Gå til innhold

Pseudohallusinasjoner - NHD


pip

Anbefalte innlegg

Hei!

For en tid tilbake brukte du det utrykket her. Jeg har forsøkt å finne ut hva det er , men finner ikke noe om det. Kan du si litt om hva det dreier seg om? Og også litt om hva som ligger under "vanlige" hallusinasjoner.

Det er et begrep som er mye brukt, men hva innebærer det egentlig?

Er forsekjllen at i en hallusinasjon så tror en på det en ser, mens i en psaudohallusinasjon så ser en noe, uten å tro at det er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En hallucinasjon er en sanseopplevelse som oppleves som virkelig/sann for den som har den, men ikke er til stade for andre.

En kan i prinsippet ha hallucinasjoner for alle fem sanser, men i psykiatrien er hørselshallucinasjoner det vanligste.

En hørselshallucinasjon er altså når en hører lyder/stemmer og oppfatter det som virkelig, mens andre som sitter rundt en ikke oppfatter lyd. Ved organiske psykoser som f.eks. delirium finner en ofte synshallucinasjoner.

Pseudo betyr "falsk". Pseudohallucinasjoner er et begrep fra traumepsykiatrien. Jeg kan gi et eksempel: En person har vært fengslet under en krig. Gjentatte ganger over lang tid har han blitt torturert av den samme personen. Etter frigivelsen hører han torturistens stemme og befalinger. Av og til synes han at han ser torturisten stå i rommer eller gå forbi utenfor vinduet.

I fredstid ser vi mest trumatiserte blant de som har opplevd gjentatte seksuelle eller andre overgrep som barn. De kan ha tilsvarende psudohallucinasjoner ved at de hører fars/storebrors/overgripers stemme/befalinger eller ved at de har en følelse av at overgriper er i nærheten uten at dette er tilfelle.

Ble det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hallucinasjon er en sanseopplevelse som oppleves som virkelig/sann for den som har den, men ikke er til stade for andre.

En kan i prinsippet ha hallucinasjoner for alle fem sanser, men i psykiatrien er hørselshallucinasjoner det vanligste.

En hørselshallucinasjon er altså når en hører lyder/stemmer og oppfatter det som virkelig, mens andre som sitter rundt en ikke oppfatter lyd. Ved organiske psykoser som f.eks. delirium finner en ofte synshallucinasjoner.

Pseudo betyr "falsk". Pseudohallucinasjoner er et begrep fra traumepsykiatrien. Jeg kan gi et eksempel: En person har vært fengslet under en krig. Gjentatte ganger over lang tid har han blitt torturert av den samme personen. Etter frigivelsen hører han torturistens stemme og befalinger. Av og til synes han at han ser torturisten stå i rommer eller gå forbi utenfor vinduet.

I fredstid ser vi mest trumatiserte blant de som har opplevd gjentatte seksuelle eller andre overgrep som barn. De kan ha tilsvarende psudohallucinasjoner ved at de hører fars/storebrors/overgripers stemme/befalinger eller ved at de har en følelse av at overgriper er i nærheten uten at dette er tilfelle.

Ble det forståelig?

Ja jeg tror det.

En hallusinasjon kommer av en "forstyrrelse" -en pseudohallusinasjon er forståelig -det er sterke sanseintrykk som "kommer igjenn". Blir det riktig?

Nedenfor er det et innlegg av en person som synes hun ser bekjente i folkemengder osv. Kan dette kalles en hallusinasjon?

En bekjent av meg hadde mange slike hallusinasjoner en lang periode. Folk forandret ansiktet forann henne -til skrekkingytende "masker" Hun så også grupper av mennesker hvor hun trodde hun kjente alle, men da nun kom næremere, så var det helt andre mennesker hun så. Det virket veldig rart på oss som var sammen med henne, og ganske skremmende. Jeg har sett henne skifte farge i ansiktet i det hun "så" et monster komme ut av veggen bak meg.

Det er lenge siden dette skjedde, så jeg har gått og tenkt på dette mens jeg har studert psykologi grunnfag, og ellers når jeg har lest litteratur, men aldri sett noe skrevet om slike ting. Hun var ikke på noen måte psykotisk, og viste ikke selv hva hun skulle tro om det som skjedde. Mange år senere fikk hun diagnosen boarderline og deprimert. Men så vidt jeg vet har hun aldri fått noen "forklaring" på det som skjedde.

Har du noen tanker om dette? Det ville vært veldig fint å høre om du hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 21 år senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 6.1.2001 den 13.50):

En hallucinasjon er en sanseopplevelse som oppleves som virkelig/sann for den som har den, men ikke er til stade for andre.

 

En kan i prinsippet ha hallucinasjoner for alle fem sanser, men i psykiatrien er hørselshallucinasjoner det vanligste.

 

En hørselshallucinasjon er altså når en hører lyder/stemmer og oppfatter det som virkelig, mens andre som sitter rundt en ikke oppfatter lyd. Ved organiske psykoser som f.eks. delirium finner en ofte synshallucinasjoner.

 

Pseudo betyr "falsk". Pseudohallucinasjoner er et begrep fra traumepsykiatrien. Jeg kan gi et eksempel: En person har vært fengslet under en krig. Gjentatte ganger over lang tid har han blitt torturert av den samme personen. Etter frigivelsen hører han torturistens stemme og befalinger. Av og til synes han at han ser torturisten stå i rommer eller gå forbi utenfor vinduet.

 

I fredstid ser vi mest trumatiserte blant de som har opplevd gjentatte seksuelle eller andre overgrep som barn. De kan ha tilsvarende psudohallucinasjoner ved at de hører fars/storebrors/overgripers stemme/befalinger eller ved at de har en følelse av at overgriper er i nærheten uten at dette er tilfelle.

 

Ble det forståelig?

Men er det ikke vanlig for schizofrene å høre stemmene til tidligere overgripere? Betyr det at de egentlig har traumer og pseduohallusinasjoner da? 

Anonymkode: 5ca86...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...