig i lesningen at jeg blir svimmel og får slike anfall.Jeg kjenner også på at jeg er litt stiv/har vondt i nakken, og tåler ikke sitte med hodet bøyd over pulten så veldig lenge av gangen lenger før jeg føler meg sliten i nakke og hode. Jeg har i det siste begynt å lure på om dette kan ha noen sammenheng med svimmelheten. Hva kan jeg isåfall gjøre med det? Og hva kan det ellers være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143895-svimmel-student/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 For ordens skyld bør synet ditt sjekkes. Synes også du bør få undersøkelse av nakken. Ta kontakt med en fysioterapeut som kan veilede deg i strekkøvelser ( gjerne av typen McKenzie; ring litt rundt til ulike fysioterapeuter) som avlaster nervene fra nakken. Viktig at du spiser regelmessig og får nok søvn. Ta jevnlige korte pauser med lesingen der du går litt rundt og strekker på nakken. Anfallsvis karusell-følelse etter bestemte hodebevegelser kan skyldes små endringer i væske-sirkulasjonen i det indre øret ( slå opp om "svimmelhet" her i DOL). Mange fysioterapeuter kan teknikker som umiddelbart bedrer dette; forutsatt riktig diagnose. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143895-svimmel-student/#findComment-910165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.