Gå til innhold

Høyt opptak av Zoloft i blodet/NHD


Adriana

Anbefalte innlegg

Jeg går jevnlig og tar blodprøver for at psykologen og legen skal se at jeg tar pillene mine(pga. tidligere overdoser) og for å se hvor mange jeg trenger. For en stund siden ble jeg beskyldt for å ha tatt en overdose uten at jeg hadde gjort noen ting! Prøven viste at jeg hadde dobbelt så mye medisin i blodet som jeg skulle ha hatt. Jeg ble rasende, men etter et par blodprøver til så trodde de heldigvis på meg. De sa at det var uvanlig å ta opp så mye i blodet, men at dette selvfølgelig er individuelt.

Jeg trodde da at jeg skulle settes ned i dose, men det gjorde jeg ikke! Jeg gikk på 200 mg som jo er maks. Er det ikke da riktig at maks dose for meg er 100 mg? Jeg spurte, men følte at jeg ikke fikk noe ordentlig svar. På eget initiativ gikk jeg for noen mnd siden ned til 150 mg, men vurderer nå å gå ned til 100 mg. Føler at det er jeg som må ta ansvaret for alt alene og vil gjerne ha råd av deg! Jeg er litt plaget av bivirkninger, da spesielt rastløshet.

Jeg er 19 år og har gått på Zoloft i 1,5 år. Har vært deprimert i 5,5 år.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

De som har høyere blodkonsentrasjoner enn det vanlige, har ikke høyere opptak, men saktere nedbryting. Kanskje rundt 5% av oss er "saktenedbrytere". Vær obs på at dersom du først har dette for ett medikament,gjelder det vanligvis for flere medikamenter om du senere en gang skulle bruke andre medisiner.

Teoretisk sett har du rett: du burde halvere dosen (hvis serumkonsentrasjonen var det viktige). Men det viktige er virkningen PÅ DEG. Om 200 mg har gjort deg klart bedre, bør du fortsette med det uavhengig av hva blodprøven sier.

Blodprøven er kun en rådgiver. Effekten på deg er faciten.

Godt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...