Gå til innhold

Brekninger/ hetetokter

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 22 år, som i den siste tiden har opplevd ubehag når jeg spiser.

Etter at jeg har spist, feks pizza eller pølse/pølsebrød, Kakemenn, eller andre produkter, merker jeg plutselig at jeg begynner å få hetetokter. I tillegg får jeg ganske akutte brekninger!! Dette er ikke brekninger pga kvalme-følelse. Det virker liksom som om området rundt halsen og adamseplet blir hyperfølsomt, og jeg får brekninger ved berøring her. Jeg får også brekninger hvis jeg står oppreist og ser ned i bakken. Men det som er snodig, er at jeg løper på do med brekninger, men klarer ikke å kaste opp. Det er liksom ikke kaste opp jeg må, jeg bare fortsetter å brekke meg. Etter noen timer, forsvinner denne (nærmest klaustrofobiske) følelsen.

Jeg har kanskje på følelsen at det må ha noe med melet i de produktene jeg spiser. Jeg prøvde forleden dag å spise kun knekkebrød med rugmel, og opplevde ingen lignende reaksjoner.Ellers spiser jeg jo normale pålegg, drikker melk og juice, og det gjorde jeg også på "knekkebrød-dagen". Og fikk som sagt da ingen reaksjoner.

Særlige reaksjoner fremkommer som sagt da jeg spiser pizza og også da jeg spiste pølsebrød.

Kan du/dere hjelpe meg med dette?? Jeg begynner nesten å utvikle angst etter at jeg har spist, når jeg merker at dette skjer med halsen min, og må ligge helt i ro i senga de påfølgende timene....

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144156-brekninger-hetetokter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære Jingvis

Dette høres meget spesielt ut - og er i alle fall ikke noe typisk for en matvareallergi. Det er riktig at man kan være overfølsom for hvetemel, og det kan nok gi brekningstendens selv om det ikke er det vanligste. Vanligst er det at hvete hos voksne som er allergiske kan gi symptomer i forbindelse med fysisk aktivitet - dvs hvis man trener eller på annen måte er fysisk aktiv 2-4 timer etter et måltid hvor hvetebakst inngår. Hvis du kan spise vanlig brød bakt på bl.a. hvetemel uten plager, men får reaksjoner på pølsebrød og pizza kan du nok gå ut fra at plagene ikke skyldes hvetemel. Slike reaksjoner som du beskriver kan nok også forsterkes ved tanken på at noe ubehagelig skal skje.

Men når man opplever slike plager som du gjør er det viktig å få foretatt en undersøkelse som kan gi svar på mulige årsakssammenhenger. I første omgang er en time hos fastlegen det mest nærliggende og hvis dere i fellesskap ikke kommer noe videre kan det bli aktuelt med henvisning til en spesialist.

Inntil videre er det kanskje klokt å unngå akkurat de matvarene som gir mest plager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144156-brekninger-hetetokter/#findComment-913308
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...