Gå til innhold

Unipolar


Anomie

Anbefalte innlegg

jeg har vært sammen med en mann i 3 år som for et par uker siden fikk diagnosen unipolar. Dvs at han er hypoman/manisk hele tiden uten å ha depresive perioder. Han har vel vært slik i 6 mnd ca og før det var han såkalt "normal". Grunnen til at han fkk diagnosen var at han gikk inn i psykose pga. litt amfetamin og kokain bruk. Når han var "normal" var han ikke helt fornøyd med ting og var skjelden lykkelig, men han var ikke veldig deprimert, selvmordstanker og passitivitet har han aldri vert inne på. Når han nå er i denne hypomane fasen er han som han sier selv,lykkeligere enn noen sinne. Problemet er at det blir umulig å ha noe kjæreste forhold når han er som han er og jeg vurderer å bryte kontakten. Jeg elsker fortsatt den personen som forsvant for ca 6 mmdr siden, forandringen skjedde mens jeg var på et lengre utenlandsopphold, når jeg kom hjem var han en annen person. Spørsmålet mitt er om denne personen noen gang kommer til å komme tilbake eller om jeg skal prøve å hjelpe han til å komme tilbake, han sier jo nå at han er lykkeligere enn noensinne, men det er problematisk for oss rundt han at han er blitt en annen person og at han har så høye tanker om seg selv. Har han rett og slett blitt en ny person eller kommer han til å bli som før? han har forresten sagt at om han blir som før skal han begynne med stoff igjen for å komme inn i hypoman fase igjen. Kan også nevne at han er 35 år og har 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han vil nok lande igjen, men om det blir på et behagelig nivå for han selv og omgivelsene, det vet ingen.

35 årig barnefar som bruker amfetamin og kokain: svaret og løsningen burde være enkel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...