NicotineChamp Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Kjære doktor. Jeg hadde mitt første lengre forhold til en kvinne for ca 15 år siden. Brukte ikke kondom. Vi var ganske unge og jeg vil tro sykdomsfrie. Noe slikt som et års tid inn i forholdet fikk jeg et slags utslett under forhuden. Det gikk et par dager etter samleie uten at jeg vasket meg, for å si det som det er. Synes å huske at det var da det oppstod. Det var klumpete, sårt og væskende. Legen tok for sikkerhets skyld en prøve som bekreftet at det ikke var herpes. Fikk Canesten, og utslettet forsvant etter et par dager. Men i alle år siden har jeg fort blitt rød og irritert under forhuden hvis det en sjelden gang går noen dager (3-4?) uten at jeg vasker meg. Det kommer seg veldig fort når hygienen gjenopptas. Men en gang gikk det sikkert 10 dager, og da hadde jeg blødende/væskende såre områder. Det svidde da jeg vasket meg. Symptomene kommer selv om jeg ikke har onanert eller hatt samleie siden forrige vask, også i periodene jeg har vært enslig. Dette har blitt så vanlig for meg at jeg har helt "glemt" at det sikkert ikke skal være slik. Kan jeg gjøre noe for å normalisere situasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144114-stadig-s%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vask deg da vel Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Men hvor ofte er det at du er i situasjoner hvor det er umulig med daglig hygiene / vask? Det finnes egnede våtservietter man kan ha med på vinterhytter osv uten vann. Nå er jeg kvinne, men lever aktivt og sporty og har allikevel aldri vært i situasjoner hvor jeg ikke har kunnet vaske meg (i et fjellvann om sommeren, i soveposen i en snøhule osv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144114-stadig-s%C3%A5r/#findComment-911300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Det er ikke lett å stille noen sikker diagnose på grunnlag av din beskrivelse. Egentlig tror jeg ikke at det er noe helt ekstraordinære forhold du er kommet bort i. Jeg forstår at du assosierer dine plager med samleie og manglende hygiene for mange år siden. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at det er sammenheng der, men mer sannsynlig er det at det ikke er. Det at du får irritasjon og rød reaksjon når du ikke vasker deg, tyder kanskje på at det er bakterier eller sopp, eventuelt sekreter, talg, eller lignende, som hoper seg opp og som du reagerer på. Det forekommer spesielt hvis det er noe trangt forhud som gjør det lettere for alt dette å samle seg. Det er en mulighet til å ta en prøve, gjerne et par dager etter siste vask, og undersøke det på mikroorganismer. Jeg ville være overrasket hvis man vil finne noe spesifikt som kan være mål for antibiotikabehandling. Men jeg kan ikke utelukke. Hvis det finnes noe kan man behandle det målrettet. Hvis ikke er det å følge opp med regelmessig vask, eventuelt smøre på med antibiotisk salve. Jeg tror ikke du skal betrakte dette som noe helt unormalt. Det er mange av oss som har noe slike symptomer, ikke nødvendigvis sterkt uttalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144114-stadig-s%C3%A5r/#findComment-911386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NicotineChamp Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Men hvor ofte er det at du er i situasjoner hvor det er umulig med daglig hygiene / vask? Det finnes egnede våtservietter man kan ha med på vinterhytter osv uten vann. Nå er jeg kvinne, men lever aktivt og sporty og har allikevel aldri vært i situasjoner hvor jeg ikke har kunnet vaske meg (i et fjellvann om sommeren, i soveposen i en snøhule osv). Takk for svar, fr. "vask-deg-da-vel". Klart det bør være mulig å vaske seg hver dag. Canesten-salve hver dag hadde sikkert også virket. Begge deler fremstår for meg som symptomlindring. Jeg ville finne årsaken, om det var noe galt og om jeg burde gjøre noe med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144114-stadig-s%C3%A5r/#findComment-911600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.