Gå til innhold

Revmatiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan man ha lettere tilfeller av leddgikt, som ikke utvikler seg? Jeg er jente, 28 år. Jeg hadde for noen (ca 5) år siden noen uker da jeg våknet opp med hovne røde smertefulle stive fingerledd, begge hender. Det kom plutselig. Det ga seg litt etter noen uker (så jeg gikk aldri til lege). Så kom det tilbake, kanskje ikke fullt så sterkt. Har hatt litt andre plager også...som leger mener er noe men vet ikke hva. Vel vel. Jeg kom meg ihvertfall til revmatolog omsider, men fikk ikke revm. diagnose. Blodprøver var negative. Men jeg er ikke sikker. Noen perioder er bedre enn andre, men jeg er alltid stiv, øm, rød og hoven på fingerleddene når jeg våkner. Så går det ovver etter morgenstellet og det har ikke utviklet seg videre. Men er dette normalt? Synes det er merkelig! (Og kan vel garantere at det ikke er noe psykosomatisk over dette) Ingen andre ledd er rammet, men jeg får veldig lett senebetennelser, beinhinnebetennelser osv. Og har konstant kronisk jernmangel/Hb i lavere nivå. Jeg skjønner ikke dette. Så lenge det holder seg slik er det greit, men kan jeg, til tross for negative blodprøver, være sikker på at det ikke er leddgikt? Eller bør jeg ta nye prøver / vurderes av revmatolog? Jeg er ikke hysterisk men siden jeg er ung med lang karriere foran meg er det greit å få bekreftet at jeg ikke trenger behandling! Jeg er ikke plaget i det daglige liv. Flott om du kan svare meg. Jeg gidder ikke ta det opp med fastlegen min nå...

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man kan ha revmatiske lidelser (det er mange ulike typer) uten at det slår ut på blodprøver.

Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ta det opp med fastlegen? Det må jo være greit å beskrive slike symptomer, og få en vurdering av hva det kan være.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Synes du bør få en reumatolog til å undersøke leddene dine på et tidspunkt der de er ømme. Noen ganger vil blodprøvene bli positive etterhvert i forløpet, så man kan ikke med sikkerhet si at du ikke har reumatoid artritt. Men det finnes andre former for gikt. I fingre kan det særlig være snakk om psoriasis-artritt eller slitasjegikt. Et røntgenbilde vil kanskje bidra til sikrere diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...