Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sønn på 6 mnd. med atopisk eksem. Han har vært hos barnelege og er prikktestet samt tatt blodprøver. Intet utslag på noe, også lav IgE.

Han har kun dette i ansiktet (pannen, hodebunnen, "skinnskjegg").

I perioder klør han veldig. Jeg smører med Mildison som fungerer fint, men etter kun 1-2 dager uten, blusser det opp igjen.Uten denne, ser han regelrett ut som en kjøttkake i ansiktet. I tillegg smører jeg 3 ganger daglig med Aderma Eksomega. Jeg bruker kun Lactacyd til å vaske han med. Jeg kjøper vaskemiddel anbegfalt av Norges Astma og allergiforbund.

Dette innebærer selvfølgelig ekstrautgifter, faktisk ganske mye synes jeg. Har vi krav på noen form for stønad?

Han har i tillegg reflux og gulper 10-20 ganger om dagen. Og det gjør jo ikke situasjonen bedre da vi må skifte på han og oss flere ganger daglig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144167-st%C3%B8nad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære -jda

For å få grunn- eller hjelpestønad er det et krav at tilstanden skal være av en viss varighet. Hjelpestønad gis som støtte pga alt ekstraarbeid smøring etc fører til. Nå krever et barn på 6 måneder mye arbeid uansett og det er sjelden at Hjelpestønad gis til så små barn. På den annen side er saksbehandlingstiden lang og hvis eksemet fører til uforholdsmessig mye ekstraarbeid for foreldrene kan man godt starte søkeprosessen allerede så tidlig. Ved atopisk eksem som fører til stort forbruk av kremer/salver som ikke dekkes på blå resept kan man få refusjon på 90% av beløp utover en egenandel som nå er på 1500 kroner i året. Denne stønaden må legen din søke om og den heter Bidrag etter § 5-22. Man må da spare på alle kvitteringer fra kjøp av fuktighetskremer ol og få refusjon når utgiftene overstiger egenandelen. Kortisonkremer dekkes på blå resept ved atopisk eksem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144167-st%C3%B8nad/#findComment-913326
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...