Gå til innhold

Selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg innrømmer det. Jeg er jente og klarer ikke selvangivelsen selv...

1. Har hørt noe om at hvis man jobber i den byen man studerer i, i sommermnd. skal man få igjen litt på skatten ettersom man ikke får borteboerstipend? Stemmer det? Hvor/hva skal jeg skrive?

2. Jeg er folkeregistrert hos foreldrene mine, men har byttet studiested og dermed flyttet. Har jeg rett på penger igjen da? Hvor/Hva skriver jeg der?

Gjest Lonkil
Skrevet

Hei, er ingen ekspert - men kan kanskje gi litt hjelp for nr. 1.

Dersom du studerer borte fra hjemstedet og har delt kjøkken - da har du rett på kostgodtgjørelse. Jeg har fått dette 3-4 år og det blir faktisk en del. Tror det er ca. 180 kroner pr. dag du kan trekke i fra på skatten. Dette er uavhengig om du har borteboerstipend. For 2 måneder blir det gjerne 10-15000 i fratrekk.

Skrevet

Dersom du studerer borte fra hjemstedet og har delt kjøkken - da har du rett på kostgodtgjørelse. Jeg har fått dette 3-4 år og det blir faktisk en del. Tror det er ca. 180 kroner pr. dag du kan trekke i fra på skatten. Dette er uavhengig om du har borteboerstipend. For 2 måneder blir det gjerne 10-15000 i fratrekk.

Delt kjøkken? Hvorfor det?

Jeg bodde med samboeren min... men det teller vel ikke *s*

Men hva med det at jeg måtte betale husleie etc. i sommermnd da?

Gjest Lonkil
Skrevet

Delt kjøkken? Hvorfor det?

Jeg bodde med samboeren min... men det teller vel ikke *s*

Men hva med det at jeg måtte betale husleie etc. i sommermnd da?

Jeg vet ikke, men da jeg søkte sto det i rettledningen at man måtte ha delt kjøkken. Det gjaldt da brakke, kollektiv etc. Er man samboer deler man da kjøkken, problemet er kanskje å få dokumentert dette.

Jeg har aldri lagt ved dokumentasjon, men har alltid fått det godkjent. Jeg bodde dengangen på studentboliger og det ville altså vært lett å dokumentere det om noen hadde stilt spørsmål. 180 kroner pr. dag i fratrekk blir en del tusen spart!

Ang. husleie vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg vet ikke, men da jeg søkte sto det i rettledningen at man måtte ha delt kjøkken. Det gjaldt da brakke, kollektiv etc. Er man samboer deler man da kjøkken, problemet er kanskje å få dokumentert dette.

Jeg har aldri lagt ved dokumentasjon, men har alltid fått det godkjent. Jeg bodde dengangen på studentboliger og det ville altså vært lett å dokumentere det om noen hadde stilt spørsmål. 180 kroner pr. dag i fratrekk blir en del tusen spart!

Ang. husleie vet jeg ikke.

Kanskje jeg skal ta meg en telefon og spørre spesifikt om dette.

Skrevet

pokker det skulle jeg visst! Jeg delte kjøkken i tre år!!!!

ack

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...