Gå til innhold

Bipolar


Gjest Gng

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste som er bipolar, hun startet med Litium for en uke siden. Har snakket litt med henne om pillene etc. og hun sier at hun tar de for å slippe å komme ned i kjelleren.

For oss i rundt henne så er det de maniske periodene som vi legger mest merke til, med alkohol, stoff, STORT pengeforbruk, osv.

Nå vet jeg at Litium mest sannsynlig kommer til å stabilisere henne mellom manisk og deprimert, slik at hun kan funkere som en vanlig person. Men er det vanlig at bipolare ikke ser negativt på sine maniske perioder?

Når hun nå har hatt en manisk periode med stort pengeforuk, finnes det noen støtteordning som kan hjelpe henne med husleie, gjeld etc? Hvem skal vi evt. snakke med? Begynner å tære litt på økonomien min også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Jeg vil tro at det er ganske vanlig å ikke se så negativt på de maniske periodene. Man føler seg ofte friskere enn man noen gang har vært da, og sykdomsinnsikten er dårlig. Tror nok mange bipolare først kontakter legen for å få behandling for sin depresjon. Så blir det senere oppdaget at de også har hypomanier eller manier.

Derfor er det også et problem med bipolare og det å ta medisinene sine. Man vil gjerne bli kvitt depresjonene men beholde maniene. Dette eller det at de føler seg så friske at de ikke trenger medisiner, er ofte grunner til at endel roter med medisinene og ender opp med å bli syke igjen.

Selv er jeg faktisk ganske sliten og lei av hypomaniene mine. Jeg blir utslitt etterpå, det sprenger i hodet og jeg faller nok litt ned. Jeg er også drittlei av at ingenting blir fullført, legger en haug med planer som virker geniale og gjennomførbare, men som ikke er det.

Det er ofte også et lite innslag av depresjon i hypomani og mani, så det er ihvertfall ikke noe å ønske seg, for de som evt måtte tro det. Dette gjør at jeg nå tar medisinene (Litium) som foreskrevet, og hvis jeg på tross av det merker at jeg blir litt gira, så tar jeg ofte beroligende for å dempe det.

Dette ble visst langt, men bare følte for å skrive ned noen tanker til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...