Gå til innhold

perfeksjonisme?


Gjest anonym i dag og for alltid

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i dag og for alltid

Jeg føler hele tiden at jeg må kunne mer enn jeg kan. Lese avisa f.eks liker jeg, men også der "må" jeg lese det som er viktig for å føle at jeg henger med. Må lese den og den boka, se det og det. Lære og kunne ditt og datt.

Hvordan skal jeg klare godta at jeg ikke kan lese absolutt alt, få med meg alt osv. Det er slitsomt. Jeg klarer ikke henge med som jeg ønsker og føler meg bare enda verre.

Skolearbeid jeg gjør blir jeg aldri fornøyd med, uansett. Toppkarakterer, men klarer ikke føle at det er bra nok det heller.

Noen som kan gi meg noen råd om hvordan senke kravene?

Går til behandling for anorkesi og depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Saigon

Dette er et problem du kan ta opp i terapien. Behandleren din har nok tanker om hvordan du kan få senket kravene og metoder for å få prosessen i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym i dag og for alltid

Dette er et problem du kan ta opp i terapien. Behandleren din har nok tanker om hvordan du kan få senket kravene og metoder for å få prosessen i gang.

Har tatt opp noe av det, men noe tør jeg ikke si engang. Skammer meg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arvoton

Hei Anonym!

Jeg kjenner meg godt igjen i meget av det du skriver. For en tid tilbake hadde jeg mange av de samme tendensene og følelsene som du beskriver.

Jeg var ekstremt opptatt av å organisere, planlegge, og systematisere. Jeg la detaljerte planer for hver dag, med skarpt avgrensede tidsperioder for studier, trening, og sosialt samvær lagt til helgene.

For skolearbeidet hadde jeg utarbeidet et meget detaljert system for å føre notater og beskjeder, samt å katalogisere dem og større arbeider. Dersom jeg gjorde en mindre skrivefeil på et håndskrevet ark, kastet jeg heller hele arket og skrev det på nytt, enn å rette opp den ene feilen.

Jeg brukte flere timer daglig på å studere, hovedsakelig skolearbeide, men også emner som jeg var interessert i, eller som jeg mente at jeg burde være interessert i, men egentlig bare studerte for tvangens og påtatthetens skyld, samt på å lese nyheter.

For tiden sliter jeg med ganske andre problemer, og mitt nåværende liv er diametralt motsatt av hva det pleide å være. Likevel kan jeg fortsatt merke en tendens til perfeksjonisme hos meg selv i det lille jeg foretar meg, som en blek skygge fra fortiden. Mine tanker og råd er derfor kanskje egentlig ikke verdt noe særlig, men jeg gir deg dem likevel, i tilfelle de skulle være interessante.

* Sett funksjonalisme høyere enn perfeksjonisme. Disse to er ikke bestandig innbyrdes forenelige. Mens funksjonalisme styrker evnen til å fullføre en oppgave, kan perfeksjonisme være kilde til både frustrasjon og senhet.

* Skap en ny oppfatning av relevans. For deg er ikke all kunnskap like viktig, ei heller er alle oppgaver (på skolen, o.l.). Prioriter kunnskap og arbeid som angår dine interesser, din fremtid, eller dine omgivelser.

* Spesialiser deg på et eller flere emner som du interesserer deg for. I en moderne verden med raskt voksende kunnskapskilder blir det større behov for spesialister, og mindre behov for generalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tamtidiam

Hvis du allerede går i behandling vil det være naturlig å bringe dette opp i timene.

Det du beskriver her, sammen med anoreksien, er typiske ting som går på å føle at en har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...