Gå til innhold

Kan leger skrive ut medisiner til seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan leger skrive ut medisiner til seg selv?

Sykmelde seg selv kan de vel ikke?

Fortsetter under...

Skrevet

De skal vel gå til en kollega- skal de ikke? Hvertfall når det gjelder sykmelding.

Skrevet

De skal vel gå til en kollega- skal de ikke? Hvertfall når det gjelder sykmelding.

Ingen som merker om han gjør det heller vel?

Skrevet

Arbeidsgiver vil vel merke om sykemeldingen er signert av legen selv.

Skrevet

Det synes jo både overfor arbeidsgiver og trygdekontor om han sykmelder seg selv.

Gjest økonom
Skrevet

Medisin -ja, sykmelding - nei, så vidt jeg vet

Annonse

Gjest papirtiger
Skrevet

Medisin -ja, sykmelding - nei, så vidt jeg vet

Ikke medisiner heller.

Gjest økonom
Skrevet

Ikke medisiner heller.

Er du helt sikker? Jeg kjenner en høyst seriøs lege som jeg mente å ha sett gjøre akkurat det.

Gjest papirtiger
Skrevet

Er du helt sikker? Jeg kjenner en høyst seriøs lege som jeg mente å ha sett gjøre akkurat det.

Helt sikker.

Gjest Uglemor
Skrevet

Ingen av delene kan de gjøre selv, så vidt jeg vet. Hvis en lege gjør det, må han evt forfalske underskriften. Og det er jo svindel.

Skrevet

Ser at en del svarer at en lege ikke har rett til å skrive ut en resept til seg selv.

Det høres da helt vanvittig ut. Legen er da ikke mindre kompetent til å behandle seg selv enn andre.

Gjest papirtiger
Skrevet

Ser at en del svarer at en lege ikke har rett til å skrive ut en resept til seg selv.

Det høres da helt vanvittig ut. Legen er da ikke mindre kompetent til å behandle seg selv enn andre.

All behandling skal være objektivt, det vil den ikke være hvis pasient og lege er samme person.

Grunnen til at leger ikke kan skrive ut resepter til seg selv, er faren for misbruk.

Skrevet

All behandling skal være objektivt, det vil den ikke være hvis pasient og lege er samme person.

Grunnen til at leger ikke kan skrive ut resepter til seg selv, er faren for misbruk.

All medisin kan vel ikke misbrukes?

Hvis ikke en lege kan skrive ut f.eks. antibiotika til seg selv, virker det rart.

Annonse

Gjest papirtiger
Skrevet

All medisin kan vel ikke misbrukes?

Hvis ikke en lege kan skrive ut f.eks. antibiotika til seg selv, virker det rart.

Det er ikke vanskelig å få tak i medisin hvis man er lege, selv om man ikke kan skrive ut til seg selv.

Skrevet

Det er ikke vanskelig å få tak i medisin hvis man er lege, selv om man ikke kan skrive ut til seg selv.

Nei, de har jo en koffert full av medisiner ;o)

Gjest økonom
Skrevet

Helt sikker.

Jeg hadde håpet at du henviste til en begrunnelse, en lov, forskrift, ..?

Grunnen til at jeg var så sikker, var som sagt at jeg har sett det gjort. Men det er noen år siden, reglene kan være endret

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg hadde håpet at du henviste til en begrunnelse, en lov, forskrift, ..?

Grunnen til at jeg var så sikker, var som sagt at jeg har sett det gjort. Men det er noen år siden, reglene kan være endret

Du finner sikkert noe på www.legeforeningen.no, men jeg orker ikke å lete det frem.

Gjest økonom
Skrevet

Du finner sikkert noe på www.legeforeningen.no, men jeg orker ikke å lete det frem.

Hei igjen,

Nå har jeg spurt en lege. Svaret er: man kan ikke skrive ut resept på sitt eget navn. Men man kan skrive ut medisin til å dele ut i sin egen praksis. Særlig leger som jobber i legevakt deler ut mye gratis.

I praksis betyr dette at leger kan skaffe seg medisiner til eget bruk, så lenge det ikke blir i store mengder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...