Gå til innhold

Nye antidepressiva


linnk

Anbefalte innlegg

Jeg har en depresjon, og for rundt 3 måneder siden begynte jeg på Tolvon, som jeg fikk av legen. Først fikk jeg 10 mg fordi jeg hadde søvnproblemer (stresset i søvne osv), og egen mente at det kun var det. Jeg ble mye verre (av livssituasjonen min, ikke av pillene...), og fikk 30 mg for å opnå en anti-depressiv effekt. Det har jeg nå brukt ca 2 1/2 måned. Jeg jobber fulltid i en kortids engasjementstilling, noe som gjør det vanskelig å ta fri / sykemelding. Jeg merker en viss bedring, spesielt etter juleferien. Jeg er veldig sliten (opp og ned), men merker at jeg er litt mer optimistisk. Legen tilbød meg "nye antidepressiva" (Prozac, Zoloft e.l....?!) forrige gang, rett før jul, men je sa jeg ville vente og se. Jeg er utålmodig etter å fungere skikkelig igjen, og vil gjøre det riktige for å bli frisk. Hvor lang tid kan jeg regne med at det tar med Tolvon vs "nye anti-depressiva"? Er det å anbefale å begynne med "nye anti-depressiva"? Jeg har ikke noe "snakke-terapi", men har folk å snakke med, og jeg jobber med meg selv, med å stresse ned, være bevisst på positive tanker, skrive osv. Legen sa det ville muligens ta seks måneder. Får mange "tilbakefall"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det tar verken korterer eller lengre tid å bli frisk med de nye antidepressiva.

For de fleste er nok Tolvon 30 mg en litt for liten dose til å få full antidepressiv effekt.

En har i så fall to muligheter: øke Tolvondosen eller legge til et annet AD som f.eks. de legen din har nevnt.

Fordelen med det første er at monoterapi (et medikament) ansees som en fordel der dette gir god nok effekt. Bivirkningen hos noen er tretthet på dagtid. Du kan jo prøve en økning til 60 mg og se.

Denne trøttheten kan en unngå ved å holde Tolvon på 30 mg og gi tillegg av f.eks. et SSRI.

Dessverre vet en ikke hva som er best før en har prøvd det.

Det er dessverre en fare for tilbakefall av depresjon. Dersom din nåværende depresjon skyldes en sterk ytre faktor, er risikoen mindre. Kom depresjonen nærmest "av seg selv" er tilbakefallsrisikoen større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Det tar verken korterer eller lengre tid å bli frisk med de nye antidepressiva.

For de fleste er nok Tolvon 30 mg en litt for liten dose til å få full antidepressiv effekt.

En har i så fall to muligheter: øke Tolvondosen eller legge til et annet AD som f.eks. de legen din har nevnt.

Fordelen med det første er at monoterapi (et medikament) ansees som en fordel der dette gir god nok effekt. Bivirkningen hos noen er tretthet på dagtid. Du kan jo prøve en økning til 60 mg og se.

Denne trøttheten kan en unngå ved å holde Tolvon på 30 mg og gi tillegg av f.eks. et SSRI.

Dessverre vet en ikke hva som er best før en har prøvd det.

Det er dessverre en fare for tilbakefall av depresjon. Dersom din nåværende depresjon skyldes en sterk ytre faktor, er risikoen mindre. Kom depresjonen nærmest "av seg selv" er tilbakefallsrisikoen større.

Hvilken gruppe hører egentlig Tolvon/Mianserin inn under?

Jeg vet at Tolvon kan kombineres med Litium også.

Hvor mye Tolvon skal man ta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvilken gruppe hører egentlig Tolvon/Mianserin inn under?

Jeg vet at Tolvon kan kombineres med Litium også.

Hvor mye Tolvon skal man ta da?

Så vidt jeg vet kalles Tolvon et tetracyklisk antidepressivum. Den har ingen andre i samme gruppe. (da blir det et filologisk spørsmål om det er en gruppe)

Doseringen er den samme enten det kombineres med litium eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...