Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i litt over 3 uker nå hatt perioder hvor det føles tungt å puste. Det blir mye tungere å puste helt inn og helt ut. Det kommer som oftest når jeg sitter i ro, men jeg opplever det sjelden når jeg driver med fysisk aktivitet. Ofte når jeg sitter rolig begynner jeg plutselig å "kontrollere" pustingen selv. dvs at jeg føler at jeg selv må trekke pusten inn og ut, noe som kan bli rimelig ekkelt til slutt. Dette har ikke vært noe spesielt før, men under ei treningsøkt for ikke så lenge siden, opplevde jeg å få en del blod i munnen. Jeg er sikker på at dette ikke kommer fra noe sår i munnen, fordi alt sammen kom raskt og dessuten stoppet det med en gang. Pusteproblemene har jeg rimelig sjelden (kun 2-3 ganger på et år) men det er skikkelig ekkelt når det står på som verst. jeg har ikke noen spesielle smerter i brystet, men ofte kan jeg føle smerte når jeg tar på brystkassa. Dette kan godt skyldes hypokondri, men jeg ikke sikker på om det er noe jeg innbiller meg, eller om jeg virkelig har et problem. Til opplysning var jeg til lege i 10-årsalderen med det samme problemet, men fikk da ikke noe seriøst svar. Jeg er nå 16 år og har aldri røyket. Jeg er fornøyd uansett svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14408-pusteproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det at du fikk blod i munnen, er i hvert fall reelt nok. Jeg syns at det høres ut som om du må oppsøke lege for å finne ut hvor du blør fra, i alle fall om du fremdeles opplever å få blod i munnen. Når du først har begynt å bli oppmerksom på pusten din slik at du liksom må "puste" for den, så kan jo det i enkelte tilfelle være at du selvsagt er veldig oppmerksom på pusten din og derfor hjelper til. Men det kan jo også hende at du har en grunn til å måtte hjelpe til litt. Fortell dette til legen og be om å få tatt pusteprøver ( lungefunksjonsprøver) og se om det kan være noe man kan gjøre noe med. Beklager at jeg ikke kan gi deg noe håndfast svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14408-pusteproblemer/#findComment-68873
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...