Gå til innhold

selvskading


Nedia

Anbefalte innlegg

Driver mye med selvskading. Har såppas kontroll at jeg som regel ikke må sy, men blir stripset sammen og bandasjert (er innlagt på ungdoms avdeling)......

Det er så mye enklere å konkretisere all den smerten og uroa inni meg..... Synet av blod trigger meg også. Har lav blodprosent pga selvskadinga og spiseforstyrrelse. Fikk blodoverføring i januar pga dette.....

Vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av kuttinga. Å kutte er å vite at jeg lever, å vite at jeg fremdeles kan kjenne noe. Det fungerer også som en straff.... Stygge fæle meg, se så enda styggere du blir nå...

Det blir jo arr av det jeg driver med :(

Klarer ikke å slutte.

Har masse andre destruktive tanker også.... Har flere selvmords forsøk bak meg. Har (desverre) blitt funnet og reddet.

sukk

hvilket liv er dette?

depresjon, uro, angst, anoreksi med bulimiske trekk (overspiser ikke men kaster opp i ren desperasjon hvis jeg må spise noe uforutsett...) og selvskading.

Jeg er 21 år. Hvordan liv er dette!?

Og hvor mye mer skal jeg tåle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurer litt bare

Kan man være på ungdoms avdeling selv om man er over 18?

Og, hvorfor stopper de deg ikke med selvskadingen på avdelingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man være på ungdoms avdeling selv om man er over 18?

Og, hvorfor stopper de deg ikke med selvskadingen på avdelingen?

På internett står det dette om avdelinga :

dette er et tilbud til ungdom fra 16 – 25 år. Ungdommene kan ha ulike tanke – og følelsesmessige vanskeligheter - som personlighetsforstyrrelser, affektive lidelser, overgrepsproblematikk, dissosiative lidelser og spiseforstyrrelser.

De mener at vil vi skade oss, så gjør vi det. De vil ikke leke katt og mus. De vil at vi selv skal forsøke å ta ansvar for oss selv..... De ville i så fall brukt veldig lang tid på å lete etter og finne skadelige gjennstander ol...

litt oppklarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om NLP (Nevro-Lingvistisk Programmering) og fått med meg at det er et sted som driver med dette eller denne behandlingsformen som har bra resultater i henhold til spiseforstyrelser.

http://www.sfs.as/

Jeg har selv lest noe og hørt på noen lydbøker om NLP og det virker veldig bra.

Håper at du får den hjelpen du trenger, og at du klarer å komme det vidre uten å skade deg selv noe mer.

Pleide å gjøre dette selv også, enda jeg vet ikke om det er så normalt å gjøre dette blandt gutter, men så har jeg pappiere på at jeg ikke er helt normal også da.. :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nedia:-)

Jeg tror du må forsøke å finne ut av hvilke fordeler du har av destruktiviteten og symptomene dine. Hva er det du slipper ved å ha det sånn? Hva oppnår du?

Når jeg leste innlegget ditt så funderte jeg litt på hva du egentlig vil si med innlegget? Hva vil du ha tilbakemelding på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Windsong

På internett står det dette om avdelinga :

dette er et tilbud til ungdom fra 16 – 25 år. Ungdommene kan ha ulike tanke – og følelsesmessige vanskeligheter - som personlighetsforstyrrelser, affektive lidelser, overgrepsproblematikk, dissosiative lidelser og spiseforstyrrelser.

De mener at vil vi skade oss, så gjør vi det. De vil ikke leke katt og mus. De vil at vi selv skal forsøke å ta ansvar for oss selv..... De ville i så fall brukt veldig lang tid på å lete etter og finne skadelige gjennstander ol...

litt oppklarende?

Jeg ser på det som riktig ikke å nekte innlagte selvskading. Første bud er å finne ut av årsaken til selvskadinga, og jobbe med den. Med andre ord behandle årsaken, ikke bare "nekte symptomet."

Selvskading er gjerne en hardt innarbeidet (men uhensiktsmessig) mestringsstrategi ved indre smerte, og dårlige følelser for seg selv. Da jeg var innlagt måtte jeg skrive kontrakt som sa "selvskading, eller trusler om selvskading vil medføre utskrivning." Dette medførte bare at jeg fant på mer skjulte måter å plage meg selv på. Og at jeg selvsagt ikke torde å snakke om det fordi jeg da ville bli utskrevet. Dermed var problemet like ille også da jeg ble skrevet ut.

I kortversjon vil jeg med dette si at det blir lettere å komme selvskadingsproblematikken til livs etter først å ha kommet grunnlidelsen til livs.

Jeg husker ikke xakt linkene, men det finnes pekere til gode artikler om selvskading under "artikler" på http://www.deppa.com

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Huff....kjenner meg igjen i det du skriver. Vet ikke hva jeg kan si, hva som kan hjelpe, for jeg klarer ikke hjelpe meg selv heller. Men hvis det er noe jeg kan hjelpe med, kan du ikke gi en lyd da?

Klem fra en som vet hvordan du har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...