Gå til innhold

Selvangivelsen igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest 53000 i baksmell
Skrevet

Er det noen som vet om man kan trekke fra noe på skatten dersom man er syk over lengre tid? Samboeren min har vært sykemeldt siden september 2001. Så var han i bilulykke februar 2002. Jobbet noen måneder sommeren 2002 før han ble skadet på jobben og har vært sykemeldt siden.

Skrevet

Alt man har hatt av utgifter i forbindelse sykdom og skade kan trekkes fra på særfradrag for store sykdomsutgifter. Her i Oslo må man levere kvitteringer men ellers i landet er det stort sett nok å sannsynliggjøre det. Utgiftene må overstige litt over 5000 kr og da får man trukket fra 8 800 i særfradrag. Har man hatt større utgifter, kan man trekke fra hele beløpet. Jeg har klart å fått igjennom 60 000 i særfradrag ved å levere kvitteringer for sykdomsutgifter.

Gjest 53000 i baksmell
Skrevet

Alt man har hatt av utgifter i forbindelse sykdom og skade kan trekkes fra på særfradrag for store sykdomsutgifter. Her i Oslo må man levere kvitteringer men ellers i landet er det stort sett nok å sannsynliggjøre det. Utgiftene må overstige litt over 5000 kr og da får man trukket fra 8 800 i særfradrag. Har man hatt større utgifter, kan man trekke fra hele beløpet. Jeg har klart å fått igjennom 60 000 i særfradrag ved å levere kvitteringer for sykdomsutgifter.

Ok. Men tenkte mer generelt! Sånn som at siden han har vært syk så lenge, at han slipper å betale så sinnsykt mye i skatt. Alle utgiftene hans blir dekket enten av trygdekontoret eller av forsikringsselskapet.

Skrevet

Ok. Men tenkte mer generelt! Sånn som at siden han har vært syk så lenge, at han slipper å betale så sinnsykt mye i skatt. Alle utgiftene hans blir dekket enten av trygdekontoret eller av forsikringsselskapet.

Tviler på at det er noe man slipper unna da.

Skrevet

Kanskje det er mulig å søke om å få ettergitt skatten? Se dette rundskrivet fra Finansdepartementet (vet ikke om det fortsatt gjelder eller om det har kommet nye ting/endringer siden den gang)

http://odin.dep.no/fin/norsk/regelverk/rundskriv/006031-250003/index-dok000-b-f-a.html

Jeg var med i det kommunale skatteutvalget et par perioder. Der behandler vi søknader om nedsettelse/sletting av restskatt, eller utsettelse med betaling. Det nyttet ikke å få noe strøket dersom man hadde pengen i banken og/eller god lønn.

Skrevet

Betaler han sinnsykt mye i skatt, tjener han vel sinnsykt mye også da...

Men sjekk nøye utkastet til sevangivelse, om noen av tallene kan være feil.

Sørg for at det blir trukket nok skatt i år. Det kan være vsanskelig å beregne om inntektene kommer fra flere arbeidsgivere og kanskje Trygdekontor.

Gjest nnnnnnnnnnnnnnn
Skrevet

Jeg var med i det kommunale skatteutvalget et par perioder. Der behandler vi søknader om nedsettelse/sletting av restskatt, eller utsettelse med betaling. Det nyttet ikke å få noe strøket dersom man hadde pengen i banken og/eller god lønn.

Fint! :-) Billighetsnedsettelse skal jo bare være en sikkerhetsventil for dem som det er "virkelig synd på", og ikke en måte å kvitte seg med restskatten for den som har hatt for lite forskuddstrekk i løpet av året og derfor har levd på statens (skatte-)penger!

Gjest 53000 i baksmell
Skrevet

Fint! :-) Billighetsnedsettelse skal jo bare være en sikkerhetsventil for dem som det er "virkelig synd på", og ikke en måte å kvitte seg med restskatten for den som har hatt for lite forskuddstrekk i løpet av året og derfor har levd på statens (skatte-)penger!

Han har ikke levd på statens skattepenger, som du skriver. Pengene som han skal betale i skatt har han stående på en konto. Grunnen til at disse ikke er betalt er at han går på rehabilitering, og det han taper i lønn får han dekket fra forsikringen, og de trekker ikke skatten, det må han ordne selv!!!

Men dersom det er noe han muligens kunne trukket fra på skatten, så er jo det fint å vite. Var kun derfor jeg spurte!!!

Gjest nnnnnnnnnnnnnnn
Skrevet

Han har ikke levd på statens skattepenger, som du skriver. Pengene som han skal betale i skatt har han stående på en konto. Grunnen til at disse ikke er betalt er at han går på rehabilitering, og det han taper i lønn får han dekket fra forsikringen, og de trekker ikke skatten, det må han ordne selv!!!

Men dersom det er noe han muligens kunne trukket fra på skatten, så er jo det fint å vite. Var kun derfor jeg spurte!!!

Jeg har da ikke sagt at han har levd på statens penger!!

I mitt førse innlegg viste jeg til at det er muligheter for å få ettergitt restskatt for syke mennesker.

Så deler fresja av sin erfaring fra skatteutvalget og sier at man ikke får ettergitt dersom man har penger på konto etc, og jeg sier at det er fint at man ikke får ettergitt i slike tilfeller! Det var altså kun en kommentar til hennes innlegg, og jeg oppfatter også hennes innlegg som at hun bare forteller om hva som skjer, ikke hva som måtte være tilfellet for dere i deres situasjon.

Hva som gjelder for dere vet jeg selvsagt ingenting om, bortsett fra det du har skrevet. Men ta en titt på ovennevnte link og se om dette kan være noe for dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...