Gå til innhold

mageproblem

Anbefalte innlegg

Gjest Mageproblem

Jeg er en jente på 18 år som lenge har gått til doktor pga. mageproblemer. Jeg ble født med kolikk, og har hele livet vært veldig plaget med magesmerter og kvalme. Mamma og pappa har fortalt at siden jeg var liten har jeg veldig ofte (mer enn normalt) våknet om natten og kastet opp. Jeg føler at ingen doktor har tatt dette problemet alvorli, og skriver derfor til dere for å høre deres mening. Jeg har ofte vondt i magen, men jeg klarer å skille smerten fra smerter som oppstår ved menstruasjon, luft i magen ol.

Jeg har veldig ofte vont i magen når jeg står opp om morgenen, men blir kvalm når jeg prøver å spise. Magesmertene kommer uregelmessig, men det er spesielt om natten at jeg blir så kvalm at jeg kaster opp. Jeg var på sykehuset og fikk en slange med kamera ned svelget og ned i magen, og doktoren sa ettepå at han hadde funnet problemet. Han sa at tarmen som går ut av magesekken ligger for høyt med meg, så jeg må spise mye før magen fordøyer maten. Det førte også til at magesekken hadde lett for å bli for full før den startet med fordøyingen, så det var lett å kaste den opp. Neste gang jeg var inne hos denne legen gav han meg en helt annen forklaring, og skylte på spiseforstyrrelser... Jeg blir veldig forvirret at leger som forandrer mening, og som sier at dette ikke er noe alvorlig å bry seg om. Det er ikke sikkert det er noe alvorlig, men det er veldig ubehagelig å gå med. Jeg har nesten konstant vondt i magen, men noen ganger verre enn andre. Jeg har problemer med å sitte og stå når jeg har sterke smerter, og må bare ligge rett ut.

Det er vanskelig å forklare dette i en mail, men håper på å synspunkter fra andre leger enn de jeg har vært med.

Håper du vil se på mailen, og viss du har mistanker om hva det kan være, gi meg noen råd som kan gjøre hverdagen litt mer behagelig for meg.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14439-mageproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Jeg synes du skal ta dette opp med din faste lege,fordi det er et problem enten det skyldes tarmens utgang fra mavesekken eller spiseforstyrrelser.Dere bør også diskutere nøye hvordan dine spisevaner er,også for å se om det er noe mønster i plagene dine.

Hvis dette ikke fører frem bør du sjekkes for matvare-intoleranse.

Via din faste lege bør det også klarlegges hva legen på sykehuset mente,og videre om vedkommende har noen konkrete behandlingsforslag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14439-mageproblem/#findComment-70701
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei.

Jeg er en 26 år gamel student som i den senere tid har fått et merkelig magebesvær.

Det startet for ett år siden da jeg ved et restaurantbesøk hadde tatt to glass vin og en coctail, jeg fikk en etsende følelse og trodde jeg skulle brenne opp innvendig, først etter noen glass vann roet det seg, men da turde jeg ikke drikke mer.

Jeg har aldri reagert på alkohol på den måten før og vil også nevne at jeg er svært måteholden, men til tross for at den etsingen aldri har kommet tilbake på den samme intense måten har jeg merket at jeg reagerer med krampe og oppkast hvis jeg inntar alkohol før og etter mat.

Disse smertene har også begynt å komme når jeg inntar ett vanlig måltid mat.

Vil også nevne at jeg i den senere tid også har fått ryggsmerter.

Hva kan årsaken være til at jeg reagerer så kraftig på alkohol og i den senere tid mat?

Er det leveren det er noe galt med eller er det mangel på syre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14439-mageproblem/#findComment-89166
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...