Gå til innhold

Ubalanse i hormoner. Sjekke hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Hetetokten

Legen min er slik at jeg gjerne må be nøyaktig om det jeg vil undersøke.

Hva slags blodprøver bør jeg be om for å utelukke at det er FEIL med meg, og jeg f.eks har kommet i for tidlig overgangsalder??

Er kun 29 år og fødte for i underkant av to årsiden mitt første barn.Jeg har ikke vært den samme siden. Tørr skjede (ikke like mye utflod som tidligere), hetetokter om natten, trøtthet osv.

Kan det være andre hormonproblemer enn for lite østrogen som gir slike symptomer?

På forhånd hjertelig takk for råd og tips!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144138-ubalanse-i-hormoner-sjekke-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dame52

Hei!

Når det gjelder tørr skjede så vet jeg ikke, men hetetokter og søvnproblemer kan like gjerne skyldes andre ting. Jeg har hatt mye av dette. Er snart 54 år og nettopp tatt en årlig sjekk med blodprøver som viser at det ikke er antydning til overgansalder noe jeg trodde nå i min alder. Derfor, hetetokter og søvnproblemer må skyldes andre ting. Kanskje depresjon etc. Jeg har også mistet et barn og glemmer det aldri. Håper det bedrer seg for deg og lykke til framover.

Hei!

Når det gjelder tørr skjede så vet jeg ikke, men hetetokter og søvnproblemer kan like gjerne skyldes andre ting. Jeg har hatt mye av dette. Er snart 54 år og nettopp tatt en årlig sjekk med blodprøver som viser at det ikke er antydning til overgansalder noe jeg trodde nå i min alder. Derfor, hetetokter og søvnproblemer må skyldes andre ting. Kanskje depresjon etc. Jeg har også mistet et barn og glemmer det aldri. Håper det bedrer seg for deg og lykke til framover.

Hetetokter og uregelmessig mens kommer lenge før det synes på blodprøver.

Gjest Dame52

Hetetokter og uregelmessig mens kommer lenge før det synes på blodprøver.

Takk Dorthe, merkelig at ikke legen sa det da jeg la fram problemene for ham. For mitt vedkommende hadde jeg hetetokter og uregelmessig mens ifjor høst, gikk et par måneder over tiden og deretter tre uker over tiden for så å bli regelmessig og vært det siden, heller ikke hetetokter, men det er den uroen i kroppen da og deprimert på en måte. Hadde det tilsvarende høsten for halvannet år siden også og stabiliserte seg igjen. Er altså normalt dette da.....?Dorthe. Takk for svaret ditt. Greit å utveksle erfaringer her!!

Takk Dorthe, merkelig at ikke legen sa det da jeg la fram problemene for ham. For mitt vedkommende hadde jeg hetetokter og uregelmessig mens ifjor høst, gikk et par måneder over tiden og deretter tre uker over tiden for så å bli regelmessig og vært det siden, heller ikke hetetokter, men det er den uroen i kroppen da og deprimert på en måte. Hadde det tilsvarende høsten for halvannet år siden også og stabiliserte seg igjen. Er altså normalt dette da.....?Dorthe. Takk for svaret ditt. Greit å utveksle erfaringer her!!

Hormonene danser pleier jeg å si. Jeg ble uregelmessig og hadde hetetokter fra jeg fikk minstemann. Og den ene venninna mi startet enda tidligere.

Jeg har brukt hormontabletter lenge og har likevel hetetokter ved menstider, enda jeg ikke har mens på de tablettene jeg bruker.

Annonse

Gjest Dame52

Hormonene danser pleier jeg å si. Jeg ble uregelmessig og hadde hetetokter fra jeg fikk minstemann. Og den ene venninna mi startet enda tidligere.

Jeg har brukt hormontabletter lenge og har likevel hetetokter ved menstider, enda jeg ikke har mens på de tablettene jeg bruker.

Takk igjen, Dorthe. Ja, det skal være visst, hormonene danser! Synes de kan variere gjennom dagen jeg. Merker "formen" min forandrer seg om du skjønner. Kanskje jeg skal prøve planteøstrogener.....mon tro. Tør jeg spørre hvor gammel du er Dorthe? Med fibromyalgi, uro og anst ved siden av kan dagene bli vanskelige, men prøver å unngå for mye medisiner, har Sobril og ibalant Imovane til natta. Ikke problemer med å sovne, men våkner så veldig tidlig uten å få sove igjen, sånn i halv tretiden.

Takk igjen, Dorthe. Ja, det skal være visst, hormonene danser! Synes de kan variere gjennom dagen jeg. Merker "formen" min forandrer seg om du skjønner. Kanskje jeg skal prøve planteøstrogener.....mon tro. Tør jeg spørre hvor gammel du er Dorthe? Med fibromyalgi, uro og anst ved siden av kan dagene bli vanskelige, men prøver å unngå for mye medisiner, har Sobril og ibalant Imovane til natta. Ikke problemer med å sovne, men våkner så veldig tidlig uten å få sove igjen, sånn i halv tretiden.

Jeg er nesten like gammel som deg *hysj* jeg føler meg så mye eldre enn de andre her inne når jeg sier det :o)

Gjest Dame52

Jeg er nesten like gammel som deg *hysj* jeg føler meg så mye eldre enn de andre her inne når jeg sier det :o)

Neida, Dorthe, alder er bare et tall det*smil* Er vel ikke riktig å begynne å skrive til hverandre på andres spørsmål her, jeg som begynte.......Skal vi utveksle flere erfaringer kan vi kanskje gjøre det der jeg har innlegg, du finner det her på Allmennmedisin. Takk for svarene dine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...