Gå til innhold

vondt i lungene

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)annechr

Hei, jeg er 30 år og har røyket de siste 14 årene. I de sist 7 mnd har jeg hatt vondt i lungene ved dyp innpusting. Kjenner det spesielt godt på bak siden av lungene( allså på rygg siden).Smerteene arter seg som som lungene er "støle" når jeg puster dypt inn. Dette skremmer meg og jeg har bestemt meg for å slutte å røyke. I begynnelsen var jeg bare støl i en liten del av lungen, nå er jeg støl i store deler av begge lungene.Jeg skal ta rønken av lungene på mandag og er redd for svaret. Om jeg har kreft, lungeemfysen eller hva det enn måtte være, vil det vises på vanlig rønken ?, slik at jeg kan slå meg til ro med det svaret som jeg får. Jeg vet at du ikke vet noe uten at jeg har blitt undersøkt, meg hva tror du det kan være doktor. Jeg har også vært plager av vann i bena pluss at de værker, kan dette henge sammen ?,

takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14425-vondt-i-lungene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Inne i selve lungene finnes det ikke smertenerver, så det må være utenfor lungene i den posen lungene ligger i evt at du har smertene, eller så kan det være muskelsmerter. Siden du har hatt dette i 7 mnd er det greit å få tatt røntgenbilder og en skikkelig sjekk av legen din.

Lungekreft kan man se på røntgen om den er kommet langt nok. Men ta for all del ikke sorgene på forskudd, du er veldig ung for denne sykdommen. Sammen med andre undersøkelser av lungene dine pluss røntgen er det en rimelig god sjanse for at du skulle kunne stole på det svaret du får. Det finnes mange temmelig sikre lungefunksjonsprøver og lungeundersøkelser i dag.

Når du vil slutte å røyke, noe som selvsagt er kjempelurt jo yngre du er, så hørte jeg på nyhetene i dag at hver 3. person som prøver å slutte å røyke med røykepillen (Zyban) klarer det!!!!! Spør legen din litt om den kan være noe for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14425-vondt-i-lungene/#findComment-69366
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...