Gå til innhold

Lav blodprosent, høyt kolesterol

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ei jente på 26 år som akkurat har vært på kontroll hos bedriftslege. Der målte jeg bla kolesterol og blodprosent. Kolesterolet viste 6,4 og blodprosenten 82. Blodtrykket er 125/70. Jeg snakket med legen om at jeg er misfornøyd med min egen kropp og han skrev resept på Xenical til meg. Jeg er 155 cm og veier 61-62 kg. Jeg jobber mye og spiser av og til litt frokost, normal lunsj hver dag og middag ofte på cafe eller tar noe i farten. Jeg lurer på om du kan si noe om verdiene som er målt og hva jeg kan gjøre for å bedre dette. Hvordan kan jeg raskest gå ned i vekt og hvor mange kg kan man regne med å gå ned pr uke. Jeg er skeptisk til å bruke Xenical og har ikke løst inn denne resepten enda. Jeg vurderer også å gi blod, hvor høy bør blodprosenten være før dette kan gjøres?

På forhånd takk for svar!

- blablah

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144200-lav-blodprosent-h%C3%B8yt-kolesterol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, sinnsykt sjokkerende at han skrev ut det til deg.

Slikt vil de ikke engang skrive ut til min onkel som er 178/95

Han var ikke tjukk nok.

Og han har _betydelig_ høyere bmi enn deg.

Fra felleskatalogen:

"Indikasjoner: I kombinasjon med kalorifattig diett til behandling av helseskadelig overvektige pasienter med «body mass index» (BMI) 30 kg/m2, eller overvektige pasienter (BMI 28 kg/m2 )som har andre risikofaktorer i tillegg. Behandling med orlistat bør kun startes dersom diett alene tidligere har gitt en vektreduksjon på minst 2,5 kg i løpet av en 4 ukers periode. Hvis 12 ukers behandling ikke har gitt en vektnedgang på minst 5% av opprinnelig vekt ved behandlingsstart, skal behandlingen seponeres."

Og din bmi er på ca 25.

Les om bivirkinger på www.felleskatalogen.no

Kolesterolet i blodet kan du forsøke å få ned ved å spise sunt (kolesterolfattig mat).

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du er ikke så overvektig at det er vanlig å gi xenical. Du bør først redusere vekten; helst ved å mosjonere mer; minst 40min 3 ganger i uken.

Vil tro at du langsomt vil gå ned i vekt bare av dette. Du bør kanskje planlegge måldidene i løpet av dagen bedre. God frokost er viktig. Dersom du skal spise middag ute bør du tilstrebe salater eller annen mager kost; gjerne endel rent kjøtt. Bruk eventuelt frukt som mellom-måltider. Trolig vil den lett forhøyede kolesterol-verdien din reduseres ved dette regimet. Synes ikke du skal gå ned mer enn max 6 kg, ikke raskere enn over 3 mnd. Du kan godt gi blod, men jernlageret ditt bør sjekkes mellom hver gang i starten.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du er ikke så overvektig at det er vanlig å gi xenical. Du bør først redusere vekten; helst ved å mosjonere mer; minst 40min 3 ganger i uken.

Vil tro at du langsomt vil gå ned i vekt bare av dette. Du bør kanskje planlegge måldidene i løpet av dagen bedre. God frokost er viktig. Dersom du skal spise middag ute bør du tilstrebe salater eller annen mager kost; gjerne endel rent kjøtt. Bruk eventuelt frukt som mellom-måltider. Trolig vil den lett forhøyede kolesterol-verdien din reduseres ved dette regimet. Synes ikke du skal gå ned mer enn max 6 kg, ikke raskere enn over 3 mnd. Du kan godt gi blod, men jernlageret ditt bør sjekkes mellom hver gang i starten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...