Gå til innhold

Hva burde vi ha i lønn for å klare oss?

Anbefalte innlegg

Gjest Dårlig råd bestandig
Skrevet

Jeg synes ingen burde ha lønn under 300 000 kr i året. Er selv sekretær og tjener 239.000 kr i året. Er bestandig fri for penger etter 14 dager og da lever jeg helt normalt. 3 barn, en billig bil, husleie og lån, barnehage, fritidsordninger, støm og tlf, mat og det andre som er vanlig for en familie. Aldri klarer jeg å få lønna til å rekke til. Samboern er har også 230 000 i inntekt, ham har gammel skyld og gjeld fra før og betaler bidrag til sine første barn. Vi har et i lag og vi har dårlig råd. Ingen lønn burde være under 300.000 kr syns jeg da. Vi sliter og jobber som alle andre, men lønna den rekker bare ikke.........

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• red

9

• petter smart

8

• Babette

4

• laguna1365380434

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kansje bør du innskrenke forbruket... om du ikke klarer dere så bør dere knipe inn litt... fordi å leve normalt, er for meg å leve i luksus, lever selv på 80000,- i året... og har ikke en eneste krone å leve for, betaler bare husleie og gammel gjeld... mat, bil, buss, shampoo, balsam, såpe, bind ol har blitt luksus for meg...

Gjest Dårlig råd bestandig
Skrevet

Kansje bør du innskrenke forbruket... om du ikke klarer dere så bør dere knipe inn litt... fordi å leve normalt, er for meg å leve i luksus, lever selv på 80000,- i året... og har ikke en eneste krone å leve for, betaler bare husleie og gammel gjeld... mat, bil, buss, shampoo, balsam, såpe, bind ol har blitt luksus for meg...

Er du student? Som jeg sa lever vi ikke i luksus, vi har bare problemer med å få pengene til å strekke til, selv om vi er sparsommelige og skrenker inn på det vi kan.

Skrevet

Er du student? Som jeg sa lever vi ikke i luksus, vi har bare problemer med å få pengene til å strekke til, selv om vi er sparsommelige og skrenker inn på det vi kan.

Og JEG som føler jeg har dårlig råd, og pengene ikke strekker til.... Huff... Hadde inntekt på 415.000,- i fjor, men har 2 jobber og jobber så og si hver dag, opptil 10-12 timer... Handler jo om prioriteringer - men jeg har bil og betaler 1000,- i husleie i måneden... Er alene da, desto verre er det... :(

Skrevet

Jeg lever på ca 180000 i året. Har ikke barn, men har en del ekstrautgifter ved å bo alene. Har boutgifter på ca 5000 i mnd, strøm ikke medregnet. Jeg føler jeg har god råd, og har alltid penger til overs på slutten av måneden. Med 120000 til ville jeg vært styrtrik :)

Det er fullt mulig å ha en romslig økonomi med langt under 300000 i året, selv med barn. Hvis ikke ville det vært svært mange fattige mennesker her i landet - hvor mange butikkansatte, fabrikkansatte etc. tror du tjener over 300000 i året?

Skrevet

Ja jeg er student, men en "gammel" en sådan, så jeg har like mye vanlige utgifter som alle andre, det er umulig å få seg extra jobb, og jeg har ingeting itillegg...

Det er bare det at man må klare seg med det man har, alle skjønner jo at det er tungt, men sånn er det bare... klart du kan klage, har gjort det selv... men det jeg reagerte på var at du skrev normalt, at dere levte normalt...

Ingen av de jeg kjenner, selv de med 3-4 barn, har dårliger lønninger enn dere, og de lever ikke normalt, de lever på sulte grensen, hver eneste måned, og det er flere og flere som ikke får det til å gå rundt, selv om det tjener OVER 300 000,- jo mere man tjener jo mere kjøper man...

Annonse

Gjest sandex
Skrevet

Uansett hvor mye man tjener - så klager man.

Naboen klarer seg på en inntekt (i tillegg til litt barnetrygd) - ca. 230.000 i året. Da har de enebolig - og bil.

Vi jobber begge, samboer tjener c.a 360.0000 og jeg ca. 250.000 - og vi føler at vi ALDRI har penger...

Så - man blir aldri fornøyd...

Gjest sandex
Skrevet

Og JEG som føler jeg har dårlig råd, og pengene ikke strekker til.... Huff... Hadde inntekt på 415.000,- i fjor, men har 2 jobber og jobber så og si hver dag, opptil 10-12 timer... Handler jo om prioriteringer - men jeg har bil og betaler 1000,- i husleie i måneden... Er alene da, desto verre er det... :(

1000,- i husleie? og en slik inntekt.. Det er da KOMPLETT umulig å ha dårlig råd da?! :)

MÅTTE bare kommentere..

med mindre du har skrevet feil da, og du egentlig betaler 10.000 i husleie?!

Gjest forsørger
Skrevet

1000,- i husleie? og en slik inntekt.. Det er da KOMPLETT umulig å ha dårlig råd da?! :)

MÅTTE bare kommentere..

415 000 i inntekt, 1000 kroner i husleie og ingen å forsørge??? Da kan du ikke ha dårlig råd! *skam deg*

Skrevet

Tja, problemet er at hvis enhver jobb skulle gitt minimum 300k, måtte jobber med høyere utdannelse gitt enda høyere lønn, inflasjon-> priser opp og du hadde hatt akkurat like mye relativt sett.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

hva iallverden bruker du opp pengene dine på da??? Du jobber jo mye, så du har mindre fritid til å forbruke på.... Kanskje du er et lite luksusdyr ;-)

Gjest mor i juni
Skrevet

Hvis alle hadde god råd ville prisene stige, og vi ville fått samme resultat som nå.

Gjest MILOFF(civsec)
Skrevet

MÅTTE bare kommentere..

Hehe... Jeg skrev riktig, 1000,-(tusen kroner) i husleie (ingen utgifter på strøm, vann, vaskemaskin eller noe - vaskehjelp har jeg å!!!) Har hatt STORE utgifter på en billigere bil jeg kjøpte (bytte av ALLE deler, slik at jeg får en type bil som jeg ALLTID har drømt om, og som i tillegg er FEILFRI!) Jeg er "bare" 23 år, er litt i etableringsfasen og MYE laken er gått med til å kjøpe innbo som jeg vil ha, uansett pris... + ikke billige hobbyen min....

DESSUTEN: Så tenker jeg jo litt framover da, og hiver inn på BSU-konto.... Fullt skattefradag (3000,-) hvert år, m.m.... Så pengene står der jo, men kan ikke brukes "til det jeg vil".

Som Mistera sier: Som man tjener inn, bruker man....

Annonse

Skrevet

Jeg er helt enig jeg men du har nesten dobbelt så mye som meg. Og da har jeg regnet med barnebidrag for minstemann også.

Skrevet

Mannen min tjener mellom 200-250 000 i året og jeg ca 20 000, jobber bare litt for jeg er hjemme med barn. Har to barn. Vi har så det holder til det nødvendigste + at vi sparer litt så vi kan kjøpe noe ekstra, reise el. Ingen skjønner hvordan vi klarer oss. Jeg skjønner ihvertfall ikke hva dere klager for? Spiser dere indrefilet og drikker champagne hver dag eller, som ikke har nok med 500.000 i året?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes ikke det hørtes så grådig lite ut, jeg.

Nå har jeg sånn ca 11-12000 i måneden før skatt, og det er mere penger enn jeg har hatt noen gang før. Synes det rekker til mye.

Når det er sagt synes jeg det er urimelige forskjeller på fattig og rik i Norge.

Og det du tar opp med gjeld er super viktig. Det virker nesten som om at det å være klønete og skaffe seg gjeld er den verste forbrytelsen en kan gjøre.

Jeg synes innkreving av gjeld burde gå igjennom en lovregulasjon, da inkassoselskapene driver urimelig hardt og tjener urimelig mye på andres ulykke.

Uansett.lykke til med å få pengene tilå rekke!

:-)

Gjest inkasso_
Skrevet

Jeg synes ikke det hørtes så grådig lite ut, jeg.

Nå har jeg sånn ca 11-12000 i måneden før skatt, og det er mere penger enn jeg har hatt noen gang før. Synes det rekker til mye.

Når det er sagt synes jeg det er urimelige forskjeller på fattig og rik i Norge.

Og det du tar opp med gjeld er super viktig. Det virker nesten som om at det å være klønete og skaffe seg gjeld er den verste forbrytelsen en kan gjøre.

Jeg synes innkreving av gjeld burde gå igjennom en lovregulasjon, da inkassoselskapene driver urimelig hardt og tjener urimelig mye på andres ulykke.

Uansett.lykke til med å få pengene tilå rekke!

:-)

Hadde det ikke vært for inkassoselskaper hadde det vært svært risikbelt å starte bedrift i Norge. Folk prøver å snylte seg unna alt mulig hele tiden.

Så sant vedkommende som har handlet er i psykisk balanse, ser jeg ikke noe problem i at byråene tjener penger på vedkommendes dårlig betalingsevne.

Vedkommende har av egen fri vilje satt seg i situasjonen, og byråene må også tjene penger.

Bedriften med det opprinnelige kravet har ikke noe igjen for å mase på penger i lange tider, uten respons. Og dette er redningen for de.

Nei, dèt kan være som det er.

laguna1365380434
Skrevet

Hadde det ikke vært for inkassoselskaper hadde det vært svært risikbelt å starte bedrift i Norge. Folk prøver å snylte seg unna alt mulig hele tiden.

Så sant vedkommende som har handlet er i psykisk balanse, ser jeg ikke noe problem i at byråene tjener penger på vedkommendes dårlig betalingsevne.

Vedkommende har av egen fri vilje satt seg i situasjonen, og byråene må også tjene penger.

Bedriften med det opprinnelige kravet har ikke noe igjen for å mase på penger i lange tider, uten respons. Og dette er redningen for de.

Nei, dèt kan være som det er.

Helt uenig. Jeg tror de færreste i "inkassokunder" har noe bevisst ønske om å snike seg unna. Det er mange som rett og slett har for høye utgifter og for lav intekt til å klare presset de blir utsatt for.

Det blir absurd å straffe disse med ekstra utgifter.

Og om noen faktisk har ønsket å snike på et punkt blir det fortsatt absurd at disse skal ha langt mer straff for dette, enn folk får for andre og mer alvorlige forbrytelser.

Det blir nemlig en alvorlig straff å måtte leve livet ut med regninger som med inkassoselskapenes hjelp har blitt så høye at en ikke har nubbsjans til å noen gang få de betalt. Andre straffemetoder har avgrenset tid, og bøter blir ofte i lagt på en måte som samsvarer med betalingsevne.

Jeg synes metodene mange inkassobyråer benytter, og salærene de innregner tilseg selv burde vært forbudt, og det med øyeblikkelig virkning.

Jeg synes oppkjøp av gjeld i pengetjeneningsøyemed er særdeles usmakelig. Sånn er det med det.

Skrevet

Helt uenig. Jeg tror de færreste i "inkassokunder" har noe bevisst ønske om å snike seg unna. Det er mange som rett og slett har for høye utgifter og for lav intekt til å klare presset de blir utsatt for.

Det blir absurd å straffe disse med ekstra utgifter.

Og om noen faktisk har ønsket å snike på et punkt blir det fortsatt absurd at disse skal ha langt mer straff for dette, enn folk får for andre og mer alvorlige forbrytelser.

Det blir nemlig en alvorlig straff å måtte leve livet ut med regninger som med inkassoselskapenes hjelp har blitt så høye at en ikke har nubbsjans til å noen gang få de betalt. Andre straffemetoder har avgrenset tid, og bøter blir ofte i lagt på en måte som samsvarer med betalingsevne.

Jeg synes metodene mange inkassobyråer benytter, og salærene de innregner tilseg selv burde vært forbudt, og det med øyeblikkelig virkning.

Jeg synes oppkjøp av gjeld i pengetjeneningsøyemed er særdeles usmakelig. Sånn er det med det.

Amen.

Og jeg har smertelig fått erfare mye av det du nevner her.

Gjest inkasso_
Skrevet

Amen.

Og jeg har smertelig fått erfare mye av det du nevner her.

Hvis du har brukt opp pengene dine men fortsatt kjøper deg en ny pc, ja da har du høyere utgifter enn inntekter.

Men skal bedriften som solgte deg pc'n tape flere tusen kroner og risikere konkurs og det som følger med det, fordi du ikke tenker deg om?

Det er jo helt latterlig!

Man skal ikke bruke mer penger enn man har. Har man lite penger kan man ikke unne seg så mye, men i norge skal det være mulig å overleve uten jobb også. Og dårlig råd er ikke en unnskyldning for å leve på andre!

Finnes det egentlig noen andre måter enn å kreve ekstra renter på beløpet som kreves?

Bedriften med det opprinnelige kravet har sendt 3-4 purringer, dette hjelper ikke. De taper penger og vil selvsagt gjøre noe med dette. Inkassobyrå tar saken. Tror du kunden hadde betalt disse noe mer om det ikke kom noe mer enn èn 5 purring?

Og samtidig skal også inkassobyråene overleve, så derfor blir det renter.

Helt logisk!

Og tro det eller ei, men folk sniker seg unna hele tiden. Jeg kjenner folk i eiendomsbransjen som sitter med tap på eiendom fordi folk spekulerer i å bo uten å betale for seg. Fordi leietagerene har fått så bra rettsvern at det er nesten umulig å kaste de ut. Hadde gårdeieren kunne sendt beløpet til inkasso hadde det blitt fart på sakene, og de som evt ikke har råd til å bo der, må finne seg et annet sted som passer seg mer til vedkommendes økonomi. Noe personen egentlig burde ha tenkt på før han leide leiligheten i første omgang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...